Begreppet ”nazist”

KOMMENTAR. Pär Öberg kommenterar här begreppet ”nazist” och förklarar varför han tycker att det är fel att använda det för att beskriva Nordiska motståndsrörelsens ideologi.

För ett tag sedan skrev Fria Tider en artikel om en demonstration som Nordiska motståndsrörelsen höll i Stockholm. De ringde mig och bad om en kommentar, jag talade om för dem att jag i nuläget inte ger dem några kommentarer då de inte ens benämner vår politiska åskådning vid dess rätta namn. Jag sa också att om de börjar benämna oss som nationalsocialister så kommer vi definitivt att ha en annan möjlighet att kommunicera i framtiden. Detta resulterade i att de skrev en artikel med rubriken: 38 nazister gripna för våldsam attack mot polisen i Stockholm. Jag känner att jag måste kommentera det hela.

Begreppet ”nazist”
Begreppet ”nazist” (tillsammans med ”nazism”) är ett nesligt politiskt epitet som uppfanns under 1920-talet av Konrad Heiden som propaganda mot NSDAP och nationalsocialismen. Heiden var en judisk journalist och medlem av det socialdemokratiska partiet (SDP, ett konkurrerande parti). Termen är en variant av smeknamnet för medlemmar av SDP som vid den aktuella tidpunkten brukade kallas Sozi (förkortning av Sozialisten), vilket är en motsvarighet till det svenska begreppet sosse. Nazist-begreppet var också en politisk nidvits, baserad på det österrikisk-bayerska slangordet för ”tok” eller ”lantis”, som härrör från ett i regionen vanligt namn, Ignatz. En svensk motsvarighet idag kanske skulle kunna vara Pellejöns.

konrad_porträtt

Konrad Heiden – judisk journalist och socialdemokrat samt upphovsman till begreppet ”nazist”.

Användes aldrig
De tyska nationalsocialsocialisterna kallade sig inte för nazister. De kallade sig konstant för nationalsocialister för att betona vilka komponenter som ingick i deras ideologi. Ett litet undantag är dock propagandaminister Josef Goebbels som försökte avväpna begreppet genom att själv börja använda det, bland annat skrev han 1926 en bok med titeln Der Nazi-Sozi. Det var dock inget han fortsatte med och inget som anammades av partiet och dess anhängare.

Nazist – en Hollywoodskapelse
Det gemene man tänker på när de hör begreppet nazist är vad de sett i filmer som Schindlers list och Romper Stomper eller i någon av TV4:s alla ”dokumentärer”. Iskalla psykopater som älskar att plåga människor och djur och som i princip hatar allt. Verklighetens nationalsocialister är det motsatta, många av oss är engagerade just på grund av vår vida empati och vår respekt för naturen. Jag vill även passa på att hänvisa till en mycket bra artikel i samma ämne skriven av Henrik Pihlström: Det finns inga nazister.

Visa oss grundläggande respekt
De tidningar, och här ställer jag definitivt högre krav på alternativ media, som inte kan visa oss den grundläggande respekten att åtminstone kalla vår ideologi vid sitt rätta namn behöver heller inte förvänta sig någon artig behandling från vår sida. Man måste starkt ifrågasätta varför en del alternativmedier inte respekterar detta? Vad har de då för agenda? Framförallt eftersom många av dem slår sig för bröstet som modiga ”sanningssägare”. Alternativa medier som beter sig som ”slaskmedia” har enligt mig inget existensberättigande. Ska man slå mot systemet underifrån har man ett stort ansvar att agera korrekt.

Flattr this!

  • Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här.

  • Otroligt bra uttryckt Öberg, du är en stor och klok förebild!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +178 (av 200 röster)
  • Kristian says:

    Bra skrivet Pär.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +121 (av 139 röster)
  • C.G.E.M says:

    Öberg borde ersätta ”svetsaren”

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +117 (av 129 röster)
  • Jonsson says:

    Håller med fullt.Intressant med boken där de trodde jag inte. Hur som helst så gav de blanka fan i att använda slagord som judemedia ständigt hittar på för att göra sig rikare på ”förintel$en”

    Alternativmedia som ”avpixlat har total beröringsskräck när det gäller kritik mot usa & israel. Den kända ”mittlandet”
    har en ny aliasbild (allseende ögat)för att provocera ytterligare antar jag.

