Världens första Volvo

Dagens datum 14 april: Denna dag år 1927, vid klockan tio på morgonen, rullade världens första Volvo ut från fabriken på Hisingen, Göteborg. Modellen hette ÖV-4 (Öppen Vagn-4). Pålitliga och stilrena bilar från Volvo har genom tiderna varit en av Sveriges största exportvaror.

ÖV-4.

Volvo ÖV 4.

Det hela började med att Assar Gabrielsson (svensk industrialist och företagschef på SKF) och civilingenjören Gustaf Larson träffades en kort stund vid midsommar 1924. Gustaf var på väg till ett midsommarfirande, så diskussionen blev kort, men Assar hann framföra en idé om att bygga en egenproducerad bil anpassad efter svenska förhållanden.

Det skulle dröja fram till i augusti innan de två åter träffades av en slump på restaurangen Sturehof i Stockholm, där de fortsatte diskutera över en ansenlig mängd kräftor. Kontakten utvecklades efter detta och kom att leda till att Gustaf tog på sig att mot ersättning utveckla bilen. Företaget Volvo grundades och finansierades till en början av SKF (Svenska Kullagerfabriken), där Gustaf tidigare arbetat, men dessa släppte sin huvudandel av ägarskapet när Volvo introducerades på Stockholmsbörsen 1935.

ÖV-4, som kom att kallas ”Jakob”, kostade vid introduktionen 4800 kronor, vilket i dagens penningvärde motsvarar strax över 130 000. Bilen var försedd med fem sitsar, fyra dörrar och hade en klädsel i läder. Den kom i endast en färg: djupblå med svarta stänkskärmar och gula ekrar. Stommen var av ask och rödbok klätt i prima svenskt stål, och den totala vikten uppgick till 1170 kg.

Volvo ÖV 4.

Bilen drevs framåt av en motor med 28 hästkrafter på fyra växlar (3 framåt, en backväxel) och hade ett vridmoment på 100 newtonmeter. Maxhastigheten var ungefär 90 kilometer i timmen, men rekommenderad hastighet var 60 km/h. En täckt variant av Jakob kom först 1929, och den kom att kallas PV4 (Personvagn 4). ÖV-4 blev aldrig någon braksuccé och tillverkades endast i 996 exemplar mellan åren 1927 till 1929, vilket var år då Volvo faktiskt gick med förlust. 1929 ersattes ÖV-4 med modellen PV 651 och först då började företaget för första gången gå med vinst.

Tillverkning av "Jakob" i Volvofabriken på Hisingen.

Tillverkning av ”Jakob” i Volvofabriken på Hisingen.

Volvo PV4, den täckta varianten av ÖV4:an.

Volvo PV4, den täckta varianten av ÖV4:an.

Gustaf Larsson.

Gustaf Larsson.

Gustaf Larson föddes den 8 juli, 1887, i Vintrosa utanför Örebro. Hans föräldrar var lantbrukare, men Gustaf valde den tekniska banan och tog 1911 sin grundläggande examen vid Tekniska Elementarskolan i Örebro, varpå han under åren 1911 till 1913 arbetade som ritare och konstruktör på White & Poppe Ltd i Coventry, England. På White & Poppe byggde man motorer till det engelska bilmärket Morris.

Vid hemkomsten till Sverige 1913 påbörjades hans studier till civilingenjör, och avslutades 1917. Mellan åren 1917 till 1920 arbetade han som konstruktör, avdelningschef och sedermera ritkontorschef på Svenska Kullagerfabriken. 1920 började han istället arbeta på företaget AB Galco i Stockholm som teknisk chef, och det var här hans arbete med prototypbilarna började.

Helmer MasOlles Volvo-emblem.

Helmer MasOlles Volvo-emblem.

Jakobs grundläggande vagnsmekanik utvecklades till en början av civilingenjören Jan G. Smith, en svensk utvandrare som hade återvänt från USA, och civilingenjör Gustaf Larson, Volvos grundare. Smith konstruerade bland annat vagnsram, växellåda samt drivlina till ÖV-4 och Gustaf tog fram samt patenterade en egen fyrcylindrig sidventilmotor, som kom att tillverkas på Pentaverken i Skövde. Karossen liksom Volvos emblem ritades av konstnären och formgivaren Helmer MasOlle (ursprungligen Ohlsson) från Siljansnäs i Dalarna.

