Tyska självmordsbombare

Dagens datum 17 april: Denna dag år 1945 offrade tyska piloter ur Leonidas-skvadronen sina liv i kampen för fäderneslandet.

Otto Skorzeny och Hajo Herrman tog fram en idé om att sätta upp en skvadron med självmordsbombare. De fick snabbt stöd av Hanna Reitsch som vidareutvecklade idén och presenterade den för Luftwaffes chefer och Adolf Hitler.

10870529_Hitler_Goering_und_Hanna_Reitsch-460x316

Reitsch vision var att använda planet Messerschmitt Me 328 lastat med bomber för att störta in i sjöfartyg. Hermann Göring och Erhard Milch från Luftwaffe var tveksamma till planen. Adolf Hitler var motståndare till hela idén med självmordsuppdrag och menade att denna typ av ultimat självuppoffring inte var av germansk karaktär. Efter löften om en modifiering som gjorde chansen något större för piloterna att överleva tillät han till slut att en skvadron skulle bildas och att provflygningar kunde påbörjas.

Av de tusentals frivilliga som anmälde sitt intresse valdes 70 personer ut som fick skriva under en deklaration att de förstod att det handlade om självmordsuppdrag med väldigt små chanser att överleva.

Dessa frivilliga blev år 1944 till Staffel 5, eller Leonidas-skvadronen som de kallades, och kom att utgöra en del av specialskvadronen Kampfgeschwader 200.

Staffel 5 fick sitt smeknamn från kung Leonidas som med sina spartaner kämpade framgångsrikt mot numerärt överlägsna fiendehärer. Det var en symbolisk liknelse i slutskedet av kriget då de allierades styrkor var mycket större än tyskarnas.

Under provflygningarna med Messerschmitt Me 328, som bland annat Hanna Reitsch själv deltog i, uppstod problem som gjorde att man istället valde att byta till det specialbyggda planet Fiesler Fi 103R. Detta var en modifierad och bemannad version av den ökända V1-bomben. Planet som gick under kodnamn Reichenberg skulle offras för att styras in i fiendemål. De tilltänkta attackerna skulle mest troligt kräva pilotens liv, men i bästa fall skulle denna kunna skjuta sig ur planet med fallskärm innan kollisionen.

fi-103

Självmordsbombarna i de ombyggda V1-bomberna kom aldrig att användas som planerat då Kampfgeschwader 200:s kommendör Werner Baumbach tyckte att det var slöseri med människoliv och flygplan. Men under slaget om Berlin 1945 fick ändå piloterna i Leonidas-skvadronen nytta av sin träning. Mellan den 17 till 20 april 1945 tog dessa piloter olika flygplan som fanns till hands för att störta in i sovjetkontrollerade broar med. 35 hjältemodiga piloter omkom under dessa attacker och lyckades med sina sista andetag för fäderneslandet att förstöra totalt 17 broar och därmed sinka Röda armens intåg i Berlin.

Kvällen innan Leonidas-skvadronen gav sig ut på detta uppdrag sjöng de tillsammans den gamla tyska folkmelodin Kein schöner Land som ett sista farväl av varandra, nationen och livet. En av de hjältar som offrade sitt liv var den 24-årige tvåbarnsfadern Ernst Beichl från Dresden. Bilden av honom togs strax innan han gav sig ut på sitt sista uppdrag.

Ernst_Beichl

Artikeln publicerades ursprungligen 2014-04-17.

Dela artikeln på sociala medier:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här.

Lämna en kommentar

78 Kommentarer till "Tyska självmordsbombare"

Meddela om
avatar
Sortera efter:   Senaste | Äldst | Mest röstad
Anonym
Gäst
Nybörjare
Anonym

HELL!!!!!!!

Nationalsocialist
Gäst
Nybörjare
Nationalsocialist

Leonidas Squadron – Närvarande!

Pursvensk
Gäst
Nybörjare
Pursvensk

Jag kan tycka att samtliga nationalister borde genomföra något dylikt när de uppnår åldern 70 eller så. Det finns väl ändå ingen som vill ligga och självdö på något ålderdomshem i Sverige?

