PROPAGANDA. SJ har känt behovet av att ta fram en reklamfilm med en transa som sminkar upp sig på tåget.

Som ett led i en den psykologiska krigföringen mot folket tar SJ nu fram en reklamfilm på en transa. I filmen visas ”Pella Pia” som sitter på ett tåg och sminkar sig till idel vänliga blickar från medresenärer. I Bonnier-pressen har tilltaget hyllats eftersom det anses vara normbrytande.

I ett pressmeddelande har Maria Höglund, chef för SJs marknadskommunikation, uttalat sig att ett syfte varit att visa en film ”där alla människor kan känna igen sig och känna sig välkomna”. Hur många som känner igen sig eller får lust att åka tåg när de ser filmen återstår att se.

Tre personer, däribland Maria Höglund, ingår i den arbetsgrupp hos SJ som ligger bakom filmen. Endast en av dem sitter i ledningen – juden Thomas Silbersky, son till advokaten Leif Silbersky.


  • Publicerad:
    2017-03-11 00:05