Dagens datum 31 juli: Denna dag 1803 föddes uppfinnaren John Ericsson i Värmland.

Betydande personer som ändrat historiens gång utgörs inte bara av kungar, fältherrar och politiska ledare. En kategori som inte kan underskattas är vetenskapsmän och uppfinnare varav flera varit svenskar. En av dessa är John Ericsson, känd för sin originella pansarbåt USS Monitor som påverkade utgången i det amerikanska inbördeskriget. Det som färre känner till är hur den uppfinningsrike svensken haft stor betydelse även på många andra områden.

John Ericsson ägnade sitt liv åt att skapa tekniska innovationer.

John Ericsson ägnade sitt liv åt att skapa tekniska innovationer.

I gruvorten Långban i Värmland föddes John Ericsson år 1803. Hans begåvning visade sig redan som barn. Elva år gammal arbetade han för ritkontoret vid det som skulle bli Sveriges största byggnadsprojekt genom tiderna – Göta Kanal. Vid fjorton års ålder arbetade han självständigt med att mäta höjdskillnader i marken, så kallad nivellering. Hans ritningar kom till stor användning i kanalbygget.

Göta Kanal räknas som Sveriges största byggnadsprojekt genom tiderna. Här begynte John Ericsson sin karriär som ung.

Göta Kanal räknas som Sveriges största byggnadsprojekt genom tiderna. Här begynte John Ericsson sin karriär som ung.

Uppfinningsrikedomen hos den unge Ericsson visade sig när han som 20-åring experimenterade med att bygga en varmluftsmaskin som skulle utmana ångmaskinen. I samma spår skulle han vandra för resten av sitt liv – som en pionjär för nytänkande och tekniska innovationer. Varmluftsmaskinen är som namnet antyder en maskin som drivs av luft som värms upp. Den skulle utvecklas av John Ericsson i olika versioner och för varierande ändamål.

Innan lokomotivens genombrott sågs hästen som dess konkurrent.

Innan lokomotivens genombrott sågs hästen som en stark konkurrent.

År 1826 flyttade John Ericsson till London för att arbeta som uppfinnare under de kommande tretton åren. Han förbättrade ångmaskinen och var med att bygga ett av de första lokomotiven. Under denna tid rådde fortfarande en skepsis gentemot lokomotivens potentiella samhällsnytta. Lokomotiven var klumpiga, dyra och ineffektiva och hästen sågs som en pålitlig konkurrent.

En händelse som kom att ändra den teknikskeptiska inriktningen var när det ordnades en lokomotivtävling i oktober 1829 med en prissumma på femhundra pund. John Ericsson och kollegan John Braithswaite byggde sitt lokomotiv Novelty på sjuttio dagar. Novelty var det lokomotiv i tävlingen som gick snabbast, femtio kilometer i timmen. I finalen mot George Stephensons lokomotiv Rocket fick Novelty ångläckage så att Stephenson kunde plocka hem segern.

John Ericsson låg bakom lokomotivet Novelty.

John Ericsson låg bakom lokomotivet Novelty.

Under tiden i England konstruerade John Ericsson den första propellerdrivna båten. Han utvecklade en teori kring propellerns uppbyggnad och dimensioner. Genombrottet för propellern i England uteblev och han flyttade år 1839 vidare till USA som skulle bygga tre krigsfregatter med hans propeller. Där skulle han tillbringa återstoden av sitt liv.

Krigsfartyget USS Princeton blev en framgång med John Ericssons propeller.

Krigsfartyget USS Princeton blev framgångsrik med John Ericssons propeller.

I USA kunde John Ericsson vidareutveckla sina uppfinningar och han fick möjlighet att testa sina innovationer. Krigsfartyget USS Princeton byggdes 1843 med John Ericssons propeller. Det blev en stor framgång för John Ericsson där hans propeller hyllades.

John Ericssons USS Monitor, närmast i bild, mot Merrimack.

John Ericssons Monitor, närmast i bild, i slaget mot Merrimack.

Under det amerikanska inbördeskriget gick John Ericsson till historien vid det kända Slaget vid Hampton Roads den 8 till 9 mars 1862. Här utspelade sig det epokavgörande slaget mellan John Ericssons, för nordstatarna originellt konstruerade pansarfartyg, USS Monitor och sydstatarnas CSS Virginia (även kallad Merrimack). Ingen av fartygen lyckades sänka varandra men CSS Virginia drog sig tillbaka. John Ericsson hyllades och blev världskänd som konstruktör.

Film om Slaget vid Hamton Roads:

År 1876 utgav John Ericsson boken Contributions to the Centennial Exhibition som omfattar nära sexhundra sidor med många illustrationer. I boken beskriver John Ericsson sina uppfinningar i olika områden som han varit verksam i.

John Ericsson levde sitt liv med en dokumenterat hård självdisciplin för att hinna med så mycket av sitt livsverk som möjligt. Han har runt femhundra patent på ångmaskiner, värmepumpar, propellrar, solfångare och mycket mer. Under ett gymnasikpass skadade John Ericsson foten men vägrade låta sig undersökas. Svullnaden gick inte ner och han dog i kallbrand den 8 mars 1889, 86 år gammal. Kärleken till Sverige kvarstod i John Ericsson vilja om att bli begravd i svensk jord.

Kvarlevorna av den svenske uppfinnaren skeppades över Atlanten till Stockholm med kryssaren Baltimore. Kistan fördes nedanför Karl XII:s staty och processionen gick vidare till Centralstationen. Därefter gick hemfärden till barndomens Filipstad och idag vilar han där i ett imponerande mausoleum.

Mausoleum i Filipstad där John Ericsson vilar.

Mausoleum i Filipstad där John Ericsson vilar.

Artikeln publicerades ursprungligen 2014-07-31.


  • Publicerad:
    2016-07-31 03:45