    Exemplet på ”fria Tider” gör mig konfunderad. De har som alltid agerat granskande men på senare tid hänvisar de dock alltmer sällan till källor eller artikelskrivare.
    De har uppenbarligen inte granskat ordet ”Nazister” iallafall.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +34 (av 46 röster)
    • master says:

      med ditt citat ” ”avpixlat har total beröringsskräck när det gäller kritik mot usa & israel. Den kända ”mittlandet”
      Var är din ståndpunkt ?
      Låt Muslimernas Invasision fortgå !

      Nu är Arabiska vårt andra språk,
      hur gillar Du det ?

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: 0 (av 0 röster)
  • Ludwig von Gyllengraal says:

    Jag rekommenderar att prenumeranter på Fria Tider hövligt men ihållande påpekar detta missförhållande till dem varje gång de använder epitetet nazist istället för den ideologiska beteckningen nationalsocialist, detta *även* om du själv inte anser dig vara fullt ut en nationalsocialist! Det tillhör hyfs och vett anser jag.

    Inland kan man även tillåta sig vara lite sarkastisk gentemot de som framhärdar i att yra om ”nazism”, som in mitt på Flashback 2015-03-10: https://www.flashback.org/sp52594916

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +32 (av 40 röster)
  • Cedermark says:

    En helt annan sak; hur går det med aktivisthandboken egentligen? Skulle den komma in i lager eller?

    Det arbetas på en ny version av Aktivisthandboken. Den kommer att släppas i år och med lite tur inom väldigt kort.

    /Redaktionen

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +38 (av 42 röster)
  • Ludwig von Gyllengraal says:

    Sista bisatsen skulle naturligtvis varit:
    , som i mitt inlägg på Flashback 2015-03-10: https://www.flashback.org/sp52594916

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +13 (av 17 röster)
  • Propaganda says:

    Jag är en av dom som i många år köpt medias lögner och propaganda angående ”nazister”. Inget jag är stolt över, men samtidigt berodde det på att jag bara tagit för givet att ” nazister” var mördare och avskum pga att det är det jag fått uppstoppat i ansiktet av princip allt och alla.

    Jag tror fler och fler människor, både i Sverige och i Europa, upptäcker nationalsocialismen. Mitt uppvaknande blev av dokumentären Adolf Hitler: The Greatest Story Never Told.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +58 (av 66 röster)
    • För mig var det också The Greatest Story Never Told som väckte mig. Sen började jag läsa på Nordfront och nu läser jag här dagligen som övertygad NS.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: +63 (av 67 röster)
      • Propaganda says:

        Här är en svart Amerikan som också upptäckt nationalsocialismen genom internet. Reportern är chockad och undrar om han vet vad Hitler ”gjorde med såna som dig”.

        https://youtu.be/-dbfXp8_qjo

        VA:F [1.9.22_1171]
        Betyg: +34 (av 38 röster)
        • Jonsson says:

          kom jag att tänka på denna.

          Black man praised Hitler..https://www.youtube.com/watch?v=0YG7SaFk33w

          Ägarna av västmedia = Deceivers

          VA:F [1.9.22_1171]
          Betyg: +25 (av 27 röster)
          • Junior says:

            Har för mig att det fanns Afrikanska förband inom Tyska Afrikskåren Eller??????????

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: +2 (av 4 röster)
        • Inget värre än vad USA gjorde vid tiden utan snarare tvärtom – är vad Hitler gjorde.

          Det fanns ett (mycket) litet antal svarta i tredje riket och dessa utsattes inte för samma omfattande diskriminering som svarta i USA vid tiden.
          Tyskland ville dock inte behålla dessa på sikt, likt USA ville både hålla ”sina” svarta på avstånd och ge dom mindre rättigheter men samtidigt behålla dom. (som bla billig arbetskraft och strejkbrytare)

          Vill minnas att det finns en bok skriven av en svart man som bodde i Tyskland under Hitler.. men jag minns inte vad den heter och har inte heller läst den (mer om den) så kan inte svära på om allt i den är sanningsenligt.

          Sen finns ju den där Jesse Owens myten.. om hur sur Hitler var när han vann i OS osv. Som också är en ren bluff – Owens själv vittnade om något annat, att Hitler hälsade medan den amerikanska presidenten ”snubbed” (avvisade) honom. Han noterade också att han fick röra sig fritt i Tyskland, äta på samma restaurang som vita osv, medan han inte fick det i USA.

          Men propaganda är långt viktigare än sanning för PKiterna..

