POLITIK. Efter ett kontroversiellt uttalande där muslimer utmålas som ”inte hundra procent människor”, riskerar SD- politikern Martin Strid nu uteslutning ur partiet.

— Det finns en skala från ett till hundra. På den ena änden av skalan så är man hundra procent, människa, human, och allt som man lägger in i det detta. På den andra änden är man hundra procent mohammedan. Alla muslimer finns någonstans på den här skalan. Är man IS är man ganska nära hundra procent mohammedan. Är man ex- muslim har man kommit ganska långt mot att bli fullt ut människa.

Så uttryckte sig SD- politikern Martin Strid från Borlänge i ett tal under Sverigedemokraternas landsdagar. Han säger vidare att han lärt sig mycket om islam under det senaste året, i och med sitt engagemang för att försöka stoppa det planerade bygget av det islamiska centret i Borlänge. Han har bland annat kommit fram till att islam är en religion grundad på hat, lögn och träldom. Talet väckte omedelbart upprörda känslor och Martin Strid har nu skickats hem från landsmötet.

Magnus Olsson, ordförande i medlemsutskottet, säger till SVT att det Martin Strid sa inte stämmer överens med SD:s politik eller hur man som partiföreträdare bör uttala sig. Han har därför lämnat in en anmälan om att utesluta honom.

Strid ångrar nu sitt uttalande, men hävdar att det bland annat bottnade i stress på grund av kort talartid.

— Det var väldigt olyckligt, jag uttryckte mig väldigt klumpigt. Det ber jag om ursäkt för, säger han till TT.

Både Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt och Centerledaren Annie Lööf twittrar under söndagen upprört om den så kallade rasismen inom Sveridemokraterna. Lööf undrar bland annat vad Jimmie Åkesson anser om den öppna rasismen i partiet, och Sjöstedt vill försöka skrämma eventuella moderatsympatisörer bland twitterföljarna från att lägga sin röst på just Moderaterna. De sverigedemokratiska rasisterna kommer nämligen med på köpet, hävdar han.

Enligt informationsansvarige Henrik Gustafsson kommer ärendet att snabbutredas, vilket aldrig förut har hänt i SD: s historia. Svar väntas redan inom två dygn.

Källor:
”Muslimer är inte fullt ut människor” – SD-politiker kan uteslutas
SD-ledamot: Muslimer är inte fullt ut människor

2017-11-26 12:40