Veckans låt: Tangerine Dream – Hyperborea

MUSIK. Denna vecka presenterar Nordfront det tyska electronica-bandet Tangerine Dream och ett musikstycke från  albumet Hyperborea. Skivan släpptes 1983, samma år som gruppen även musiksatte inte mindre än tre filmer. Nördvarning utfärdas.

Veckans låt

Klockan 20:00 varje fredag uppmärksammar Nordfront en låt för att sprida sund och intressant kultur till våra läsare. Har du förslag på musik du tror skulle passa som Veckans låt? Kontakta kulturskribenten Daniel Olofsson på daniel.olofsson@nordfront.se.

Många, inklusive undertecknad, förknippar nog mest Tangerine Dream med filmmusik. Bandet har gjort musiken till över 50 filmer, tv-produktioner och har även bidragit till soundtracket i tv-spelet Grand Theft Auto V.

Bland filmerna kan nämnas; Risky Business/Föräldrafritt (1983), som bland annat innehåller en runkscen med Tom Cruise, skräckfilmen Spasms/Dödsbettet (1983), som handlar om en enorm orm (har för mig att ormen t.o.m. har ett eget ”theme”), den mindre lyckade Stephen King-filmatiseringen Firestarter/Eldfödd (1984), Ridley Scotts fantasyfilm Legend (1985), där regissörens egna ”directors cut” faktiskt är sämre än bioversionen och har sämre musik av Jerry Goldsmith, samt den udda vampyrfilmen Near Dark från 1987 (som återanvände ett anmärkningsvärt antal skådespelare från Aliens – Återkomsten).

Tangerine Dream gjorde även musiken till Michael Manns kultförklarade, och av (((filmbolaget))) sönderklippta, rysare The Keep/Satans Borg 1983. Som vi av ju(ri)diska skäl tyvärr inte kan visa upp. VHS-omslaget från 80-talet hotar nämligen ”demokratin”.

Tangerine Dream bildades i slutet av sextiotalet av vegetarianen, nykteristen och drogfria icke-rökaren Edgar Froese och var från början ett surrealistiskt rockband inspirerat av bland andra Pink Floyd och The Beatles. Namnet Tangerine Dream är faktiskt taget från en textrad i Beatleslåten Lucy in the Sky with Diamonds, som en av bandmedlemmarna missuppfattade, nämligen ”tangerine trees and marmalade skies”. Ibland kan det bli rätt när man hör fel.

Debutalbumet Electronic Meditation släpptes 1970 och består av jazz och ”krautrock”, framfört med elektroniska instrument som Edgar Froese tillverkade själv (Giorgio Moroder byggde sina egna synthar men det är en annan historia). På gruppens andra album, Alpha Centauri (1971) började man hitta formen med en slags instrumental rymd-rock, eller ”kosmische musik” som Froese själv kallade det. Samma år släpptes singeln Ultima Thule, som idag är extremt svår att få tag på.

Tredje skivan, Zeit (”tid”), kom året därpå och hade ett lite mörkare och mer atmosfäriskt sound. Den brukar räknas som det första exemplet på ”dark ambient”, en genre som till exempel Burzum senare bidragit till.

Anledningen till att jag denna vecka valt just Hyperborea är att det var den enda skiva jag hade med Tangerine Dream i backen för tillfället men även på grund av kopplingen till den mytologi som utgör en viktig pusselbit i vårt folks historia, nämligen berättelsen om Ariernas ursprung.

För den som vill forska vidare i detta ämne kan jag rekommendera Joscelyn Godwins bok Atlantis and the Cycles of Time, som ger en fin överblick över olika Hyperborea-teorier och hur de förhåller sig till legenden om Atlantis, med allt från ariosofer (Guido von List) till atlantologer (Olof Rudbeck) och perversa myter om korsningar mellan människor och djur som finns gömda i Bibeln (!). Godwin har även skrivit boken Arktos – The Polar Myth in Science, Symbolism and Nazi Survival som handlar om gud vet vad. Den har jag nämligen inte läst.