          VA:F [1.9.22_1171]
          Betyg: +31 (av 33 röster)
  • Det är väl dock i princip bara tyskar som klarar av att gå runt i tio år och benämna sig nationalsozialisten. Normala människor förkortar. Och Nazist låter som en lämplig förkortning. Jag har också hört den här berättelsen att det skulle vara nedvärderande och uppfunnet av NSDAps fiender. Men vad skulle en förkortning av nationalsozialisten bli om inte nazi? Det är bara så språk funkar.

    Men sen är väl det här en strategisk fråga för er egentligen. Vad är kostnaden att använda ordet nazist? Och vad är nyttan? Vad är kostnaden att kräva att folk använder nationalsocialist? Eftersom antinazisterna är så otroligt mycket mäktigare så kommer de flesta människorna underkasta sig deras språkbruk. Men det kanske finns fördelar för er med det också. Den strategiska frågan övergår mitt förstånd.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: -25 (av 49 röster)
    • Angantyr says:

      Ord har psykologisk kraft. Uttrycket ”nazist” framkallar negativa känslor på det undermedvetna planet hos många människor. Det är inarbetat av fienden för att människor likt Pavlov’s hundar ska reagera negativt.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: +44 (av 54 röster)
    • Nationalsocialist says:

      Vill man förkorta så säger man ”NS” – ungefär som ”SD” istället för ”Sverigedemoraterna”. Begreppet ”nazist” är, som Öberg skriver, ingen lämplig förkortning utan bara ett sätt att ta bort nationalsocialismens komponenter och ge ideologin en helt annan innebörd.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: +44 (av 44 röster)
    • Ludwig von Gyllengraal says:

      Som jag påpekar i mitt inlägg på flashback 2015-03-10: https://www.flashback.org/sp52594916 så *fanns* det en förkortning, men den var absolut inte ”nazi”, utan ”naso”. Det ÄR helt enkelt så att ”nazi” icke är en förkortning över huvud taget! Det är *enbart* ett epitet.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: +23 (av 23 röster)
      • Man kanske borde skriva till lingvistiska institutionen och fråga? Uttal och förkortningar följer vissa regelbundna mönster.
        När jag tittar på ordet NAtional soZIalisten så verkar nazi vara en rätt naturlig förkortning. Men så talar jag inte tyska så svårt för mig att bedöma.

        Men världshistorien är full av negativa termer som fått en positiv innbebörd och positiva termer som fått en negativ innebörd. NMRs aktioner och verksamhet fyller ju begreppet nazism med mer positiv innebörd, särskilt för svenskar som är pressade av mångkulturen i sin vardag. Så det finns inget självklart med att propsa på att termen nationalsocialist skall användas snarare än nazi. Men som sagt, sånt fattar inte jag.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Betyg: -2 (av 4 röster)
    • Nationalsocialism och Nationalsocialist förkortas enklast till NS eller NS-man/kvinna!

      Svårare än så är det inte, jävla latmask!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: +20 (av 30 röster)
      • Fast det är är egentligen en historisk diskussion? Var ”nazi” ett nidord påhittat av NSDAPs fiender eller var det bara en självklar förkortning. Min tro är att det var en naturlig förkortning.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Betyg: -4 (av 10 röster)
    • Jag kan förstå att engelskspråkiga har svårt att uttala nationalsocialist, men det är knappast vårt problem. Vi svenskar och tyskar är av samma ras och våra språk och uttal ligger nära varandra. En svensk har inte större problem att säga nationalsocialist än sverigedemokrat eller socialdemokrat.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: +17 (av 17 röster)
  • Angantyr says:

    Ja, vilka är egentligen dessa ”nazister”? Meningsmotståndares definition tycks växla, allt från alla vita heterosexuella män till några hundra individer. Själv har jag alltid tyckt att sinnebilden av en ”nazist” mest påminner om de föreställningar och beteenden som utmärker en viss utvald folkgrupp. Naturligtvis borde alla nationella, konservativa, identitärer etc förstå innebörden av Overton’s fönster och inte använda fiendens språkbruk utan istället den korrekta benämningen nationalsocialister.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +27 (av 37 röster)
  • Hanzel says:

    Fria Tider hade varit en klart acceptabel och övervägande mycket god kraft om man inte betedde sig så illa som man gör mot Motståndsrörelsen.

    Har ingen aning om deras agenda i det här fallet. Men konstigt är det.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +28 (av 30 röster)
    • Det är identitärerna som påverkar Fria Tider i den negativa osakliga riktningen, eftersom identitärerna (liksom Motgift) är en utbrytargrupp ur Motståndsrörelsen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: +14 (av 24 röster)
  • bara en sak says:

    AshkeNAZI Jews, helt enkelt ??

