Dagens datum 20 januari: Denna dag år 1888 föddes Trygge Gran, polarfarare, flygare, krigshjälte och nationalsocialist.

Tryggve Gran föddes denna dag i Grimstad på Norges sydkust. Trygge växte upp i en välbärgad familj där hans far, som dog när Tryggve var fem år gammal, var varvsägare. Tryggve Gran skulle själv bli berömd pilot, polarfarare samt idol- och hjälteförklarad. Han engagerade sig även nationalsocialistiskt på 1940-talet.

Möte med den tyske kejsaren
1903, när Tryggve Gran fortfarande var pojke, träffade han den Kejsar Wilhelm II av Tyskland, som var en återkommande gäst hos familjen Gran, för första gången. Den tyske kejsaren, som 15 år senare skulle tvingas abdikera efter en bolsjevikledd revolution i Tyskland, gjorde ett starkt intryck på unge Tryggve. Det lär ha varit efter ett av dessa möten, med denna symbol för preussisk militarism, som Tryggve beslutade sig för att bli sjöofficer. 1907 gick han med i marinskolan, som han utexaminerades från 1910.

Tryggve Gran i Antarktis 1911.

Tryggve Gran i Antarktis 1911.

Mot Sydpolen
Tryggve Gran skulle dock varken bli varvsägare eller sjöofficer (han var dock kadett under en tid) under sitt mycket händelserika liv. 1908 deltog den sportintresserade Gran i Norges första fotbollslandslag.

Två år senare, 1910, blev han rekryterad av den brittiske polarforskaren Robert Falcon Scott, på rekommendationer av Fridtjof Nansen, i ett försök att nå Sydpolen.

Gran var en av 13 medlemmar i expeditionen och hade bland annat till uppgift att vara skidinstruktör (bland annat Scott själv var inte van vid skidor). Han tillhörde dock inte den grupp, ledd av Scott, som skulle ta sig sista etappen men som omkom. Istället tillhörde han den undsättningsgrupp som hittade manskapets kvarlevor. Väl hemma från Antarktis blev Gran tilldelad Polar Medal, en brittisk förtjänstmedalj, av den dåvarande brittiske kungen Georg V.

Tryggve Gran i det flyg han hade när han korsade Nordsjön.

Tryggve Gran i det flyg han hade när han korsade Nordsjön.

Korsade Nordsjön
På sin hemresa träffade han på den irländske aviatören Robert Lorrain och blev intresserad av flygning. 1913 genomgick han flygskola i Frankrike och bara ett år senare, 1914, korsade Gran Nordsjön med flygplan.

I hård vind flög Gran med ett Blériot XI-2 monoflygplan från Cruden Bay i Skottland till norska Stavanger på 4 timmar och 10 minuter. Gran blev därmed den förste att korsa Nordsjön, vilket var en stor sensation.

Flygofficer under första världskriget
När England äntrade första kriget sökte Gran, som nu var premiärlöjtnant i Hærens flyvåpen (föregångaren till Norges flygvapen) till Royal Flying Corps (föregångare till Royal Air Force) men blev avvisad på grund av Norges neutralitet. Vid ett andra försök blev Gran antagen under täcknamnet ”Kapten Teddy Grant” från Kanada. Han kunde senare delta i striderna med sitt riktiga namn.

Gran stred på västfronten i Belgien, Tyskland och Frankrike och ledde sedan enheter i norra Ryssland. Han blev under kriget allvarligt sårad vid ett tillfälle.

Gran hävdade själv att han hade besegrat flygarässet, krigshjälten och senare chefen över Luftwaffe, Hermann Göring, i en luftstrid den 8 september 1917. Gran insåg inte att det var Hermann Göring som han skulle ha skjutit ner förrän efter Göring blivit internationellt känd som en av de högsta ledarna för NSDAP. Gran och Göring träffade senare varandra och lär ha jämfört flygloggar med varandra, men det är fortfarande inte helt klarlagt om Gran verkligen sköt ner Göring den dagen 1917. De blev däremot goda vänner och senare också åsiktsfränder.

Efter första världskriget

Gran som major 1918.

Gran som major 1918.

Under kriget befordrades Gran till major och belönades med utmärkelsetecknet Military Cross för sina insatser och efter kriget anställdes han som officer inom RAF.

Gran tvingades lämna militären 1921 till följd av en motorcykelolycka och skrev under denna period böcker och föreläste om flygning.

1928 ledde han också sökandet efter polarfararen Roald Amundsen som försvunnit (och, som det senare visade sig, omkommit) i ett flygplanshaveri vid Svalbard. Gran hade vid denna tid hög hjältestatus.

Nasjonal Samling
1934, vid 20-årsjubileet av hans Nordsjöflygning, firades den genom att Gran flög från Oslo via Köpenhamn, Berlin, Paris och till London. Det var under sin vistelse i Berlin som Gran träffade Göring för första gången.

Gran, som redan på 1920-talet blivit mer tyskorinterad, ansökte om medlemskap i Vidkun Quislings parti Nasjonal Samling i början av 1940-talet. Gran fick anställning i regeringens flygkontor och blev ett ansikte utåt den nya regeringen. Även om han inte tog direkt avgörande del av den norska inrikespolitiken, uttalade han sitt stöd för regeringen: ”Ur dimman ser jag Nasjonal Samlings kamp för det nya Norge.” 1944, på 30-årsdagen av Nordsjöflygningen, blev Gran hyllad på frimärke i Norge. Vid denna tid, när det börjat gå sämre för Tyskland, fick Gran frågan av Postverket hur han ställde sig frimärket och svarade: ”Mitt samtycke är en självklarhet.”

gran

Dömd för ”förräderi”
Efter kriget dömdes den forne hjälten för ”förräderi” till 18 månaders fängelse. Han åtalades bland annat för att ha ärat de norska legionärerna (som stred på östfronten för Tyskland), för att han var medlem i Nasjonal Samling, författade propaganda för NS och att han avslutade brev med orden ”Heil og sæl” (frisk och lycklig), en fornnordisk hälsning som Nasjonal Samling försökte återinföra. Man försökte även förklara honom sinnessjuk, som man gjorde med Knut Hamsun, men misslyckades. Gran dömdes för sitt medlemskap i Nasjonal Samling och arbetet på flygkontoret.

Bild från 1944 i Trondheim. Till höger om Quisling (mitten) sitter Tryggve Gran. Till vänster om Quisling Grans fru.

Bild från Trondheim 1944. Till höger om Quisling (mitten) sitter Tryggve Gran. Till vänster om Quisling Grans fru.

Tryggve Gran levde vidare till den 8 januari 1980. Han var gift tre gånger. Som författare skrev han en mängd olika kriminalromaner, barnböcker och faktaböcker.

I Norge har det rått, och råder fortfarande, problem med hur man ska bemöta den forne nationalhjälten, men senare dömde ”landsförrädaren”. Till stor del har man valt att låta hans namn falla i glömska, och därmed också hans betydelse för flygning, samtidigt som man tonat ned hans insatser för nationalsocialismen och istället utmålat honom som en sorts karriärmänniska. Men som Tryggve Gran själv uttalade om hans möjligheter till karriär: ”Hade jag följt kungen (Haakon VII) hade jag fått toppställning i England.” Men det gjorde han inte.

Minnesmärke för Tryggve Gran i Cruden Bay, Aberdeenshire, Skottland.

Minnesmärke för Tryggve Gran i Cruden Bay, Aberdeenshire, Skottland.

Artikeln publicerades ursprungligen 2014-01-20.


  • Publicerad:
    2019-01-20 00:20