Däremot tycker jag inte att man medvetet ska offra yngre män eller kvinnor. Trots det vill även jag hylla hjältarna från 1945.

legionæren af 27 juni 1942
Gäst
Nybörjare
legionæren af 27 juni 1942

Nu arr jag inta 70 år, men jag vil gerne melde mig frivilligt, hvis det skulle blive nødvendigt.
Vi, vita mennesker har ingen fremtid i ett multikulturelt samfund.
Heil Hitler.

Äggsson
Gäst
Nybörjare
Äggsson

Var är de ”närvarande” eller vad innebär jargongen?

Sven E
Gäst
Nybörjare
Sven E

Som den tiden jämförelse så berättar Churchill i sina sin stora memoarserie att han förslagit att officerare vid händelse av Tysk invasion skulle springa fram till endast en sketen stridsvagnar och utlösa självmordsbomber. Känns ju mer värt att sänka ett fartyg i så fall. Men jag håller med Hitler, det är verkligen inte germansk karaktär att använda självmordssoldater. Det är en stor skillnad att som Leonidas slåss till en säker död och att begå självmord och ta med sig några i döden.

Anonym
Gäst
Nybörjare
Anonym

[Kommentar borttagen]

Ola Hanϟϟon
Gäst
Nybörjare
Ola Hanϟϟon

Vad är det du skriver för något?
Jag får ont i ögonen av att läsa din kommentar.

ung patriot
Gäst
Nybörjare
ung patriot

va?? vad skrev han

Ola Hanϟϟon
Gäst
Nybörjare
Ola Hanϟϟon

Oj, bättre D.D har jag nog aldrig läst.
Bra skrivet!

Nordanvind
Gäst
Nybörjare
Nordanvind

Hitler och Göring hade rätt och var måttfulla i denna sak. Gärna uppoffring, men germanska liv är värdefulla, det måste finna en möjlighet att fullgöra ett uppdrag med livet i behåll även om uppdraget är farligt och kräver mod.
Vi får aldrig glömma alla dessa tappra män och kvinnor som som slogs och gav sina liv för en bättre framtid för den vita rasen. Det är viktigt att vi tar upp deras och vår fana och kämpar vidare för vår ras och dess överlevnad.

Henrik Andersson
Gäst
Nybörjare

Ariska hjältar vars namn kommer att leva för evigt!

bengt
Gäst
Nybörjare
bengt

Ni vita är inte arier. termen användes i västerländsk raslära för att ”döpa” folk med vit hy.
get over it shithead

Gorm
Gäst
Nybörjare
Gorm

Svår fråga att ta ställning till. Hitler har ju rätt, men situationen var också desperat så de som var för idén ville väl prova alla möjligheter. Alldeles oavsett så är dessa 35 piloter (samt de tusentals som anmälde sig frivilligt) riktiga hjältar.

Leonidas Squadron – Närvarande!

Johan Björnsson
Gäst
Nybörjare

En vacker sång tillägnad Leonidas och hans tappra spartaner – av gruppen Halgadom:

http://johanbjornsson.blogspot.se/2012/04/ar-odet-oss-ett-nodvandigt-ont.html

Johan Björnsson
Gäst
Nybörjare

För den som inte känner till det, så offrade sig Leonidas och hans 300 spartaner (elitsoldater), i en trång bergspassage mot säkert 50 000 perser, i ett säkert självmordsuppdrag, och uppehåll på det viset de invaderande trupperna (som var en, med den tidens mått mätt, gigantisk stor armé) från Persiens mångkulturella armé (även om de styrande perserna själva var arier), så att övriga Grekland hann samla sig, och räddade antagligen Europa från att bli ”oppknollat”. Många historiker anser detta slag ha varit ett avgörande slag för Europas framtid.

Äggsson
Gäst
Nybörjare
Äggsson

Filmen 300 kan rekommenderas!

Hannover
Gäst
Nybörjare
Hannover
Angantyr
Gäst
Nybörjare
Angantyr

Vilken enorm offervilja hos dessa män. Adolf hade ju rätt i sak, rena självmordsuppdrag hör inte till germansk karaktär, men situationen var desperat.

Anonym
Gäst
Nybörjare
Anonym

Varför hör inte självmordsuppdrag till germansk karaktär?
Jag blir imponerad av sådan offervilja!
Om vinsten el ”skörden” är stor nog och läget tillräckligt illa ser jag inga fel i det.

Anonym
Gäst
Nybörjare
Anonym

”Varför hör inte självmordsuppdrag till germansk karaktär?”

