Ryssland: ”Vi har tagit initiativet i Ukraina”
2024-04-23 19:10
RASISM. På den stora dagligvarukedjan Walmart förklarar man sig genom sin talesman vara ”chockade och förfärade” över att någon skickat ”rasistiska meddelanden” från företagets Twitterkonto.
Dussintals människor meddelade på Twitter i måndags att de erhållit ”rasistiska e-postmeddelanden” från Walmart – ett företag som stoltserat med att vara ”woke” och politiskt korrekt.
Misstankar uppstod snart om att någon eller några hade skapat falska konton med vissa mörkhyade personers adresser” på företagets hemsida.
Ett autogenererat välkomstmeddelande, som sänds till nyöppnade köpkonton på Walmart – innehöll det så kallade n-ordet. Meddelandet inleddes med meningen:
Välkommen till Walmart, n****r!
”Vilket är det bästa sättet att kontakta er angående ett högst opassande mejl från er som min dotter erhöll i sin inbox” skriver användaren @GdolceMiami på Twitter.
@Walmart What’s the best way to contact you guys for a very inappropriate email my daughter received in their inbox from you?
— GdMiami (@GDolceMiami) May 24, 2021
Walmarts talesperson Molly Blakeman har i ett uttalande förklarat att ”en extern dålig aktör” måste ha skapat falska användarkonton ”med den uppenbara avsikten att förolämpa våra kunder”.
”Vi blev chockade och förfärade att se dessa kränkande och oacceptabla mejl. Vi ser fram emot att kunna säkerställa att något sådant här inte händer igen” skriver Blakeman vidare.
Walmart har ännu inte offentliggjort hur många kunder som mottagit mejlet.
Vikram Thakur, teknisk direktör vid Symantec, säkerhetsmjukvaruföretaget som ägs av Broadcom, förklarar i ett uttalande hur han tror att ”de inkräktande rasisterna” kan ha fått tillgång till de mejladresser som de använt.
Aktörerna erhöll förmodligen dessa e-postadresser från en lätt och fritt tillgänglig ”dump” från ett utgånget tredjeparts-avtal.