Svenskarnas förtroende för SAS har rasat – efter reklamfilmen

EKONOMI. Nu har SAS lika dåligt anseende som SJ.

Foto: Arpingstone (Public Domain).

Hushållens förtroende minskar kraftigt för flygbolaget SAS. Det visar Kantar Sifos nya lista över de mest och minst ansedda bolagen.

Förtroendet för SAS har minskat till 34 procent från att ha legat stabilt runt 40 procent de senaste åren.

En preliminär analys anger att det kan bero på att företaget påverkas av den allmänna diskussionen om flygtransporter i allmänhet, på grund av den tidigare aktuella klimatdebatten.

— Men det kan också vara en tillfällig avvikelse, säger Toivo Sjörén.

Men Kantar Sifo har inte publicerat jämförande uppgifter med andra flygbolag – exempelvis Norwegian eller Widerøe – som skulle kunna visa på en allmän förtroendenedgång för branschen på grund av klimatdebatten.

Undersökningen genomfördes samtidigt som bolagets hårt kritiserade reklamfilm, men före att bolaget på allvar drabbades av coronavirusets utbredning.

Därmed har SAS nu lika lågt anseende hos svenskarna som SJ har.

SAS är ett av de bolag som ska räddas med miljardlån. Skälet är effekterna av den globala politiska hanteringen av coronakrisen som drabbar flygnäringen hårt.

Jumboplatsen med lägst förtroende av alla undersökta bolag innehas fortfarande av Postnord, vars anseende dessutom fortsätter att sjunka. Svenskarna har dock stort förtroende för matjättarna Coop och Ica, enligt samma undersökning.

Sprid artikeln på sociala medier!

Taggat med:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och skapa ett konto här.

Prenumerera
Meddela om
2 Kommentarer
Äldst
Senaste Mest röstad
Inline Feedbacks
View all comments