De var de värdelösa då, de var värdelösa för Japan, de har varit värdelösa för Palestina, och jag kan inte komma på nåt krig där självmordsattacker skulle ha vänt krigslyckan ?

Tyr
Gäst
Nybörjare
Tyr

Hell Ernst Beichl — du lever för evigt!

Kim Larsen
Gäst
Nybörjare

sånn som jeg har skjønt det ut av det jeg har lest så mente tyskerne at det var helt utenkelig og skulle gjøre som japanerne ettersom de ikke hadde den samme kulturen.

Men det at de solgte disse selvmords flyene til japanerne

Men om det ble utført så er det første gangen jeg leser om det.

k0nsl
Gäst
Nybörjare

Lyssna på det här absolut kraftfulla talet — Slaget om Thermopylae — som även idag är både inspirerande och kraftgivande!

https://www.youtube.com/watch?v=4NoFolMwqA8

Bongo
Gäst
Nybörjare
Bongo

Hjältar att försvåra intåget i en redan förlorad stad? Nja, snarare vansinne.

Anonym
Gäst
Nybörjare
Anonym

Tack vare dessa hjältar sinkades Röda armén och därmed också de sovjetiska soldaternas förbrytelser mot tyska civila. Vem vet hur många kvinnor som slapp bli massvåldtagna på grund av att dessa hjältar offrade sig. Men ingen här förväntar sig att du ska förstå eller bry dig om sådant. Du är ett äckel, Bongo.

Bongo
Gäst
Nybörjare
Bongo

Ska ni låtsas bry er om kvinnor nu helt plötsligt? Så fort någon kvinna har gjort något som ni inte håller med om så kommer ju misogynin ut som att det är det enda språk ni pratar.

Undrar vem som är ”äckel” egentligen.

Anonym
Gäst
Nybörjare
Anonym

Vilka ”ni”? Nej, det är faktiskt du som är ett äckel, även om du säkert inbillar dig att du förbättrar världen. Du inleder ditt tramsande med att uttala dig respektlöst gentemot döda. När du sedan får till svar att dessa hjältar troligen hjälpte till att rädda civila liv så börjar du babbla om att någon uttalat sig kvinnofientligt (snygg jämförelse). Det är helt uppenbart att du saknar förmåga (eller empati) att känna med personer som far illa när det inte motsvarar din världsbild. SÖK HJÄLP!

k0nsl
Gäst
Nybörjare

Han vill bara provocera, men förmodligen tror han nog på det han själv skriver. Kanske.
Tänk att personer som Bongo får fritt spelrum att kommentera på alla dessa artiklar — får vi göra det i judemedia? Väldigt sällan. Trots att vi beter oss respektfullt och enbart fokuserar på sak, vilket Bongo aldrig gör.
Han vill bara procovera och förnedra. Trots det tillåter Nordfront honom att kommentera här, helt fritt. Vilka hemska nazzizter !

Det är dock bra att han bemöts!

Bongo
Gäst
Nybörjare
Bongo

Ja, jag anser inte att döda personer, framförallt inte personer som tar sitt eget liv för en dum orsak, behöver respekt. Jag visar lika lite respekt åt självmordsbombare som mot tomtarna i de ombyggda V2 raketerna. De är likställda anser jag.

”Ni” är personerna på detta kommentarsforum, medlemmar (eller prospektiva medlemmar), eller sympatisörer, till motståndsrörelsen.

Läs mitt svar till Tobias nedan för vidare angående kvinnofrågan.

Angantyr
Gäst
Nybörjare
Angantyr

Och det ska komma från dig som försvarar zoofili och tycker att massvåldtäkter på svenska kvinnor är ett rimligt pris för den inbillningsgoda mångkulturen.

Bongo
Gäst
Nybörjare
Bongo

Och där kommer det igen. Bara för att du är okapabel att se skillnad på att diskutera hur en lag utformas och innehållet i lagen innebär inte att man varesig är för eller emot vad lagen faktiskt handlar om. Angantyr, är du seriöst så dum i huvudet (ja, ursäkta, det finns ingen bättre beskrivning) att du inte klarar av den distinktionen?

Din fokus på zoofili är lite oroande, man kanske bör utreda huruvida du borde få ha sällskapsdjur eller inte.