Sprid artikeln på sociala medier!

Taggat med:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

7
Lämna en kommentar

Please Login to comment
3 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
KlausRokvikenFredrika Recent comment authors
  Subscribe  
Senaste Äldst Mest röstad
Meddela om
Fredrika
Medlem

Finaste veckans låt på länge! Bandet kommer till Stockholm i början på november. Vi kanske ska ses här då?! Men att säga att juden Jerry Goldsmiths musikspår till Ridley Scotts tråkiga sagofilm Legend är sämre än Tangerines nästan generiska syntpålägg tycker jag är att ta i. Tangerine Dreams musik passar perfekt i Tom Cruisefilmen Föräldrafritt (även om Jeff Becks låt The Pump nog tar musikpriset i den filmen) och i antinazistfilmen Satans Borg som ni nämner, men i Legend är Goldsmiths musik nästan det enda som är värt att bevara. Goldsmith var en mästare på att stjäla musik från klassiska… Läs mer »

Klaus
Medlem

Jag har inte funnit någon hänvisning att Edgar Froese var jude. The Guardian skriver att ”his father was killed in the war”, ingenting om ”Nazis” och KZ.
https://www.theguardian.com/music/2015/jan/27/edgar-froese-obituary.
Han växte upp i Östpreussen och sanningen är att tyskar måste fly eftersom den Röda armén våldtog och dödade alla tyskar de mötte, även några av Froeses släktingar. Froeses mor lyckades fly med honom till Västberlin.
Han hörde till tyskarna som blev anti-tysk (som ockupationspolitikerna och den dumma majoriteten som röstar för dem) och pro-angloamerikansk utan kunskap om amerikanska och brittiska brott. Det gynnade självklart Froeses framgång på musikmarknaden.

Fredrika
Medlem

”Froese’s father and other relatives were killed by the Nazis and the family lost all their belongings in the war” skrev BBC (https://www.bbc.com/news/world-europe-30965708) Enligt en artikel jag läste på wikipedia en gång (ej den nuvarande om hans person) flydde de överlevande i hans familj nazisterna på grund av det. Jag kan också tipsa om hans självbiografi Force Majeure. Den såldes på konserten jag var på i London i våras och jag tjuvläste i den men jag ville inte betala € 60 för den, så tyvärr kan jag inte citera ur den. Men den går att köpa från hans webbshop som… Läs mer »

Klaus
Medlem

Edgar Froese var inte jude, inte familien heller. Han sade i Israel att han var intresserad i Israel och judiska traditioner och holocaust eftersom sin far och några släktingar, som var intellektuella och inte följde nationalsocialister, hade samna öde och blev mördat av ”nazis”. Det är ochså ovanligt att judar flydde undan ”nazis” till Berlin. Hoppas ryssar bidrar någon gång till sanningen.
https://m.jpost.com/Arts-and-Culture/Arts/Tangerine-Dreams-long-lasting-reality-351456

Fredrika
Medlem

Verkar vara en het potatis, detta. Det borde det inte vara. Nordfront har väl haft Bob Dylan i Veckans låt, eller minns jag fel? Nu minns jag inte exakt vad jag skumläste i självbiografin jag tyckte var för dyr o köpa men jag det där du hänvisar till om Israel verkar bekant. Ska jag vara nojig låter hans reklamsnack i Israel som eufemismer. Han ”var intresserad” av Israel, förintelsen och judiska traditioner!!!! på grund av att hans familj ”delade samma öde” som judarna. För mig är det eufemismer att de delade mer än så. Och det där med att de… Läs mer »

Rokviken
Medlem

Är uppväxt med denna introverta musik :)
Tack för den intressanta informationen.

Klaus
Medlem

Låten är genomgående likförmig utan höjdpunkter och väl lämplig som filmmusik där filmen är huvudsaken, eller som bakgrundsmusik när man trots allt drömmer eller tänker lite.