Veckans låt: Léo Delibes – Blomduetten ur Lakmé

MUSIK. Denna vecka presenterar Nordfront den franske kompositören Léo Delibes och hans kända stycke ”Blomduetten” ur operan Lakmé.

Veckans låt

Klockan 20:00 varje fredag uppmärksammar Nordfront en låt för att sprida sund och intressant kultur till våra läsare. Har du förslag på musik du tror skulle passa som Veckans låt? Kontakta då redaktionen på redaktionen@nordfront.se

Léo Delibes föddes 1836 i Saint-Germain-du-Val i Frankrike. Hans far var brevbärare, men dog medan Delibes var väldigt ung varpå han kom att uppfostras av sin mor och hennes musikaliska familj. Redan som 11-åring började han att studera musik vid Conservatoire de Paris, där han framförallt utmärkte sig som en skicklig orgelspelare.

Tillhörande romanriken så skrev Delibes väldigt mycket operor och musik till baletter. Som kompositör kom han att revolutionera balettmusiken och var den första att skriva lika välgjord musik till dans som vilken symfoni som helst, vilket bland annat kom att inspirera en gigant som Pjotr Tjajkovskij när han skrev baletter såsom Svansjön.

Veckans låt Blomduetten är ett väldigt välkänt stycke från Delibes opera Lakmé. Den sjungs av två sopraner som spelar huvudrollsinnehavaren Lakmé, dotter till en brahamistisk präst i kolonialtidens Indien, samt hennes tjänarinna Mallika, medan de två plockar blommor vid en flodstrand.

Blomduetten är förmodligen ett av Västvärldens mest välkända operamusikstycken, tillsammans med exempelvis Richard Wagners Valkyriornas ritt från Nibelungens ring eller arian Nessun Dorma från Giacomo Puccinis opera Turandot. I modern tid har styckets använts flitigt i exempelvis långfilmer, TV-serier och reklamfilmer.

Sprid artikeln på sociala medier!

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

  • Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

  • Fredrika says:

    Blomduetten är verkligen vacker. Bästa låten i den operan. Den skiljer sig mycket från operan i övrigt, så den som förväntar sig ”mer av samma” när de hör hela operan brukar bli besviken.

    Tyvärr framhålls denna duett ofta som ett tidigt operaexempel på lesbisk kärlek. De båda kvinnornas stämmor flätas samman i en kärlekssång som maskeras av blommornas kronblad (bildligt talat). Om detta var Délibes avsikt eller om det bara är en efterkonstruktion som en musikkritiker har hittat på, vet jag inte.

    Den som vill ha ”mer av samma” kan kasta ett öra på den franska ”högerextremisten” och royalisten Joseph Canteloubes orkestrerade folksånger ”Sånger från Auvergne/ Chants d’Auvergne)” som besitter samma skönhet. Tyvärr dedikerade han dem åt den judiska sopranen Madeleine Grumberg (känd under det mindre judiskt klingande namnet Grey) men man kan med fördel välja modernare inspelningar att lyssna till.

    Häromdagen såg jag omslaget till Confederaterockarna Lynyrd Skynyrds skiva Vicious Cycle. Jag tycker det är så fint men jag har inte hört låtarna ännu:

    http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRKlVpujpkmT96-c2BPBR2w2PDm9OEkAp7NnhFlZ42jQZ9GEdQsJQ

  • Rokviken says:

    Väljer Respighi som i mina öron manar till kamp:

    https://www.youtube.com/watch?v=3C3LYpgU-og&feature=youtu.be


  • Lämna ett svar