1925 togs arbetet med prototypbilarnas grundläggande vagnsmekanik på AB Galco över och avslutades av den svenske ingenjören Henry Westerberg, som kom att bli den förste anställde på företaget Volvo som grundades 1926. Westerberg avskedades under en kort period under 1926, men återkom redan till hösten och kom att stanna på företaget fram till att han gick i pension 1980.

Svensk expertis, kvalitet och svenskt stål (som på den tiden ansågs vara det bästa i världen) var något man ville framhäva med Volvos symbol: en ring med en pil uppåt, det kemiska tecknet för järn. Detta och andra kvalitativa svenska produkter var länge internationellt kännetecknande för Sverige och gav oss svenskar ett gott rykte och god export under många år. Detta har dock undergrävts av en allt sämre skola, invandring (arbetskraftsförsämring), förflyttning av verksamhet till Tredje Världen och annat.

För mer bilder från Volvos tidiga historia, se denna länk.

Artikeln publicerades ursprungligen 2014-04-14.

Dela artikeln på sociala medier:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här.

Lämna en kommentar

36 Kommentarer till "Världens första Volvo"

Meddela om
avatar
Sortera efter:   Senaste | Äldst | Mest röstad
Ola Hanϟϟon
Gäst
Nybörjare
Ola Hanϟϟon

Tusen tack för en bra läsning!

Sven E
Gäst
Nybörjare
Sven E

Det är en intressant artikel, och jag tycker det är helt otroligt att ni varje dag kan publicera nytt material med alltid lika hög kvalité. Uppenbarligen är det en väldigt skicklig redaktion på Nordfront!

Angantyr
Gäst
Nybörjare
Angantyr

Ett fint reportage om en bil som väcker minnen hos många och från en bättre tid. Tänk att kvaliteten på gamla Volvobilar var så hög att de fortfarande rullar, t.ex amazon och PV, Volvo är verkligen ett passande namn.

Jon Anders
Gäst
Nybörjare

För att inte tala om Volvo 240/740/940 som rullar än. Dagens Zlatan V70 håller ju inte måttet direkt och ska va ”premium” att växelådan rasar efter 35.000 är mer regel än undantag på dagens volvo bilar

Christopher
Gäst
Nybörjare
Christopher

.. och annat.

Här bör tilläggas det faktum att ingenjörsyrket inte längre har den status det en gång hade. Det är också ett faktum att svensk industri inte längre styrs av människor med gedigen teknisk bakgrund, utan sedan en lång tid tillbaka istället av inkompetenta ekonomer och administratörer och därav roten till det onda i den svenska avindustrialiseringen.

etnisk nationalist
Gäst
Nybörjare
etnisk nationalist

Tänk när Sverige var sådär bekymmerslöst svenskt och det inte dök upp en neger från djungeln varhelst man vände sin blick. Till och med Volvoreklamen var svensk:

http://www.youtube.com/watch?v=BRIX4EFToJ4

Alter Ego
Gäst
Nybörjare
Alter Ego

Lugn bare.
När Kunta Kinte har gått färdigt SFI uppfinner han en bil av koskit som är helt obrännbar för förortsgangsterna.

etnisk nationalist
Gäst
Nybörjare
etnisk nationalist

Precis. Negrernas uppfinningsförmåga är vida känd…

http://www.youtube.com/watch?v=ujU1DjaYfs4

etnisk nationalist
Gäst
Nybörjare
etnisk nationalist

Och han är inte den ende som försökt heller:

http://www.youtube.com/watch?v=TWOyM9Axn-w

Monkey see monkey do, man kommer inte så mycket närmre än sådär. Negrerna ser oss européer bygga flygplan och försöker härma oss, men saknar givetvis grundläggande insikter i fysik och aerodynamik.

Tobias
Gäst
Nybörjare
Tobias

Nåja, det är ju friskt vågat måste man ju tillstå.