Tobias
Gäst
Nybörjare
Tobias

Män får lika mycket av dylika tillmälen på sig i de fallen, gäller inte endast kvinnor.

Har du verkligen missat det?

Bongo
Gäst
Nybörjare
Bongo
Absolut, inget jag förnekar heller. Men skillnaden på detta diskussionsforum är att om det är en man som artikeln handlar om så kommer det kommentarer angående att personen är ”röding”, ”rasförrädare”, ”jude” etc etc. Är personen däremot kvinna så kommer det istället kommentarer såsom, och jag citerar från kommentarerna till två artiklar från senaste veckan: ”Ful hon är!” ”Sjukt ful orch det där!” ”Åååå Åsa är det perfekta bantningsmedlet.” ”Eller våldtas till döds av judar, negrer och araber vilka vi plågat och ”kränkt” innan!” ”Åsa Linderborg är ett äckel till människa hon skapar spy reflexer bara hon visar sitt fula… Läs mer »
Tobias
Gäst
Nybörjare
Tobias

Kan inte påstå mig själv ha mycket till övers för de damer du nämner, långt därifrån. Om än jag inte önskar dem att bli våldtagna. Men jag hävdar fortfarande att det inte är ett utpräglat kvinnohat, trots det skarpa innehållet.

Minns väl vad du själv blivit kallad av vissa personer?

Djursexförespråkare och ”zoolofil” (om det nu är rätt uttryck) mm.

Samma nivå alltså.

Rambo
Gäst
Nybörjare
Rambo

Enkelt: Det är ALLTID DU!

Rambo
Gäst
Nybörjare
Rambo

Jag menar icke varelsen Bongo förstås!

elin
Gäst
Nybörjare
elin

du har helt rätt Bongo. de allra flesta som kommenterar här inne avskyr uppenbarligen kvinnor och bryr sig innerst inne nog inte det minsta om vad som händer med kvinnor. jag tror de är rädda för kvinnor

det märker jag de gånger jag kommenterar här inne den respons jag får är inga sakargument, inga förklaringar utan blir kallad alla möjliga okvädningsord

Konstantin
Gäst
Nybörjare
Konstantin

Du är oförmögen till att debattera och ifall du tror vi är rädda för kvinnor så stämmer det när det gäller kvinnor som dig, absolut.
Ni är en samhällsfara.

elin
Gäst
Nybörjare
elin

Konstantin

jag älskar att debattera o är ganska bra på det men det är inte min poäng. poängen är att de flesta här inne visar en rädsla för alla kvinnor genom att vägra diskutera fakta och omedelbart börjar kalla en ”lilla elin” eller prata om att kvinnor som inte håller med er enbart förtjänar att bli våldtagna.

Konstantin
Gäst
Nybörjare
Konstantin

Märkligt dessa ord från en som anser sig vara intellektuellt överlägsen och vägrar debattera med dem man anser sig stå över.

Ja, lilla ”elin”, ni som anser den Svensson som inte vill ha Abdi somaliern till granne vara det allra värsta som finns kan gott få ett helvete.
Kön spelar ingen roll.

Nordseegermane
Gäst
Nybörjare
Nordseegermane

Leaver dea as slaef (Frysk). Lever dot als slaw (Friesisch)! Bättre är de att dö i striden än att vara slav!

Stormhatt
Gäst
Nybörjare
Stormhatt

Jag håller med! Det vore rationellt att använda självmordsbombare under D-Dagen, mot de amerikanska fartygen, såsom planen var tänkt från början.

Tyvärr förbjöds detta pga känslostyrd ledning. Som sedan ändå beviljade självmordsbombare när allt var förlorat. Återigen, ej rationellt agerat.

Ledningen MÅSTE vara rationell!

Eeeeeeh
Gäst
Nybörjare
Eeeeeeh

Jag tycker sånt är bara vidrigt, duger kanske åt japaner.

NS
Gäst
Nybörjare
NS

Står men inför en säker död så är det tappert att dra med sig så många av sina fiender som möjligt. Det här handlade om Berlin april -45.

Kvantmekaniker
Gäst
Nybörjare
Kvantmekaniker

Jag höjer min hand till segerhälsning för våra stupade kamrater. Oavsett vilken tid de stred för vår överlevnad är och förblir de hjältar i våra hjärtan.