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +12 (av 20 röster)
  • Verbal-Kint says:

    http://justice4germans.com/2013/04/16/exposing-the-nazi-epithet-who-started-it-why-how-and-who-benefits/

    ”Exposing the nazi epithet – Who started it, why, how, and who benefits?” – Justice 4 Germans

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +8 (av 8 röster)
  • Jonsson says:

    Bra att ni målade rött läppstift på äcklet.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +6 (av 8 röster)
  • Holohoaxx says:

    Precis så förstår jag det också efter att ha genomskådat detta av Satan utvalda folk och deras lögner. ”Nazist” som är ett hittepåord ska associera till judars och sionisters och papegojande lurade idioters ”gaskamrar”, ”tvål”, ”lampskärmar”, ”bränngropar”, ”örnar och björnar i bur som sliter itu judar till frukost”, ”elektrifierade bassänger”, ”bränngropar”, ”bajonett-tennis med judiska spädbarn spelande skrattande blonda och ljusögda tyskar” mm mm mm i en aldrig sinande ström. Och galna judiska och sionistiska och papegojande idioters påhitt och så totalt sinnessjuka fantasier i hollywoodfilmer som t.ex ”American history X” där en galen psyksjuk individ med tatuerade hakkors över halva kroppen slår ner negrer och lägger upp deras käke över trottoarkanter för att sen hoppa på deras huvud så att både tänder och blod flyger åt alla håll samtidigt som nacken knäcks med ett KABRAAK i surround-ljud och alla ska tänka Adolf Hitler, Tyskar, Blonda, Ljusa ögon – ”gaskamrar”, ”tvål”, hej o hå igen. Något så in i h-e sjukt så att det bara kan vara ursprunget ur en sjuk judisk-sionistisk hjärna. Och detta vill de få alla att tro är Nationalsocialism – vilket många totala idioter naturligtvis fortfarande tror på.

    Däremot detta är ett uttryck för äkta nationalsocialism enligt mig. För att kunna åstadkomma detta krävs ett friskt samhälle där varje individ har sin givna plats. Alla från orgelkonstruktören, orgelbyggarna, kyrkobyggarna, vaktmästarna, kompositörerna, organisten, notvändaren, vaktmästaren etc i ett tryggt och stabilt, fungerande, rashomogent, sunt germanskt samhälle:

    Karl Richter spelar JS.Bachs Toccata och Fuga i D-moll:
    https://www.youtube.com/watch?v=IfLltCN7GJU

    Det kan naturligtvis lika gärna manifesteras i ett lugnt, tryggt och meritokratiskt samhälle där alla har sin givna plats som det Sverige som en gång var där inidvider som Ingvar Kamprad skapade storverk med sitt IKEA, Ingmar Bergman med sina prisbelönta filmer och alla andra uppfinnare, konstruktörer i hela den germanska världen.
    Ge oss det samhället igen och vi germanska folk kommer återigen ge världen ännu mer av ännu icke skapad skönhet och teknologi.

    Nationalsocialism för mig är äkta mångkultur som utvecklas av alla olika raser oberoende av varandra på sina av evolutionen givna platser i världen med handel, kulturellt och konstnärligt utbyte. Så på det viset är Nationalsocialismen och Adolf Hitler världens främsta och enda äkta mångfalds och mångkulturförespråkare.
    Inte som judens, sionistens och den papegojande idiotens ”mångkultur” som förvandlar allt till en enda brunsvart rasröra med macdonaldskäkande och coca-coladrickande psyksjuka instabila lobotomerade hjon som får grand theft autos slumkvarter och dess invånare att verka fridfulla.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +16 (av 24 röster)
    • master says:

      håller med, dock är den sionisitska värdet ej högt.

      Muslimer invarderar vårt kära Sverige med 321 000 personer de senaste 3 åren. Till det tillkommer anhörig med x 3 – 10 personer.

      Arabiska vårt andra språk, nu

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: 0 (av 0 röster)
  • Kanske dags att sluta kalla sig själv nazist i radio nordfront i tid och otid om man vill slippa bli kallad så av andra.
    Fria tider är fientliga Sd-vänner och har varit det länge, kan inte minnas att de givit motståndsrörelsen, eller på den tiden Svp, ett gott ord.