Är av den bestämda åsikten att samtliga afrikaner ska ge sig iväg tillbaka till sin kontinent och fortsätta bygga sitt eget välstånd, omgående.

Johan Björnsson
Gäst
Nybörjare

Till redaktionen:

Jag skrev en viktig kommentar som fastnade pga flera länkar.

Mvh

/Johan B

Dks7ab
Gäst
Nybörjare
Dks7ab

Har hört att den första Volvo-bilen hade en växel framåt och tre bakåt, vilket senare rättades till. Kommentar?

Nordanvind
Gäst
Nybörjare
Nordanvind

Till Dks7ab

Man hade råkat vända bakaxeln upp och ner inför ”rollout” utav den första vagnen från Volvo. Gamla bakaxlar hade en vinkelväxel i stället för dagens hypoidväxlar. Bakaxeln var därför symmetrisk och kom i den stressiga montagesituationen inför premiären att vändas upp och ner.
Vänder man en vinkelväxel upp och ner (dvs vrider den 180 grader runt ingående axeln) så kommer den utgående rotationsriktningen från växeln att bli omvänd.
Det var det som hände denna invigningsdag. Men föraren fann sig och körde vagnen på backen under invigningen och publiken lär inte ha märkt något.

Anonym
Gäst
Nybörjare
Anonym

Den första ÖV 4 köptes av Gustav V och hamnade så småningom i händerna på en privatperson i Göteborg som har haft den undanställd i ett garage i alla år. Vet inte aktuell status på bilen idag. Den ÖV 4 som visas upp på Volvos museum i Torslanda har tillverkningsnr 2.

Johan Björnsson
Gäst
Nybörjare
Gissa varför sådana här Volvobilar rullar än idag? Jo, därför att förr i tiden gjordes saker med optimal kvalité, och inte för att ingå i detta nuvarande Systems konsumism-karusell ämnad att distrahera oss vanliga människor (och få oss att behöva jobba mera, så att vi därmed får mindre tid att reflektera över vad som är fel i Systemet). Systemet har sedan 50-talet (när konsumtionssamhället introducerades på bred front av Systemet) sett till att medvetet producera skit sedan dess. Det finns fortfarande glödlampor som har lyst i 100 år, medan vi idag får byta glödlampor efter bara några månader. Frysar från… Läs mer »
Johan Björnsson
Gäst
Nybörjare
Tobias
Gäst
Nybörjare
Tobias

Videon med skrivaren var visst borttagen från youtube.
Undrar varför egentligen.

Robert
Gäst
Nybörjare
Robert

Men… Du sa ju att zigenarna byggt upp allt i Sverige, Ullenhag?..

Slipsen
Gäst
Nybörjare
Slipsen

Intressant! Förr prioriterades kvalitet, idag prioriteras kvantitet. Allt ska gå fort och bilar, elektronikprodukter m.m ska bara räcka några år så att man sedan antingen tvingas laga för en hutlös summa eller köpa nytt. Det går helt i strid med klimatdebatten.
Håller i övrigt med Björnsson.

Evert
Gäst
Nybörjare
Evert

Synd bara att dom gula kineserna fått Volvo tekniken.

Jonathan
Gäst
Nybörjare
Jonathan

Självklart kör man svenskt, Amazon 66

Hell Seger!

Blod & Jord
Gäst
Nybörjare
Blod & Jord

Har själv 2 Amazoner dock kan jag ej säga att Volvo skulle vara någon speciellt.

Amazon är en riktig hedenhös bil.

Johan Björnsson
Gäst
Nybörjare

OBS: missa inte följande viktiga kommentar (och kommentaren under den):

https://www.nordfront.se/varldens-forsta-volvo.smr#comment-120951

Ulf
Gäst
Nybörjare
Ulf
Volvo har alltid haft mer framgång på bilmarknaden än sin konkurrent SAAB. Men problem är att de massproducera bilar som de sen säljer för 300.000 – 500.000 . Alldeles för dyrt, en vanlig enkel familj ska kunna ha råd att köpa en bil. Leva Adolf Hitlers Volkswagen . De ledande på SAAB ville dessutom att svenska staten skulle köpa upp SAAB, sen när började en demokrati köpa upp bilbolag?. Nä precis, låt det gå omkull istället. Allt Trollhättan kan det är att skryta om saker som ingen bryr sig om. Dessutom så har staden varit dominerad av Sossar på makten… Läs mer »
Thor Viking
Gäst
Nybörjare
Thor Viking

