Utrikespolitiska institutet skriver ”vetenskaplig” rapport – Motståndsrörelsen utpekas som ”pro-Kreml”

DESINFORMATION. Utrikespolitiska institutet pekar nu ut Nordiska motståndsrörelsen som spridare av ”rysk desinformation” och som en grupp som därför måste bekämpas. Institutet sprider dock själv desinformation i rapporten.

utrikespolitiska-institutet

Utrikespolitiska institutet (UI) är ett svenskt institut som forskar och skriver om utrikepolitiska frågor. Institutet finansieras bland annat av svenska staten (främst UD) och näringslivsorganisationer.

Institutet, som delar kontor och samarbetar med Försvarshögskolan, har Michael Sohlman som ordförande. Den förre socialdemokratiske statssekreteraren Sohlman var den som i sin tidigare roll som VD över Nobel-stiftelsen tog beslutet att porta Sverigedemokraterna från Nobelfesten för att de ”inte har rätt anda” (se även: Granskning Sverige – Nobel-VD konfronterad med allvarliga lögner).

Jeltsin-fantast bakom rapporten
Nu släpper institutet rapporten Russia’s strategy for influence through public diplomacy and active measures: the Swedish case. Rapporten, som i nuläget enbart är skriven på engelska, är tänkt att informera omvärlden om ”rysk desinformation” i Sverige.

Rapporten är författad av Martin Kragh och Sebastian Åsberg. Martin Kragh har kallat den korrupte och försupne sionistlakejen Boris Jeltsin, som sålde ut Ryssland till oligarkerna, för ”en frihetskämpe”.

Rapporten beskriver inledningsvis hur Sovjet opererade mot västvärlden och antyder att dagens Ryssland är arvtagare till kommuniststaten. Den ryska nyhetsbyrån Sputnik News, som tidigare hade en svensk avdelning, beskrivs som en särskilt ful fisk och det påstås även att Ryssland producerar ”fake news” och har trollarméer på sociala medier.

Uttalandena om farliga trollarméer blir parodiska med tanke på att UI samarbetar med Försvarshögskolan som bland annat utbildat amerikanska påverkansagenter som Fredrik Konnander, själv utbildad i psyops av främmande stat och nu en del av den svenska statens trollarmé inom MSB som ska bekämpa kritik mot massinvandring och Nato.

Motståndare till globalism = ”pro-Kreml”
Målet är att sänka förtroendet för USA, Nato och EU skriver institutet. En sådan aktör som är dålig är Wikileaks.

De som är motståndare till globalisternas världsordning, och därmed ser med skepsis på just USA, Nato och EU, beskrivs i rapporten som fiender. Du är antingen med oss (globalister) eller så är du pro-Kreml, lyder budskapet.

Nordiska motståndsrörelsen är den grupp som rapporten först listar som ”öppet pro-Kreml” följt av den nya högern och Fria Tider. Den viktigaste aktören från vänster är Aftonbladet Kultur som enligt rapporten kritiserat fascismen i Ukraina, Carl Bildt, EU och Nato i ett trettiotal artiklar under 2014.

Beskrivningen av Nordiska motståndsrörelsens påstådda Kreml-stöd visar att rapporten, som utger sig för att vara vetenskaplig, har mycket låg trovärdighet. Rapporten skriver följande om Motståndsrörelsen under rubriken ”Målgrupper och företrädare för desinformation”:

The openly pro-Kremlin elements in the Swedish far right include the fascist organisation Nordic Resistance (Nordiska motståndsrörelsen). Nordic Resistance has cooperated with two Russian organisations, the Rodina party and the Russian Imperial Movement; their international network is the World National-Conservative Movement, which has also donated an unspecified sum of money to Nordic Resistance.

Här påstås alltså att Nordiska motståndsrörelsen har samarbete med Rodina, ett ryskt stödparti till Putin. Hur detta samarbete ser ut framgår emellertid inte. Nordfront intervjuade för ett halvår sedan en avhoppare från just Rodina, ryske nationalisten och tidigare parlamentsledamoten Andrej Saveljev som idag är ledare för partiet ”Storryssland”.

Vidare uppges att Nordiska motståndsrörelsen har samarbete med Ryska Imperierörelsen och att den ryska organisationen donerat en ”ospecificerad summa pengar” till Motståndsrörelsen. Att Motståndsrörelsen har ett samarbete med en rysk nationalsocialistisk vänorganisation stämmer, men att det skulle göra Ryska Imperierörelsen eller Nordiska motståndsrörelsen till ”pro-Kreml” är ett falskt påstående. I en intervju med Nordfront säger Ryska Imperierörelsens ledare, Stanislav Vorobjev, att man inte alls är på särskilt god fot med den ryska staten och man avfärdar också Alexander Dugin som anses stå Putin nära. Det enda gemensamma intresse organisationen har med ryska staten är att den kämpar mot den USA- och EU-stödda kuppregimen i Ukraina som styrs av judar.

Påståendet ”ospecificerad summa pengar” stämmer heller inte, vilket institutet antingen vet eftersom de läser på Nordfront eller inte vet då deras forskning är undermålig. I en Nordfront-artikel från 29 december, en vecka innan institutet offentliggjorde sin rapport, framgår hur Vorobjev själv sagt i en intervju med New York Times att det hela handlade om en summa på 150 euro. Formuleringen ”ospecificerad summa pengar” är förmodligen avsedd att ge intrycket av att en Pro-Kreml-grupp från Ryssland (som alltså egentligen är anti-Kreml) ger Motståndsrörelsen tonvis med pengar och att organisationen agerar ombud för den ryska staten.

Slutligen kan det ses som intressant i sammanhanget att Nordiska motståndsrörelsen beskrivs som ”fascistisk” och inte ”nationalsocialistisk” eller ”nazistisk”.

Nedan är vad institutet skriver om identitärerna/nya högern och Fria Tider:

In Sweden, people in the far right environment (or ‘new right’/‘identitarianism’ as they sometimes self-identify) have founded the publishing house Arktos, whose publication list includes the English translation of the book The Fourth Political Theory (2012) by Russian academic and fascist ideologue Aleander Dugin, and the mining company Wiking Mineral, allegedly a source of finance for the group’s political activities. The web-based platform Fria Tider, with organisational ties to the identitarian movement, actively promoted Swedish Sputnik content in 2015. A Swedish citizen affiliated with the ideological current is the anti-Semitic author and Wikileaks representative in Russia, Israel Shamir. Shamir writes for the newspaper Zavtra, whose editor-in-chief is the ultra-nationalist Alexander Prokhanov; another regular contributor to Zavtra is Alexander Borodai, the first Prime Minister of the self-proclaimed Donetsk People’s Republic in 2014.

Källa:
Russia’s strategy for influence through public diplomacy and active measures: the Swedish case

Dela artikeln på sociala medier:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här.

Lämna en kommentar

Please Login to comment
  Subscribe  
Meddela om