HELL SEGER!

Sidji från Fidji
Gäst
Nybörjare
Sidji från Fidji

”Squadron” är engelska. Varför skriva nåt så opassande? Skriv ”skvadron” eller åtminstone ”Geschwader”, tack.

Rambo
Gäst
Nybörjare
Rambo

Om man med säkerhet vet att man kan vinna eller uppnå något högre genom detta förehavande så är jag för det inte annars. Tittar man tex på palestinier eller polisario i Marocko så verkar det ändå ganska tröstlöst även om man förstår deras känslor.

Mattias
Gäst
Nybörjare
Mattias

Hjältar i ordets rätta bemärkelse.

Karsten
Gäst
Nybörjare
Karsten

Jag bara älskar alla dessa fantastiska flygplan som de tyska ingenjörerna tog fram i slutet av kriget. Tänk om de kommit några år tidigare, då hade det inte varit så kul att vara allierad bombplanspilot över Tyskland. Betänk att den första jetmotorn fanns redan 1930.

Motståndsman
Gäst
Nybörjare
Motståndsman

Dessa män visar vad offervilja är för något!
LÄNGE LEVE DÖDEN!
HELL SEGER!

PB031
Gäst
Nybörjare
PB031

Hell Er tappra hjältar! Ett prov på en offervilja utöver det vanliga. Era offer var inte förgäves! Vi tar vid där Ni slutade!! 卐 Vi ses i Valhall! 卐

Anonym
Gäst
Nybörjare
Anonym

Ernst Beichl — närvarande!

Order kommer!
Gäst
Nybörjare
Order kommer!

Blir personligen tårögd när jag läser om detta hjältemod! Hell seger!

Kristian
Gäst
Nybörjare
Kristian

Hitler själv tyckte alltså inte att självuppoffringen som ett självmord är var av germansk karaktär? Sen drog han en kula i skallen på sig själv inte långt därefter

legionæren af 27 juni 1942
Gäst
Nybörjare
legionæren af 27 juni 1942

Disse tyske piloter i april 1945 ar hjalta. Idag 2015 måste vi Nationalsocialister vara parat til att konfrontere døden.
Vores barn och barnbarn slaves, och har inta nogen framtid i ett multikulturelt Norden.

Heil Hitler.

AG
Gäst
Nybörjare
AG

Sieg Heil!

Alexander
Gäst
Nybörjare
Alexander
Modiga Tyskar detta ! . Dock så var hoppet förlorat för Tyskland sen länge sen , Hitler skulle kapitulerat innan April 1945 och på så sätt kunnat spara liv. Det är bara att konstatera att Hitler inte var vid sina fulla sinnes bruk i slutet av 1945. Han var en nedbruten och deprimerad man som fick alla emot sig. Det största misstaget under 2a världskriget var ” Operation Barbarossa ”. Det var på grund av Tyskarnas invasion av Sovjetunionen som de förlorade kriget, ett frontkrig är omöjligt att stå emot. Se bara hur det gick för Frankrike när de invaderade… Läs mer »
Vera Oredsson
Gäst
Nybörjare
Vera Oredsson
Skriver: Förr eller senare skulle ett krig mot kommunismen. Felet var helt enkelt att tro på Englands förnuft men deras hat mot Nationalsocialismen genom Winston Churchill blev Europas fatala undergång som är på väg att ske nu om inte vi nationalister kan förhindra den. Ett annat perspektiv är vad trodde du skedde med Adolf Hitler dem 20 Juli 44 då en bomb exploderade under hans fötter genom Stauffenbergs förräderi? Jag är något sånär kunnig i sjukvården och vet hur fina nervtrådar det finns i människokroppen. Adolf Hitler var nog mer skadat än han ville medge för det tyska folket. Klanka… Läs mer »
elin
Gäst
Nybörjare
elin

har du sett bilder på soldater från första världskriget som hade Shell shock (vad det nu heter på svenska nu igen). Hitler var ordonnans under 1a världskriget vilket var ett ytterst farligt jobb. sånt sätter säkert sina psykiska spår. sen all narkotika han drog i sig. på slutet var han nog rätt illa däran.

Viktor
Gäst
Nybörjare
Viktor

Fä dör,

fränder dö,

även själv skiljs du hädan,

men ett vet jag,

som aldrig dör,

domen över död man.

