SD-politiker riskerar uteslutning efter uttalande om muslimer

POLITIK. Efter ett kontroversiellt uttalande där muslimer utmålas som ”inte hundra procent människor”, riskerar SD- politikern Martin Strid nu uteslutning ur partiet.

— Det finns en skala från ett till hundra. På den ena änden av skalan så är man hundra procent, människa, human, och allt som man lägger in i det detta. På den andra änden är man hundra procent mohammedan. Alla muslimer finns någonstans på den här skalan. Är man IS är man ganska nära hundra procent mohammedan. Är man ex- muslim har man kommit ganska långt mot att bli fullt ut människa.

Så uttryckte sig SD- politikern Martin Strid från Borlänge i ett tal under Sverigedemokraternas landsdagar. Han säger vidare att han lärt sig mycket om islam under det senaste året, i och med sitt engagemang för att försöka stoppa det planerade bygget av det islamiska centret i Borlänge. Han har bland annat kommit fram till att islam är en religion grundad på hat, lögn och träldom. Talet väckte omedelbart upprörda känslor och Martin Strid har nu skickats hem från landsmötet.

Magnus Olsson, ordförande i medlemsutskottet, säger till SVT att det Martin Strid sa inte stämmer överens med SD:s politik eller hur man som partiföreträdare bör uttala sig. Han har därför lämnat in en anmälan om att utesluta honom.

Strid ångrar nu sitt uttalande, men hävdar att det bland annat bottnade i stress på grund av kort talartid.

— Det var väldigt olyckligt, jag uttryckte mig väldigt klumpigt. Det ber jag om ursäkt för, säger han till TT.

Både Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt och Centerledaren Annie Lööf twittrar under söndagen upprört om den så kallade rasismen inom Sveridemokraterna. Lööf undrar bland annat vad Jimmie Åkesson anser om den öppna rasismen i partiet, och Sjöstedt vill försöka skrämma eventuella moderatsympatisörer bland twitterföljarna från att lägga sin röst på just Moderaterna. De sverigedemokratiska rasisterna kommer nämligen med på köpet, hävdar han.

Enligt informationsansvarige Henrik Gustafsson kommer ärendet att snabbutredas, vilket aldrig förut har hänt i SD: s historia. Svar väntas redan inom två dygn.

Källor:
”Muslimer är inte fullt ut människor” – SD-politiker kan uteslutas
SD-ledamot: Muslimer är inte fullt ut människor

Dela artikeln på sociala medier:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

Please Login to comment
8 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers

Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
KarlLarsSenasteRamonChristian Hamilton Recent comment authors
Senaste Äldst Mest röstad
Meddela om
Fredrika
Medlem

Strids tal är väl ganska moderat för att komma från ett sionistiskt parti. Han erkänner ju att muslimer kan vara människor. Säg den sionistiska eller talmudska jude som inte betraktar muslimer som blott och bart ohyra, eller i bästa fall användbar själlös boskap. Men det är klart att Strids tal inte passar i det invandarkramande SD-partiet; även om vi, för att parafrasera vad de själva säger, vet vad de tänker i sina Israelprogrammerade hjärnor. Det allra bästa är när SD-politiker bekänner färg på detta sätt. Visserligen brukar den desperata svensken ignorera skandaler inom partiet och blint sätta sitt hopp till… Läs mer »

Karl-Путин A
Medlem

Jag förstår inte varför hans uttalande har väckt en sån hatstorm. Det han ägnade sig åt var ju ”normkritik”, något som hyllas och uppmuntras av kulturmarxisterna i andra sammanhang. Kan min dotters ponny bli en hund eller kvinnor börja identifiera sig som katter, som ju är helt normalt enligt de normkritiska kulturmarxisterna, så är det väl befogat att ställa den retoriska frågan i vilken hög utsträckning vissa människor är djur. Enligt ledande svenska feminister är ALLA män djur, alltså även muslimska män – den här händelsen är alltså en storm i ett vattenglas. Ireen von Wachenfeldt, f.d. ordförande i kvinnojourernas… Läs mer »

_DH_
_DH_

En skala mellan 1 och 100 där människa är i ena ändan, och muslim i andra? Så alla biologiska livsformer är på denna skala? Så pseudovetenskapligt det bara kan bli – SD har uppenbarligen mycket att lära sig om biologi. Men, har man blivit insnöad på ”socialkonservatism”, ”öppen svenskhet” och alla de andra dumheterna så vet man väl inte bättre. Själv ser jag inte varför en persons religion skulle göra honom till mindre människa. En persons ras – eller i värsta fall art – gör honom till mindre människa, men inte religion. Somalier är absolut inte människor, t.ex. – de… Läs mer »

Jeff Hede
Medlem

SD är ett jävla skitparti, hoppas folk inser det snart och att dem som trott på partiet istället börjar stödja Nordiska motståndsrörelsne istället.

Sigfrid
Medlem

Det här visar att SD inte är något alternativ för oss svenskar utan det enda verkliga alternativet är NMR.

Christian Hamilton
Medlem

Snart har de väl inga kvar i det partiet med den farten de utesluter folk. Ja jösses koss!

Ramón Mercader
Medlem

https://www.nordfront.se/judarna-gav-oss-muslimerna.smr behövde han tydligen ej uttala sig om.

”Moderata muslimer” finns ju förvisso som ber om ursäkt till Israel när något inte gått enligt planen.

Senaste
Medlem

”Han säger vidare att han lärt sig mycket om islam under det senaste året”

Blev han counterjihqadist så sent som 2017? SD kan nog få några fler röster tack vare att bilden av partiet som rasistiskt och islamofobiskt späs på, samtidigt som mången godhetsknarkare markerar sin avsky mot partiet ännu tydligare. På Samhällsnytt försöker Dagerlind ursäkta Strids uttalande och jämför islam med nazism och kommunism. Inget är nytt under solen.

Lars
Medlem

Sanningen gillas numera inte inom Sverigedemokraterna.