Två döda efter skolattack i Norge

NORGE. Kring fyratiden idag fick polisen i norska Kristiansand in ett larm om en knivattack vid en grundskola i staden. En kvinna och en pojke uppges ha dödats i attacken och polisen letar just nu efter en eller flera gärningsmän.

Avspärrningar vid Wilds Minne-skolan i norska Kristiansand.

Avspärrningar vid Wilds Minne-skolan i norska Kristiansand.

Vid Wilds Minne-skolan i norska Kristiansand ska en eller flera gärningsmän tidigare idag ha attackerat och dödat en kvinna och en pojke. Polisen fick in larm om händelsen klockan 16.10 och ryckte snabbt ut till skolan.

Ingen misstänkt gärningsman gick att finna i närheten när polisen kom till platsen och enligt uppgifter ska man inte heller ha kunnat identifiera några vittnen till händelsen då samtliga av skolans personal och elever ska ha befunnit sig inomhus vid tiden för attacken. Varken kvinnan eller pojken som dödades ska heller ha haft någon anknytning till skolan och har fortfarande inte identifierats av polisen.

Polisen har spärrat av skolan med omnejd för att säkra spår och kommer under kvällen att söka av området med hundpatruller.

— Vi jobbar med att få översikt av det som hänt. Det har inte funnits några direkta vittnen till händelsen, men vi har talat med dem som kom först till platsen. Nu väntar vi på kriminaltekniker och söker med hund i området, sa polisens insatschef Kjell Iveland till den norska tidningen Fædrelandsvennen senare under kvällen.

Wilds Minne-skolan har 384 elever i årskurserna 1–7 och enligt skolans rektor Anne Marie Mauland Mansoor ska ingen av dem ha sett något av händelsen. Samtliga elever ska nu ha lämnat skolan och hämtats hem av vårdnadshavare.

Källor:
Två döda i knivskärning vid norsk skola
Två döda i knivattack på skola i Norge

Dela artikeln på sociala medier:

Taggat med:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

Lämna en kommentar

Please Login to comment
  Subscribe  
Meddela om