SASGATE. Att SAS tvingades plocka ner sin antinordiska reklamfilm i flera timmar beror inte på att den upprörde tiotusentals människor. Istället skyller SAS och judisk media på en ”organiserad kampanj” som Ryssland och svensk alternativmedia ligger bakom.


Den antivita hatfilmen som startade #SASGate

Nordfront skrev under gårdagen om hur SAS publicerat en ovanligt antinordisk reklamfilm, med budskapet att ingenting egentligen är skandinaviskt. I reklamfilmen lät man till och med en afrikan säga att ”vi är inte bättre än våra vikingförfäder”.

Den massiva kritikstormen som följde av publiceringen ledde till att SAS först under natten raderade reklamfilmen på alla sina kanaler, för att sedan återpublicera den med förklaringen att det var en ”attack” som låg bakom kritikerstormen.

LÄS MER: SAS raderar antinordisk hatfilm efter massiv kritikstorm

LÄS MER: SAS lägger upp hatfilmen igen – menar nu att kampanjen blev ”kapad”

Nu har judisk media förklarat mer ingående hur denna ”attack” och ”kampanj” ska se ut. På Aftonbladet skriver man nu om ”graferna som visar hur inlägg om videon spred sig från svenska högerpopulistiska sajter till den ryska propagandajätten Sputnik – och vidare ut i världen”.

Aftonbladet nämner specifikt Samhällsnytt och Nyheter Idag som bovar i dramat, som enligt den judiska tidningen ska ha samarbetat med ryska Sputnik för att arrangera kritik mot filmklippet.

Som källa använder man Mathias Cederholm, researcher och utbildare vid företaget Allefonti.

— Mitt intryck är att det var svenska alternativsajter som Samhällsnytt och Nyheter Idag som var bland de första att uppmärksamma detta. Därifrån letade sig nyheten vidare till mer extrema högerpopulistiska aktörer, säger han, och fortsätter:

— Det finns en rad internationella nätverk som är tätt sammanlänkade. När något börjar få spridning där så kan det gå snabbt.

Den lika judiska tidningen Dagens Nyheter nämner även Nordfront och skriver i ingressen till en artikel att ”SAS har tagit bort sin nya reklamfilm efter kritik från bland annat SD:s partisekreterare Richard Jomshof och nazistiska Nordfront”.

”Bolagets reklam har också angripits av Nordiska motståndsrörelsens nazistiska propagandaorgan Nordfront, som skriver att reklamen är en ’aggressiv attack’ mot Skandinavien”, fortsätter DN i sin artikel.

Intressant nog inleds brödtexten i DN:s artikel med orden: ”Ingenting är genuint skandinaviskt, börjar SAS med att konstatera i sin nya reklamfilm”. Enligt judiska DN är det alltså ett ”konstaterande” att det inte finns något skandinaviskt.

Sverker Sörlin, idéhistoriker och professor i miljöhistoria vid Kungliga tekniska högskolan, tror inte heller att det var folklig kritik som mötte SAS-filmen, utan ”internationella nätverket” av ”högerextremister” och ryska nyhetssajter. Enligt Sörlin är filmens budskap om ”mångfald, internationalisering och kulturarv” ett tacksamt mål för dessa nätverk.

— Den här typen av ämnen är väldigt enkla måltavlor för nationalistisk och högerpopulistisk kritik, säger han till Aftonbladet.

— I filmen framförs en bild av de skandinaviska länderna som många på den konservativa högerkanten inte gillar, men den är verklig. Det är verkligheten som stör dessa människor, och därför blir de upprörda.

Skärmbild från Aftonbladets löpsedel. Till vänster idéhistorikern Sverker Sörlin.

Aftonbladet spetsar även artikeln med ett avsnitt av podden ”Aftonbladet Daily” där man gästas av den ökände Rysslandshataren och Nato-propagandisten Patrik Oksanen som brer ut sig om ”ryska desinformationskampanjer” med anledning av kritiken mot SAS.

(((Expressen))): Om du upprörs av SAS-filmen är du en ”snöflinga”
Ytterligare en av Sveriges många judiska tidningar, Bonnierkvällstidningen Expressen, tar också SAS sida och sprider på kultursidan konspirationsteorin om att kritiken mot SAS inte var verklig. Expressens kulturchef Karin Olsson skriver i en krönika att ”SAS borde inte låta snöflingorna bestämma”.