    I vissa folkmål ligger nationalsocialist helt fel i munnen, särskilt där apparaterna ofta puttrar, där är det bättre att säga nationalist, om man nu ska ista.
    När man använder ordet nationalsocialist ska man alltid lägga till att det betyder folkgemenskap, på så vis tar man skällsordet från fienden och förvandlar det något vackert.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +16 (av 16 röster)
  • Problemet här är väl bara det att när fienden märker att någon tar illa vid sig för att bli kallad för nazist så kommer dem att använda det ännu mer.
    Därför kallar jag mig nazist.
    Då är det inte roligt att retas längre.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +11 (av 15 röster)
  • Fastloaded says:

    Fascist har blivit ett öknamn,men förr så var det fint att bli kallad det! Belästa och kultiverade samhällstänkare.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +7 (av 11 röster)
  • Caesar says:

    Konrad Heiden var en av de första som började skriva mycket grova smäderier och obscent förtal om Hitler som privatperson och är troligen upphovsjude till åtskilliga myter och smäderier som sedan dess dyker upp gång på gång med jämna mellanrum i lögnblaskor som Expressen och Aftonbladet.

    Ett mer rumsrent exempel på nidskrift, som till och med har blivit film, är att Heiden påstår att han träffade Hitler på en social sammankomst.

    Hitler skall ha suttit tyst utan att delta i samtalen i över en timme och, som Heiden skriver, endast konsumerat ”förvånansvärda mängder Te och mjuk kaka”, tills värdinnan råkade säga något om judar.

    Hitler skall då ha rest sig upp och i en halvtimmes tid orerat utan att låta sig avbrytas varefter han abrupt ska ha rest sig, bugat inför värdinnan, kysst hennes hand och sedan lämnat tebjudningen med endast en nick mot övriga gäster.

    I filmen Hitler: Rise of Evil (2003) med Robert Carlyle finns två scener som kanske härrör från Konrad Heidens skriverier om denna bjudning:

    https://www.youtube.com/watch?v=ZhP9R2TnIu8

    https://www.youtube.com/watch?v=TY9JsBy835g

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +10 (av 10 röster)
    • Caesar says:

      Missade tidsstämpeln. Denna kanske fungerar bättre. Lägg märke till allt socker i teet i ett vinglas …

      https://www.youtube.com/watch?v=ZhP9R2TnIu8&feature=youtu.be&t=2605

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: +6 (av 6 röster)
      • En träl says:

        Såg den faktiskt ganska nyligen, eller ja halv kikade.
        Hade missat just det med sockret. Löjligt om något och hur han slänger skeden?
        Ja de försökte ju framställa Hitler som någon ohyfsad, pervers sak rakt igenom hela filmen. Scenen i början när han inte får hunden att sitta var väl ungefär när jag sluta titta på den och istället småglodde.

        Löjlig som sagt!

        VA:F [1.9.22_1171]
        Betyg: +6 (av 10 röster)
  • Richochett says:

    Denna fick mig att finna Julianna Margulies. Vilken jäkla donna, mumma!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: -2 (av 2 röster)
  • Daniel H says:

    Jag är nazist. Punkt!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: -4 (av 12 röster)
  • Andreas says:

    Den lämpligaste korta benämningen är NS. Den långa, Nationalsocialist! Finns det flera?

    Ordning och reda!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +5 (av 5 röster)
  • Vera Oredsson says:

    Nationalsocialist – underbart att Herr Öberg följer ordalydelsen nämligen NATIONELL SOCIALIST enklare kan det väl inte bli. Rättar ALLTID journalisterna när de använder sig av ordet ”Nazi…” . Det som jag sörjer är när nationella tidningar använder sig av detta. SD har som insmilande s.k. ”rumsrenhet” alltid använt och använder ”Nazism”. Vulgärt uttryckt att de pinkar sitt eget revir av judenationalism på sitt sätt som näppeligen kan kallas rumsrent.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +10 (av 16 röster)
  • Mikael Möller says:

    Jag menar att visst finns det Nazister. De kallar sig själva för ashke-nazister, dvs de sk europeiska judarna. Fast jag trodde det var Rothschild som hittade på ordet. De lever också upp till epitetet via sina folkmord på tyskar (mist 12 miljoner), Ukrainare (minst 6 miljoner), Ryssar (Gulag) osv. Nu fick jag i varje fall på upphovsmannen. Låt oss inte glömma de spykopater som orkestrerar massinvandringen till Europa och därmed följande mord/folkmord.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +2 (av 6 röster)
  • Johnny Nilsson says:

    Mycket bra skrivet, Per.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: 0 (av 6 röster)
  • ”…många Hollywoodjudar sympatiserade med kommunismen. Filmer som Red Dawn, där kommunister utgör antagonisterna, är undantag från normen som ofta marginaliseras och hånas.”