Jonsson
Gäst
Nybörjare

Sanna hjältar som tog sig an detta uppdrag,intresann läsning som vanligt men samtidigt gör det ont att läsa.

ps: Idag borde man börja med att fjärrstyra plan fullt med feminister och liberaler mot Eu-parlamentet (babylons ton) och NATOs europakontor.

LillKalle
Gäst
Nybörjare
LillKalle

Ernst Beichl från Dresden till Valhall!

Anonym
Gäst
Nybörjare
Anonym

Adolf Hitler förbjöd den metoden,det skedde utan hans vetskap ”osportsligt som stridsgas tyckte han”

Anonym
Gäst
Nybörjare
Anonym

Men jag tror han trodde att dom skulle hoppa ut i fallskärm innan projektilen träffade.

Revisionisternas nemesis
Gäst
Nybörjare
Revisionisternas nemesis

Ja, det är väl det som förenar IS-krigare och nazistiska så kallade hjältar. Fega självmordskandidater

Konstantin
Gäst
Nybörjare
Konstantin

Jag vill väl kalla det en akt av vansinne under extrema omständigheter sen att du i grund och botten skulle fördöma muslimer tar jag med en nypa salt.

Sen angående ifall de skulle vara fega, verkligen?
Är du såpass ”feg” som dem tro? ;D

VK
Gäst
Nybörjare
VK

Du har en intressant syn på feghet. Det är alltså fegt att gå i döden för det man tror på? Man kan kalla det en hel del, men att kalla det fegt är ju rätt jvla bisarrt.

Något som är riktigt fegt däremot är att vara en ynklig PKit, en värdelös nolla som bara slaviskt upprepar det som andra programmerat honom med och inte vågar yttra annat.

Konstantin
Gäst
Nybörjare
Konstantin

I hans eller hennes värld är det svensken som inte vill ha somaliern till granne som är det största och enda problemet.

elin
Gäst
Nybörjare
elin

människorna i alla marginaliserade fanatiska rörelser AFA, NMR, IS, Baader Meinhof har otoligt mycket gemensamt. men det vill de inte höra

Konstantin
Gäst
Nybörjare
Konstantin

Och i en hel del kärnfrågor har du en hel del gemensamt med just AFA, så försök igen bara.

Revisionisternas nemesis
Gäst
Nybörjare
Revisionisternas nemesis

Det är stor skillnad på att fördöma vansinniga extremister och muslimer. Alla extremister, bruna, röda eller för den delen muslimska förtjänar att fördömas.

Konstantin
Gäst
Nybörjare
Konstantin

Islam är i grund och botten en lära som går ut på att expandera och lägga under sig andra folk, detta har ju varken du eller AFA det minsta problem med.
Det ni lägger fokus på är på den, dem som inte vill se sina barn integreras i sitt eget land.

VK
Gäst
Nybörjare
VK

Vad duktig du är! Uttalar alla de ”rätta fraserna” som på kommando. Be husse om extra hundmat.

Revisionisternas nemesis
Gäst
Nybörjare
Revisionisternas nemesis

Nazismen är väl den ideologi som vill lägga under sig andra folk? Var inte det Hitlers dröm? Världsherravälde?

Konstantin
Gäst
Nybörjare
Konstantin

Verkar det vara NMR:s mål tycker du, världsherravälde?

VK
Gäst
Nybörjare
VK
Om du vill diskutera ideologi vore det ju bra om du kunde lära dig det mest grundläggande först. :D Du kan börja med att läsa sådant som Motståndsrörelsens politiska program ”vår väg”, skriften ”nationalsocialismen: den biologiska världsåskådningen” (du bör hitta båda här på sidan) Hitlers bok ”Mein Kampf”, NSDAP:s 25-punktsprogram samt lyssna lite på hans tal (kolla youtube). Sen kan du komma tillbaka. Nu blir det ju bara sedvanliga fjortis(o)”förståelsen” i stil med ”aaa men asså typ hallå hitler ville väl typ la döda alla som inte va typ blonda ba?”. Du vet absolut inget om den ideologi du sitter… Läs mer »
Anders Jonsson
Gäst
Nybörjare
Anders Jonsson

Uppmuntrande att läsa om sådana hjältar.

Tack till Nordfront redaktionen.

wpDiscuz