Världens första helikopter

Dagens datum 26 juli: 1936 testflögs Focke-Wulf Fw 61 av Ewald Rohlfs för första gången och blev världens första fungerande helikopter. Fw 61, som den också betecknades, var en av många teknologiska underverk som uppfanns i Tredje Riket. Fw 61 är också känd för att den senare prototypen testflögs 1938 av Hanna Reitsch i Deutschlandhalle, den första gången en helikopter flögs inomhus. Helikoptern kom att slå flera rekord och bidra starkt till utvecklingen av den moderna helikoptern.

Focke-Wulf_Fw_61

Den 9 februari 1935 fick Focke en beställning från Reichsluftfahrtministerium (RLM) av en prototyp med namnet Fw 61, som Focke senare refererade till som F 61. Roluf Lucht vid RLM utvidgade senare beställningen till en andra prototyp den 19 december 1935. Grunden för Focke-Wulf Fw 61 var flygplanskroppen från ett lätt skolplan, Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz, med en mängd olika modifikationer. Professor Heinrich Karl Focke använde viss inspiration från Cierva-gyrokoptrar (C.19 och C.30) som Focke Achgelis, hans företag, hade byggt på licens tidigare.

Man använde rotorteknologi och en stjärnmotor på licens från brittiska Cierva Autogiro Company. Motorn var en 7-cylindrig 119 kW Bramo Sh. 14A med en rotordiameter på 7 meter. Helikopterns mått var 7.3 meter långt och 2.65 meter högt. Vikten låg på 800 kilo, med en lyftkapacitet på 950 kilo. Efter förbättringar gjorts kunde man uppnå en maxhastighet på 112 km/h och den normala marschhastigheten låg på hela 90-100 km/h med en räckvidd på 230 kilometer. Motorn var situerad i nosen, där den drev två utombordsmotorer med blad som roterade i motsatt riktning till varandra. Den främre rotorn var främst till för att kyla motorn vid långsam flygning eller hovring, den gav dock viss drivkraft framåt.

Helikoptern uppfanns inte av en enda person utan av flera olika pionjärer inom flygtekniken. Av dessa bör dock Doktor Heinrich Karl Johan Focke nämnas högst upp av alla, eftersom att han var först att producera någonting fungerande. Under de kommande tre åren skulle flera rekord sättas av testpiloterna Ewald Rohlfs, Hanna Reitsch och Karl Bode.

Den 26 juni 1936 flögs Focke-Wulf Fw 61 för första gången. Vid spakarna till helikoptern satt Ewald Rohlfs, en då 25-årig testpilot från Bremen. Han lyckades även landa helikoptern säkert genom att minska gasen och sakta glida ned mot marken igen. Flygturen varade endast 28 sekunder, men det var den första fungerande prototypen i världen. Ett år senare, 1937 lyckades samme pilot ta farkosten ända upp till 344 meters höjd innan han därifrån inledde sin landning genom att minska gasen.

fw61_pic5

Den 25 och 26 juni 1937 lyckades Rohlfs uppnå 2439 meters altitud under en tur som varade i 1 timme 20 minuter och 49 sekunder på en sträcka av dryga 80 kilometer samt dryga 122 kilometer över en sluten bana. Hastigheten låg på 16.4 kilometer i timmen.

25 oktober 1937 lyckades Hanna Reitsch flyga 108 kilometer i en rak linje, mellan Bremen och Berlin. 20 juni 1938 flög Karl Bode hela 230 kilometer. Den 29 januari 1939 lyckades Bode även slå höjdrekordet igen genom att uppnå hela 3427 meters höjd. Ytterligare officiella rekord omöjliggjordes när de allierade makterna förklarade krig mot Tyskland och kastade in kontinenten i krig.

Hanna Reitsch blev även först med att flyga en helikopter inomhus när hon demonstrerade farkostens manövreringsförmåga i Berlins Deutschlandhalle i februari 1938, vilket hon belönades för med en medalj. Reitsch blev den första kvinna som flög helikopter, jetplan samt raketplan och hon kom att belönas med järnkorset av Adolf Hitler själv. Därför bör ingen kunna säga att ett nationalsocialistiskt samhälle exkluderar kvinnor.

Trots den stora framgången för Fa 61 samt den stora publicitet som Focke och hans testpiloter fått blev resultatet aldrig någon serieproducerad helikopter utan förblev på experimentstadiet, på grund av kriget. Det ska dock ha funnits en tvåsitsig sportversion av Fa 61 med en starkare motor, 270 hp Argus AS 10C. Även detta projekt lades dock på is vid krigsutbrottet. Från och med 1938 hade Focke planer för en mycket mer användbar helikopter redan på gång, Fa 223 Drache och Fa 266.

Modell på Fa 223 Drache.

Modell på Fa 223 Drache.

Endast två fungerande prototyper av Fw 61 producerades, V1 D-EBVU som testflögs den 26 juni 1936 av Ewald Rohlfs, samt V2 D-EKRA som stod klar våren 1937.

Focke-Wulf Fw 61 var en av många teknologiska milstolpar som uppnåddes under Tredje Rikets korta år av fredlig existens. Förutom helikoptern så uppfann man också jetplanet, datorn, modern raketteknologi och mycket annat.

Dela artikeln på sociala medier:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

Lämna en kommentar

Please Login to comment
  Subscribe  
Meddela om