    Men hur då med ex. Rocky 4, Invasion USA, Red Heat, Firefox, Hunt for red october, bond-filmerna, I was a communist for the FBI, Rambo 2 och 3, Missing in action, Manhurian candidate, Red scorpion, etc. Har Ni missat Kalla Kriget? Har Ni missat alla de nationalsocialister som sögs upp av USA efter WW2? I vilket syfte? Brain drain och antikommunism förstås.
    Bilden är inte entydig.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: 0 (av 0 röster)
  • A..... says:

    Jag har svårt att förstå ditt sätt att resonera Pär. Oavsett om vissa väljer att kalla er för nazister så ser jag ingen anledning till att fokusera så mycket på det.

    Att inte redogöra för sin ståndpunkt i friatider.se ser jag som väldigt otaktiskt i och med att det är en av de mest välbesökta alternativa medierna. Det handlar Mao om att man når en målgrupp som man rimligtvis bör eftersträva att nå ut till.

    Att med alla medel försöka påvisa en skillnad mellan begreppet nazism och nationalsocialism är med största sannolikhet enbart slöseri med tid.
    Folk överlag gör ingen skillnad. Folk såg nationalsocialisterna i Tyskland som nazister och det är inte i själva benämningen som folk saknar kunskap krin, utan det är i vad nationalsocialismen/nazismen ideologiskt innebär som folk sanar all kännedom om.

    Att lägga allt för mycket betydelse vid själva begreppet riskerar bara att låta den politiska kampen bli frasradikal i stället för att låta det ideologiska innehållet avgöra vad som är radikalt och inte.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: -1 (av 9 röster)
    • master says:

      Fienden kommer från Muslimska länder som nu
      legitimt invaderar oss, NU. Per SVT media förstår vi att våldtäkt samt mord & med dödliga vapen är legitimt.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: 0 (av 0 röster)
  • Pkintolerant says:

    Fria tider använder epitetet med syftet att framstå som mer acceptabla och kunna nå en större prenumerantkrets. SD använde metoden effektivt med ND. Oroliga och skeptiska potentiella SD väljare kunde lugnas genom att säga att rasisterna flytt eller kastats iväg till ND och höll till där. Istället för en konkurrent så fungerade ND istället som ett bevis för att SD inte längre var extremt mm.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: 0 (av 0 röster)
  • Jag tycker att judarna borde få ett speciellt id, rasdelning är viktigt! Kolla på Carl Von Linne, han stödje det här. Oariska jävlar. GÖR NORDFRONTEN BRA IGEN!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: -3 (av 3 röster)
  • Hans Georg Lundahl says:

    Collade ASCI Code-gematrien för ordet.

    N 78 70 8
    A 65 130 13
    Z 90 220 13
    I 73 290 16
    S 83 370 19
    T 84 450 23 473

    Lägg till 32 per liten bokstaf (som i svenska): + 192 = 665.

    Neighbour of the beast.

    Kanske bra att taga afstånd.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: 0 (av 0 röster)
  • bengt says:

    du är lika ful som du är korkad.
    Nationalsocialism (tyska Nationalsozialismus)
    därför säger man nazist .

    outbildade korkade pajas.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: -4 (av 8 röster)
  • Junior says:

    Blaa blaa blaa blaa skriv mindre å gör mer !! men dagens ungdom måste kolla facebook först så dom syns å hörs jävla pittkärringar. har ni hört talas om gatans lag era slapprövar jävla luffare hela bunten………… Agera mera…..Snacka mindre e en början eller måste ni fråga mamma först kanske????

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: 0 (av 0 röster)
  • Spjutet says:

    Om man nu säger att det finns,vilket det troligtvis gör, grupperingar/konstellationer som har ett för dig ” tänkt agenda eller för dig/er som grupp/konstellation ett mål,och du kanske ifrågasätter,undrar så gör du helt rätt.För troligtvis har dom ett mål.Antingen som singularis eller konstellation,Att man sedan kan diskutera allt mellan himmel ojord o finna det intressant vilket andra inte gör p,g,a?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: 0 (av 0 röster)
  • Respekt says:

    ”Visa oss grundläggande respekt”

    Och sedan när förtjänar man respekt när man som ni så kategoriskt rangordnar människor efter tycke och smak? Vad består din respekt av Pär när du häcklar Mona Sahlin och andra folkvalda politiker?