Nya SAAB 9/3 är väl miljövänlig och bränslesnål.
Nevs (national electric vehicle sweden)

Anonym
Gäst
Nybörjare
Anonym

Nya Volvo XC90 är förvisso inte billig i inköp men den är oerhört miljövänlig och bränslesnål tack vare den hybridteknik som används, bensin/diesel+elmotorer.

Thor Viking
Gäst
Nybörjare
Thor Viking

Jag hade nya yaris hybrid hemma på prov i veckan. Blir troligen ett köp där. Med glastak.

WhitePride
Gäst
Nybörjare
WhitePride

Assads pappa beväpnade muslimska palestinier i Libanon för att rensa kristna. Lita inte på Assad, han har beväpnat sunnitiska terrorister också. Islam är skräp.

https://www.youtube.com/watch?v=MfpHvn_CH5I

brok
Gäst
Nybörjare
brok

Nu behöver de bara hitta en vettig förare att sätta bakom ratten på en Volvo för det har hittills saknats under företagets historia.
Alla vi som jobbat för dom vet vilken mobbning som pågår där och hur latmaskar mer än gärna blir platschefer.
Bara sossar kan uppskatta Volvo.

brok
Gäst
Nybörjare
brok

Fortfarande gäller dock detta:

Audi

Fyra nollor och en bakom ratten.

Fänrik Stål
Gäst
Nybörjare
Fänrik Stål

Volvo slutade vara Volvo när dom övergav bakhjulsdriften. Sista riktiga Volvon var 940/960.

Lite ordlekar som brok 2017-04-14 kl. 02:34 initierade.
– Saab = Sämst Av Alla Bilar eller Sälj Aset Annars Byt.
– Ford = Fodrar Ordentliga Reparationer Dagligen.
– Renault = Bilen för två, en sitter i och den andra skjuter på.
– Citroen = Sitt och träng.
Åså min favo.
– Pontiac = Poor Old Ni**er Thinks It A Cadillac ;-D

Theodor Morell
Gäst
Nybörjare
Theodor Morell

Japp, 1998 sista årsmodellen.

Alla bilmärken som haft folkliga bilar har idag slutat tillverka folkliga bilar. Kan folk få tag i reservdelar lätt och fixa mycket på bilen själv dessutom så är det för vissa krafter som vill oss ont en katastrof.

Vera Oredsson
Gäst
Nybörjare
Vera Oredsson

Skriver: Tyckte om att köra VOLVO Combi handfast och lugn i körsättet. Renaulten hade fart men var känslig i växeln som skulle vara mjuk men den ”drack” mindre. Forden med det gröna bladet inköptes 2002 vår sista bil övertogs av vår dotter och rullar än i dag. Hela de löften om Etanol för stördes av Maud Olofsson genom att hon förbjöd fortsatt svensk tillverkning. Den importerade var inte bra. Undrar om Stockholmsluften hade varit bättre med körning av Svensk Etanol än dagens Diesel?

Ett ariskt sjuhärad
Gäst
Nybörjare
Ett ariskt sjuhärad

Volvo är bra bilar men KIA är bättre. Jag kör Kia sportage och är jäkligt nöjd. Om 5 år tillverkas inte Volvo i Gbg. Det är min gissning.

Hell Seger!

Micke 104
Gäst
Nybörjare
Micke 104

Bra artikel!

Vi Är Folket!
Gäst
Nybörjare
Vi Är Folket!

”Företaget Volvo grundades och finansierades till en början av SKF (Svenska Kullagerfabriken), där Gustaf tidigare arbetat, men dessa släppte sin huvudandel av ägarskapet när Volvo introducerades på Stockholmsbörsen 1935”

Undrar om SKF hade haft samma fina policy / goodwill i dagens Sverige?

wpDiscuz