MUSIK. Denna vecka presenterar Nordfront den franske kompositören Hector Berlioz och hans programsymfoni Symphonie fantastique.


Klippet är endast en del av stycket som framförs av den brittiske dirigenten sir Simon Rattle och Berlinerfilharmonikerna. Lyssna på hela Symphonie fantastique i ett annat uppförande längre ned.

Med tanke på att den första omgången av Frankrikes presidentval hålls på söndag, där Nationella Frontens Marine Le Pen har en stor möjlighet att kamma hem flest röster, vill Nordfront passa på att uppmärksamma en fransk kompositör av klassisk musik.

Hector Berlioz föddes 1803 i La Côte-Saint-André i sydöstra Frankrike. Trots att hans far var en väldigt jordnära, praktisk och rationellt lagd person som hyste en stark motvilja mot konstnärer och musiker och ville att hans son skulle bli läkare som han själv så kom Berlioz så småningom att få fullfölja sin dröm att få skapa musik.

Tack vare att hans far aldrig stöttade honom i sitt yrkesval fick han aldrig någon formell träning. utan lärde sig musik genom självstudier. Berlioz förkroppsligade på många sätt den romantiske konstnären, i det att han hade flertalet passionerade kärleksaffärer, hyste stor vördnad för romantikens författare likväl som för William Shakespeare och Ludwig van Beethoven.

Hector Berlioz förkroppsligade på många sätt den romantiske konstnären med sin känslosamma uppskattning av kärleken, naturen, konsten och litteraturen.

Veckans låt är en så kallad programsymfoni och därtill den första av sitt slag. Symphonie fantastique var första gången som en musiker försökte förmedla en berättelse genom bara musik och publiken fick hjälp att hänga med genom exempelvis pamfletter.

Styckets berättelse handlar om en talangfull konstnär som blir vansinnigt förälskat i en ung kvinna som förkroppsligar alla egenskaper som representerar hans bild av idealmänniskan. Hans passion växer sig så småningom allt starkare och tack vare ett brustet hjärta förgiftar han sig så småningom med opium och faller ned i en tung sömn med märkliga drömmar.

Även om det hände att konstnärer under 1800-talet experimenterade med narkotika för att de trodde att ruset skulle stimulera deras kreativitet så är detta långt i från dagens drogromantiska populärmusik, även om subversiva krafter har försökt att att göra den kopplingen. Som exempel har den judiske musikern och kompositören Leonard Bernstein försökt att hävda att stycket är ”symfonins första resa i det psykedeliska”, trots att den drogrelaterade biten endast är en del av den musikaliska berättelsen och dessutom beskrivs som en negativ upplevelse där huvudpersonen blir förgiftad.

Symphonie fantastique kom att få ett enormt inflytande på utvecklingen av den klassiska musiken under resten av 1800-talet.

Lyssna nedan på stycket i sin helhet, tillsammans med ytterligare information om dess tillkomst:


  • Publicerad:
    2017-04-21 20:00