UTRIKES. Ett skoldistrikt i USA gav eleverna i uppgift att undersöka huruvida ”förintelsen” ägt rum eller inte i syfte att utveckla kritiskt tänkande. Efter kritik från bland annat ADL väljer man nu att backa.

Ett skoldistrikt i Rialto, Kalifornien, har hamnat i skottelden efter att ha tilldelat åttondeklassare en uppgift om ”förintelsen”. Uppgiften gick ut på att eleverna skulle skriva en uppsats där de skulle undersöka huruvida ”förintelsen” ägt rum eller inte.

Skoldistriktet uppger att syftet med uppgiften var att utveckla elevernas färdigheter i kritisk tänkande och att de skulle debattera om ”förintelsen” ägt rum eller om den var ”ett propagandavapen som användes för finansiella och politiska syften”.

Matthew Friedman från den ökända judiska lobbygruppen Anti-Defamation League var kritisk.

– Det är ingen debatt, du vet, alla historiker håller med om att Förintelsen är ett historiskt faktum, sa han.

Nu backar skoldistriktet och förklarar att ”förintelsen” i fortsättningen inte kommer ifrågasättas på något sätt i undervisningen. Vidare slår man fast att ”förintelsen” i fortsättningen kommer att läras ut med vördnad och respekt för ”de offer som genomled de begångna grymheterna”.

Istället för att lära sig kritiskt tänkande kring historiska skeenden kommer en grupp elever istället att skickas iväg till ett toleransmuseum i juni.

Relaterade artiklar:
ADL: folkblandning för alla – utom judar
ADL ger direktiv åt republikanerna och demokraterna
Judisk journalist: ”Vi har så mycket kontroll att det nästan är obscent”

Källa:
Rialto Unified School District under fire over Holocaust assignment


  • Publicerad:
    2014-05-06 20:15