DEMOGRAFI. Sverigedemokraterna anser att det inte finns någon intelligensskillnad på svenskar och sydsudaneser.

Sverigedemokraternas gruppledare i Trosa, Bertil Malmberg, har åtalats för hets mot folkgrupp efter att under ett regionfullmäktigemöte ha sagt att sydsudaneser har lägre intelligensnivå än andra folkgrupper. Malmberg har stått på sig och försvarat sina uttalanden då han menar att det är sant.

Malmberg menade att det inte var nedsättande på något sätt utan att det är rimligt när man diskuterar invandring att fundera över hur den invandrade kan bidra till samhället.

Detta håller dock inte Sverigedemokraterna som parti med om. Efter att ha först krävt att Malmberg ska säga upp sig från sina uppdrag, vilket Malmberg vägrat, säger Sverigedemokraterna nu att det i fråga om intelligens inte spelar någon för dem om den invandrade är tysk, britt eller sudanes. Detta eftersom det ”inte är rätt och riktigt” att sydsudaneser har lägre medel-IQ än andra folkgrupper.

– Det här är ingenting som vi som parti står bakom, utan ett uttalande som vi inte anser är rätt och riktigt. Det är därför det ligger på medlemsutskottet nu, säger Anton Berglund, gruppledare för Sverigedemokraterna i regionen.

Enligt Worlddata.info har Sudan en medel-IQ på 70.

2021-06-02 13:40