Tidigt på tisdagsmorgonen gjorde polisens nationella insatsstyrka i samverkan med Säkerhetspolisen räder mot två representanter för Svenska motståndsrörelsen. De två anhölls och delgavs misstanke om högmålsbrottet ”Olovlig kårverksamhet”. Efter att personerna gripits och transporterats iväg till förhör gjorde polisen husrannsakan på båda platserna. Datorer och annan teknisk utrustning beslagtogs.

Den ene representanten släpptes efter förhör. Den andre, Klas Lund, sitter dock i skrivande stund anhållen för grovt vapenbrott på grund av en pistol som beslagtogs på platsen vid hans gripande.

Med anledning av regimens anklagelser om ”Olovlig kårverksamhet” vill vi klargöra följande:

Svenska motståndsrörelsen tillbakavisar med bestämdhet regimens påståenden om ”Olovlig kårverksamhet”. Vi är en öppen politisk kamporganisation vars verksamhet beskrivs tydligt av Klas Lund på ledarsidan i Organisationens tidning Nationellt Motstånd nummer 3/2003:

”Vår kamp får aldrig jämställas med det liberala politiska livet.
Våra ledare och medlemmar får aldrig anta det politiska systemets ”uniformer” eller beteende. Detta eftersom framgången för vår kamp måste ligga i kontrasten mellan det nu förhärskande och det som skall komma. Lika lite som Motståndsrörelsen får anta formen av ett accepterat politiskt parti får Motståndsrörelsen anta formen av en paramilitär styrka. Båda formerna är oacceptabla och det sistnämnda dessutom högst olagligt. Vi måste alltså undvika att bli politiker, trots lockelsen om att inlemma oss i ett för folket lätt igenkännbart mönster och därmed bli en del av det politiska spelet. Vi får heller inte hemfalla åt paramilitär verksamhet trots den romantiska lockelsen detta utgör för alla riktiga kämpar. Kampen kommer att ske öppet på gator och torg under en överskådlig framtid.”

Vi vill även meddela att med anledning av datorbeslagen kommer det att dröja några dagar innan vi återigen svarar på e-post samt behandlar ansökningar till Svenska motståndsrörelsen och Nationell Ungdom.

För att komma i kontakt med Organisationen de närmsta dagarna, använd följande telefonnummer:

Magnus Söderman, 0735 – 99 95 43

Slutligen vill vi meddela alla att Organisationens aktiviteter givetvis fortsätter med oförminskad styrka!

Svenska motståndsrörelsen 2003-11-27

2003-11-27 00:00