    Ni får kalla er för vad ni vill, det gick inget vidare för nationalsocialisterna heller, oavkortat vad man kallade dem. Men så länge man går och skanderar ”ut med packet” i en svensk småstad så får man den respekt man förtjänar:

    Ingen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: -1 (av 13 röster)
    • Nordvind says:

      Det gick jäkligt bra för nationalsocialisterna tills de besegrades av de allierade. Det var alltså inte så att folk var missnöjda och tog över genom statskupp eller att de orsakade någon systemkollaps som gjorde att det inte gick så vidare bra.

      Vi rangordnar inte efter tycke och smak. Det är fakta bakom.. Naturen är hård..

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: 0 (av 4 röster)
  • Josef Forslund says:

    Icke tycke och smak Herr Respekt vars namn uteblivit ?
    Ett samhälle som består av en slumpmässig blandning av raser, religioner och filosofier är definitivt inte ett uttryck för andlig och kulturell rikedom, så som det ofta påstås idag. Det är en absurd röra vars existens inte kan rättfärdigas på något sätt – en säker indikation på det förestående sönderfallet av en nation och den totala upplösningen av alla normer och värden.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: -1 (av 3 röster)
  • före detta sverigebyggaren says:

    Ja nog har det gått inflation i begreppet ”nazist” man får tydligen inte ha några egna åsikter i det här jävla landet innan man blir kallad ”nazist” Bra kommentar Pär Öberg !!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +1 (av 5 röster)
  • Frågan om varför en del alternativmedier inte respekterar att du vill kallas nationalsocialist är att många som börjat vakna upp ur fulmedias lögner fortfarande lider av hjärnförsmutsning från fulmedia. Reningsprocessen sker stegvis.

    Insikten om att man helt måste bojkotta fulmedia för att undvika hjärnförsmutsningen har endast fåtalet insett. De sitter ofta framför skvalande tv-apparater eller använder ful-medias bloggportaler. Detta skapar hjärnförsmutsningen.

    Att hövligt påpeka saken, vilket du gör, är rätt metod i varje demokrati.

    Agendan från fulmedias ägare är naturligtvis att krossa både nationalism och socialism. De vill skapa internationell kapitalism där folken förslavas i de giriges schackrande handel, i vilken arbetare ställs mot arbetare och land ställs emot land för att locka kapitalistens gunst.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: 0 (av 0 röster)
  • före detta sverigebyggaren says:

    Klart att Juden måste ”skapa” ett namn typ ”Nazist” för att ha någon att skylla på ! Vad gjorde Juden själv på 20 och 30 talet , dom sög ut dom stackars europe’erna på i stort sett allt dom hade ! Titta på Göteborgsposten och Stampen ! Själv har Juden Hjörne med fam.stoppat undan sextio miljoner av koncernens medel så dom svinen klarar sig nog medan skattebetalarna får betala kalaset !!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: -5 (av 5 röster)
  • Ida Jonsson says:

    Hur vet man att Nordfront är ett parti som tar hand om invandrings frågan bättre en SD ? vad är skillnaden ? bokstavligt talat?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +1 (av 3 röster)
    • Cedermark - Göteborg says:

      Jag är inte rätt man att svara men du frågar i en ganska gammal artikel så att frågan kanske missas.

      En stor skillnad är att SD är för en öppen svenskhet och vill integrera allt folk som vill flytta hit.

      Nordiska motståndsrörelsen vill skicka tillbaks de allra flesta. En väldigt,väldigt stor del av utomeuropeiska folk. Möjligen alla.

      (Nordfront är inte namnet på partiet, Nordfront är bara namnet på denna internetsidan.)

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: +1 (av 1 röst)
  • Michael Dickison says:

    Och begreppet National Zionist”? Bekant?

    https://www.youtube.com/watch?v=Z94u_5qLxXU

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: -1 (av 1 röst)
  • Hur ska då jag passa in i denna groteska värld som ej har empati för hela jordens befolkning som man måste ha som en socialist tydligen? Humanism är ej min grej då jag är NSMN (se nedan) och ej socialist.
    Allt som har med socialismen att göra låter falskt och kommunistiskt, ej så konstigt då socialismen skapades i kommunismen…. Efter djupt tänkande har jag kommit fram till att min själ är en NationalistSatanistMisantropNazist. Sådan är jag, bara så ni vet. Ej så kul att bli uppkallad ett judiskt namn(Nazist) i sin framställan dock men va fan det ringer gott i denna groteska värld vi står på medans händelsehorisontens krafter böjer tiden utan vår vetskap. En kompass utan nål har inget mål.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: -1 (av 1 röst)
  • Hellre nazist än nationalisocialist som är en sekt där alla ska vara likadana

