SVENSKA KYRKANS FÖRFALL. Kyrkan i Korpilombolo upplät i början av december kyrkorummet åt ett ”mångfaldsarrangemang” där bland annat muslimska böneutrop förekom. Prästen Åke Nordlundh ser inga problem utan ser det som ett ”uttryck för gemensam önskan om fred”.

Dansaren Virpi Pahkinen, som har en ”organisk och djurlik” dansstil, framträdde i det mångreligiösa arrangemanget i kyrkan i Korpilombolo. Foto: José Figueroa (CC BY-SA 3.0) .

I början av december uppläts kyrkan i Korpilombolo åt en ”mångreligiös” föreställning.

Föreställningen ”En bön till mänskligheten” med underrubriken ”Vi är alla barn av denna jord” var en del i kulturfestivalen ”European Festival of the Night” som arrangerades av Korpilombolos kulturförening.

I beskrivningen av föreställningen står att den innehåller bland annat muslimska böneutrop, syrisk folkmusik, arabiska och hebreiska klanger och hinduiska mantran. Det fanns även med en solodans av Virpi Pahkinen som låter sig inspireras av mysticism och österländsk religion och vars dansstil har beskrivits som ”organisk och djurlik”.

Prästen Åke Nordlundh, präst och verksamhetsansvarig i Pajala församling har kontaktats av upprörda människor men ser inget problem med att upplåta kyrkan till mångreligiösa samlingar.

— Det här är inte en gudstjänst i vanlig mening utan ett mångfaldsarrangemang, ett kulturellt uttryck för en gemensam önskan om fred, oavsett religiös tillhörighet, hävdar Nordlundh.

— Det har ringt ett par personer till oss med funderingar kring detta. Jag kan förstå att människor har olika uppfattning. Om det hade varit en gudstjänst hade vi satt gränsen på ett annat sätt. I en kristen kyrka förekommer bara kristna gudstjänster, tillägger Nordlundh.

Inte heller Stockholms domkyrkoförening ser några problem med att en svensk kyrka upplåts för muslimska böneutrop och andra uttryck från främmande religioner.

— Det är min kristna övertygelse att om jag dagligen övar mig i att fördjupas i min kristna tro och identitet kan jag samtidigt vara nyfiken på och fråga vad andra övertygelser kan tillföra, säger Hans Ulfvebrand, domprost.

Det finns dock kritiska röster som menar att det är ”allvarligt att en kristen församling ger plats åt muslimska böneutrop och hinduiska mantran”.

Källa:
Böneutrop och hinduiskt mantra i svensk kyrka


  • Publicerad:
    2019-12-15 09:55