Veckans låt: Modest Musorgskij – En natt på Blåkulla

Av ,
Nyhetsredaktör
4

MUSIK. Denna vecka presenterar Nordfront den ryske kompositören Modest Musorgskij och hans tondikt ”En natt på Blåkulla”.

Veckans låt

Klockan 20:00 varje fredag uppmärksammar Nordfront en låt för att sprida sund och intressant kultur till våra läsare. Har du förslag på musik du tror skulle passa som Veckans låt? Kontakta kulturskribenten Daniel Olofsson på daniel.olofsson@nordfront.se.

Denna fredag vill Nordfront passa på att presentera den ryske kompositören Modest Musorgskij och hans tondikt En natt på Blåkulla.

Modest Musorgskij föddes 1839 i Karevo som ligger i Kunyinskij-distriktet i västra Ryssland, strax söder om St. Petersburg. Den adliga familjen Musorgskij var en av det ryska tsardömets rikaste och mäktigaste och sades härstamma från nordmannen Rurik som var den förste härskaren över Kievriket och stamfader till den första ryska tsardynastin.

Redan som sexåring fick den unge Modest lära sig att spela piano av sin mor. Familjen flyttade så småningom till St. Petersburg för att Modest och hans bror skulle utbildas till militärer. Därför fick han som 13-åring börja vid kadettskolan i staden och vid den tiden hade han redan hunnit publicera ett pianostycke vid namn Porte-enseigne Polka.

Det var också musiken som blev hans stora livspassion och tillsammans med kompositörerna Milij Balakirev, César Cui, Aleksandr Borodin och Nikolaj Rimskij-Korsakov anses han tillhöra ”De Fem”. Dessa var de mest tongivande inom den ryska nationalistiska och romantiska musiken under 1800-talet senare del.

Musorgskij kom dock att bli alkoholist, vilket gjorde att han fick svårt att färdigställa sina verk, något som kollegan Rimskij-Korsakov istället gjorde i efterhand.

Trots att Musorgskij kämpade med sitt drickande och under långa perioder lyckades hålla sig nykter dog han 1881 i sviterna av sin alkoholism, bara 42 år gammal.

Ett välkänt porträtt av den svårt alkoholiserade Mussorgskij som sägs vara målat bara dagar innan hans död av konstnären Ilya Repin.

Ett välkänt porträtt av den svårt alkoholiserade Musorgskij. Det sägs vara målat bara dagar innan hans död av konstnären Ilya Repin.

En natt på Blåulla är ett väldigt tidstypiskt ryskt, nationalromantiskt stycke som med sin pompösa stil även för tankarna till den nästan samtida tyske kompositören Richard Wagner och framförallt stycket Valkyriornas ritt från den välkända operatetralogin Nibelungens ring.

Blåkulla är enligt folktron den plats dit häxor flög om natten, framförallt på skärstordagens natt, för att fira häxsabbat med Djävulen. I Sverige blev tron på häxor under 16- och 1700-talets lutherska ortodoxi så stark att man dömde ett stort antal människor, framförallt kvinnor, till döden för anklagelser om resor till Blåkulla – anklagelser som inte sällan grundade sig på barns vilda fantasivittnesmål.

En av de mest kända rättegångarna mot häxor i Sverige var den så kallade häxprocessen i Torsåker 1675. då 71 trolldomsåtalade personer halshöggs och brändes på bål efter att ha spårats upp av prästen Laurentius Hornaeus,

På senare år har dock även häxprocesserna i Finspång fått mycket uppmärksamhet. Den mest kända Finspångsrättegången skedde 1617. då åtta kvinnor åtalades för att ha rest till Blåkulla och förlustat sig med Djävulen. Kvinnorna utsattes under processen först för ett vattenprov, då man knöt ihop den anklagades högra tumme med vänster stortå och vänster tumme med höger stortå för att sedan kasta henne i ett vattendrag. Om den anklagade kvinnan flöt var hon skyldig men om hon sjönk ansågs hon oskyldig.

Efter vattenprovet skulle ”them (kvinnorna) pina til enn sann bekennelse”, med andra ord tvingas bekänna sina påstådda brott under tortyr. En av kvinnorna, Lusse, avled under tortyren vilket gav prästen Bengt i Skedevi stora problem eftersom hon ännu inte hade hunnit dömas. Prästen visste nämligen inte ifall man utifrån omständigheterna kunde begrava henne på kyrkogården eller ej, speciellt med tanke på att hon förnekade brott fram till sin död trots att hon misslyckats med vattenprovet.

De övriga sju kvinnorna befanns skyldiga och halshöggs troligtvis innan de brändes på bål på Trollkärringeberget strax norr om Finspång.

Sprid artikeln på sociala medier!

Taggat med:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

Prenumerera
Meddela om
4 Kommentarer
Äldst
Senaste Mest röstad
Inline Feedbacks
View all comments
Harald
Nybörjare
Harald
5 månader sedan

Är det redan påsk?

nordbo
Nybörjare
nordbo
5 månader sedan

Holmqvist och rajnfelt får ta en fika ihop å snacka om barbariet verkar det som. ;)

Ditt val av orkester för detta stycke faller nog rajnfelt också i smaken – alla gör sin uppgift utan vare sig inlevelse eller lust – mångfalden sprudlar i denna uppsättning.

Dock så ger homogena orkestrar kraft och enighet till sin uppgift.

Fredrika
Nybörjare
Fredrika
5 månader sedan

Musorgskij är en underskattad tonsättare. I väst har han nog bara två hits. Denna är den ena av dem. Den andra är pianoverket Tavlor på en utställning. När man kommer till en tavla föreställande judiskt liv använder Musorgskij typiska judiska musikinfluenser för att med toner måla upp bilden. Fransmannen Maurice Ravel som var ett geni gjorde en orkestrerad version av Tavlorna. Det är den versionen som är känd. Den som är förtrogen med judisk kultur och med klassisk musik kan höra hur skickligt Ravel orkestrerat den judiska tavlan för att skildra ”den judiska karaktären”. Musorgskijs judiska melodier och ackord blir… Läs mer »

nordbo
Nybörjare
nordbo
5 månader sedan

Ser ut som en UK uppsättning på orkestern som måste ha en kontinent/land för varje instrument – är väl marigt att hitta homogena orkestrar idag antar jag.