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: -3 (av 5 röster)
  • Lingonet says:

    Jag brukar be folk(propagandaslavar) definiera nazist.
    Mina svar på deras definitioner brukar oftast vara:
    – Jude!
    – KOMMUNIST!
    – israel!
    etc.
    Alltid lika roligt se dem flippa ut ;)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: 0 (av 0 röster)
  • Sverige först says:

    Folk bara skriker ut ”rasist”, ”nazist”, ”sexist” hela tiden numera att jag tror folk har glömt bort meningen av ordet.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +1 (av 1 röst)
  • Thomas Garderyd says:

    Men vad spelar det för roll vad ni kallar er, nazist eller kanske något annat för ruttna rasister är ni i vilket fall som helst som sprider rasläror som helt saknar vetenskaplig relevans. Att ni kallar er för något annat förändrar ju ingenting för ni är och förblir samma skrot och korn ändå. Om ni nu påstår att era rasläror är sanna varför kan ni inte komma med några vetenskapliga bevis om detta, varför vill ni aldrig ställa upp på vetenskapliga seminarier och framlägga era hypoteser för den akademiska forskarvärlden och ta upp detta med landets skarpaste hjärnor, folk som inte riktigt delar era åsikter. Och varför publicerar ni aldrig några av era så kallade vetenskapliga rön i någon vetenskaplig tidskrift och framträder i olika debattprogram i media och presenterar era rasteorier inför svenska folket och makthavarna. Ni har ju alla möjligheter till det i detta demokratiska land. Det skulle vara roligt att se folks reaktioner och jag gissar att ni får våldsamt mothugg och det är ju inte så roligt. Nej istället väljer ni att vräka ur er en massa dynga på sådana här skumma hemsidor och verka i skymundan där ni aldrig behöver stå till svars för era åsikter och uttalanden och där ni ständigt får medhåll av idioter som er själva. Vet ni vad jag tror, nämligen att ni är fega. Ni vågar inte framträda i media eller andra offentliga sammanhang där ni måste kunna bevisa och stå till svars för era påståenden och där ni möter betydligt mer smarta och kunniga personer än er själva. Antagligen tvivlar ni på er själva och är rädda för att bli helt bortgjorda inför hela svenska folket när ni får era rasteorier fullständigt söndersmulade. Om ni mot förmodan skulle ha rätt,ja då är era teorier och forskningsresultat av sådan karaktär att ni skulle kunna kandidera för nobelpriset i biologi. Då har ni lyckats med det som den vetenskapliga världen inte lyckats med dom senaste århundradena,nämligen att bevisa den vite mannens överlägsenhet över andra raser. Tag chansen och träd fram i dagens ljus och lägg fram era rasteorier för hela svenska folket och forskarvärlden, ni kanske vinner ära och berömmelse och sluta att verka i skymundan och misshandla folk för sånt inger knappast någon respekt för er hos allmänheten. Men som sagt om man aldrig behöver bevisa och styrka sina utsagor kan man i princip påstå vad fan som helst och ändå hävda att det är sanning, ha,ha,ha.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: -2 (av 4 röster)
    • master says:

      Huu, tung lång text. I sammanhanget finns en nuvarande invasion av muslimer. 321 000 (senaste 3 åren)

      + anhöriga i kommande. Du är av övertygelse en frände av vår nedmontering inom Svensk ekonomi.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: 0 (av 0 röster)
    • Niklas says:

      Thomas.. Nu får du sätta dig ner en stund.
      Inte tror du väl på fullaste allvar att en rasteoritiker skulle få en minut i medias talarstol?
      Böcker i ämnet finns i drivor, det är bara att läsa, kom tillbaka med en lista över eventuella frågetecken, så tror jag att det finns gott om kunniga personer som kan hjälpa dig.
      Du verkar gilla att ”dra människor över en kam” såsom du beskriver att alla ”nazister” är av samma skrot och korn.
      Är det så?
      Då måste ju det betyda att alla andra människor är likadana i precis allt?
      Antingen har du svårt för att uppfatta människors olikheter (se antisocial personlighetsstörning) eller så har du helt enkelt inte förstått hela bilden.
      Är det för dig ett vanligt förekommande problem?

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: 0 (av 0 röster)

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *