USA. Kaffekedjan Starbucks startar nu en kampanj där företagets anställda ska diskutera rasfrågor med kunderna.

Under söndagen hade Starbucks en helsidesannons i tidningen New York Times med texten ”Shall we overcome?”, i annonsen fanns även företagets logotyp tillsammans med orden ”Race together”. Annonsen är starten på en kampanj där de anställda ska hjälpa till att engagera kunderna genom att i samband med beställningar ta upp frågor som berör ras och etnicitet.

Företagets vd, juden Howard Schultz, tillbakavisar kritik som menar att just rasfrågor kan vara känsliga att diskutera med kunder.

— Jag avfärdar det totalt. Det är en känslig fråga. Men den är så fundamentalt viktig för landet, säger han i en video riktad till företagets anställda.

Med tanke på spänningarna mellan svarta och vita i USA efter den senaste tidens dödsskjutningar mellan svarta brottslingar och polisen kommer dock inga anställda tvingas till att diskutera med kunderna.

Kampanjen har redan hunnit få massiv kritik på det sociala mediet Twitter där exempelvis användaren ”Tamara” sarkastiskt skriver att ”Personligen, när jag går till Starbucks tänker jag: ’det här kaffet är okej, men jag skulle verkligen vilja ha en diskussion om ras nu’. Tänker inte ni så?”.

Den enorma kaffekedjan Starbucks har tidigare gett sig in i laddade frågor som samkönade äktenskap och vapenlagar.

Källa:
Starbucks vill bjuda på integrationssnack


  • Publicerad:
    2015-03-17 18:30