Signal påstås ha tvivelaktiga kopplingar till USA:s nationella säkerhetsintressen

IT-SÄKERHET. Den populära meddelandeappen Signal kan ha tvivelaktiga kopplingar till USA:s nationella säkerhetsintressen. Det hävdar ryska RT, som menar att det är suspekt att Signal hamnat i fokus bland företagsnyheterna trots att den ryska motsvarigheten Telegram har många gånger fler användare.

Genrebild. Foto: Pixabay (Public Domain).

Den populära krypterade meddelandeappen Signal kan eventuellt ha kopplingar till USA:s nationella säkerhetsintressen, skriver RT. Enligt den ryska nyhetskanalen är appen åtminstone delvis finansierad genom amerikanska utländska aktörer.

Efter att meddelandeappen WhatsApp tappade användare då det uppdagades att appen inte var säker, gick miljoner användare över till Signal och den ryska motsvarigheten, Telegram.

RT menar nu att det är suspekt att Signal uppmärksammats mest i företagsnyheterna när Telegram har många fler användare, speciellt då det inte brukar ligga i regeringars eller säkerhetstjänsters intressen att låta medborgarna kommunicera säkert och utan övervakning.

Signal utvecklades ideellt av mjukvaruutvecklingsgruppen Open Whisper Systems (OWS), som grundades av kryptografen och datasäkerhetsforskaren Moxie Marlinspike (vars verkliga namn är Matthew Rosenfeld), vd för Signal Messenger LLC. Stiftelsens mål var att möjliggöra fritt utbyte av information för alla människor.

Signal samlar inte någon data om användarna och är end-to-end-krypterad vilket innebär att innehållet inte kan läsas av operatören eller tredje part. Källkoden till appen är öppen och kan granskas kontinuerligt av allmänheten så att sårbarheter och buggar upptäcks och kan åtgärdas. Det är därmed svårt att tänka sig att en bakdörr eller liknande skulle kunnat ha installerats utan att upptäckas.

2018 överlämnades ansvaret för appen till den nystartade ideella organisationen Signal Foundation. Signal Foundation startades av Moxie Marlinspike och Brian Acton, en tidigare Facebook-chef och miljardär som tillhandahöll 50 miljoner dollar i startkapital och som blev vd för organisationen.

RT menar att finansieringen, som aldrig redogjorts öppet för av OWS, på olika vägar skulle kunna ha skett av delvis samma krafter som redan i slutet av 40-talet gav det då nybildade CIA i uppgift att delta i ”operationer riktade mot kommuniststater”. Som intäkt för detta tar man att Open Technology Fund (OTF) bidragit med 2 955 000 dollar till Signal Foundation.

OTF skapades av Radio Free Asia (RFA) som har sitt ursprung i tiden efter andra världskriget, i början av det det kalla kriget, och som hade kopplingar till den amerikanska hemliga underrättelsetjänsten.

Sprid artikeln på sociala medier!

Taggat med:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och skapa ett konto här.

Prenumerera
Meddela om
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments