TT sprider falsk nyhet om Torniainen – nyhetsbyrån fortsätter förtala honom

MEDIA. TT sprider falska nyheter och förtalar finsk aktivist.

eppu2

Tingsrätten i Finland fastslog idag att Jesse Torniainen, aktivist i Motståndsrörelsen i Finland, inte ska dömas för grovt dödsvållande/vållande till annans död utan istället för grov misshandel av den knarkande antifascisten Jimi Karttunen. Tingsrätten menar att det inte finns några bevis för att Torniainen var skyldig till Karttunens död.

Istället finns det mycket som tyder på att det var Karttunens osunda livsstil och inte en flera dagar gammal spark som bragde honom om livet.

Nordfront har tidigare rapporterat om att Karttunen var tillräckligt frisk för att ta sig från platsen och att han friskförklarades av sjukhuset en dag innan han dog. Under rättegången framkom också att Karttunen tog ”knarkpromenader” vid flera tillfällen. En vän försåg honom med narkotika i form av den dödliga blandningen av opioiden Subutex (buprenorfin) och bensodiazepinen Iktorivil (klonazepam) och ett vittne påpekade hur han sett Karttunen drogpåverkad ute på vägen 1-2 timmar innan han avled av hjärnblödning. Enligt vittnet ska han ha varit ”helt borta” och att ”lampan var tänd men ingen var hemma” två timmar innan han dog.

TT sprider falsk nyhet
Nyhetsbyrån TT rapporterade redan när Torniainen häktades att han var skyldig till en ”dödsmisshandel” trots att han då var långt ifrån dömd till det. Med tanke på tingsrättens dom idag innebär det att TT och de tidningar som kopierade nyhetsbyråns påstående om ”dödsmisshandel” kan ha gjort sig skyldig till förtal.

Idag uttrycker sig exempelvis Svenska Yle mycket mer försiktigt. Deras rubrik är korrekt:

”Nynazisten Torniainen döms till två års fängelse för misshandel – inte dödsvållande.

Men hur väljer TT att formulera sig nu när tingsrätten fastslagit att Torniainen inte har någon skuld i Karttunens död? Så här lyder rubriken:

”Nazist får två års fängelse för dödsmisshandel

TT ljuger alltså om vad Torniainen dömdes för (grov misshandel) och fortsätter att förtala honom. Den falska nyheten om ”dödsmisshandel” sprids nu vidare av alla andra mainstream-medier i Sverige.

Noterbart är att TT är medveten om att man ljuger i rubriken. I brödtexten står nämligen att han ”frias […] av tingsrätten på åtalspunkten om grovt dödsvållande” med en hänvisning till just nämnda Yle. Då Yle är källan betyder det att TT ändrat sin rubrik från det korrekta ”misshandel – inte dödsvållande” till den falska rubriken om ”dödsmisshandel”.

TT ägs till 30 procent av familjen Bonnier, 30 procent av Schibstedt samt till 40 procent av flera andra liberala mediekoncerner, däribland Stampen (10 procent).

Sprid artikeln på sociala medier!

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

Lämna en kommentar

Please Login to comment
  Subscribe  
Meddela om