Snöflinga är en mem som ursprungligen lanserades av den amerikanska alternativhögerrörelsen på Internet och syftar till en person som tror att denne är så speciell att han eller hon inte får kränkas – med andra ord den typiske amerikanske vänsterliberalen som behöver ett ”safe space” fritt från personer som uttrycker tankar och idéer som inte går ihop med en kulturmarxistisk psykos.

I Olssons krönika försöker hon vända på det. Enligt henne är det inte människor som har svårt för att andra människor har en avvikande åsikt som är ”snöflingor”. I Karin Olssons talmudiserade tanktevärld är det vita människor som tröttnat på hur politiker, storfinans, universitetsvärlden, lobbygrupper, judisk media, krigsallianser, lärare, Hollywoodfilmer, myndigheter, internationella finansmän och andra mäktiga organisationer och individer konstant inte bara försöker trycka ner allt som har med europeisk kultur och identitet att göra – men även aktivt försöker utrota alla spår av den västerländska civilisationen med massinvandring och subversiv kulturmarxism – som är ”snöflingor”.

Ett axplock av de kommentarer som strömmande in mot SAS:s kontroversiella reklamfilm under tisdagen. Känsliga ”snöflingor”, enligt Expressens propagandist Karin Olsson. Skärmbild: Youtube.com

”Hur kunde vi hamna i situationen att några tusen människor som inte har något bättre för sig än att klaga på en reklamfilm ska få bestämma hur SAS marknadsför sig? Alla timmar med reklambyrån, alla mellanchefer som säkert i åtskilliga möten begrundat filmen och kommunikationsexperterna som planerat lanseringen, var det plötsligt inte värt något?”, beklagar sig Bonnierpropagandisten Karin Olsson i sin krönika.

Kritiken är riktig – motståndet lever
Budskapet från judisk media är tydlig: Kritiken mot SAS var aldrig på riktigt. Du som sitter hemma och knyter näven i fickan är ensam. Det är bara ryska botar och propagandamaskiner och ett fåtal ”nazister” som ens bryr sig. Lika bra att ta upp näven ur fickan och fortsätta hålla käften.

Med rökridåer i form av grafer och flummiga teorier försöker man låta ”forskare” bevisa sina teser. De försöker förklara hur dina åsikter skapades av en trollfabrik i Ryssland och att alla systemkritiska tidningar i Sverige bara sprider desinformation på order av Ryssland, som i sin tur bara vill Sverige ont.

Med avancerade grafer försöker Expressen bevisa att kritiken mot SAS inte var på riktigt. Skärmbild: expressen.se.

Det är samma visa varje gång det inte går som globalisterna tänkt sig. När Donald Trump valdes till USA:s president var det inte på riktigt, det var Ryssland som låg bakom. När britterna röstade för Brexit var det också någon slags manipulation av opinionen. Men det fräckaste är trots allt när de avfärdar folklig vrede som ”desinformation” och ”trollfabriker”.

På nyhetssidan har Expressen, paradoxalt nog, avslöjat att även SAS piloter kokar av vrede över reklamfilmen. De ser den som en del i en plan att byta ut all personal mot billig utländsk arbetskraft och att reklamfilmen är ett sätt för SAS kunder att vänja sig med tanken att se icke-skandinaviska ansikten bland personalen under flygresor.

— Vi ser filmen som ett sätt från SAS att vänja passagerarna vid att det inte längre alltid är skandinavisk personal på flygningar inom Skandinavien. Men den här gången har de skjutit sig i foten, säger en SAS-pilot som vara anonym till Expressen.

Och inga grafer i världen kan motbevisa det som #SASGate har bevisat: Vita människor är trötta på hur överheten i form av storbolag som SAS i allians med stora mediahus som Bonnier år ut och år in spottar på vår kultur, vår ras och vårt arv.

Efter att ha återpublicerat den antivita hatfilmen, stängt av kommentarsfunktionen och raderat all kritik, tycks man nu återigen ha tagit ner filmen. Det återstår att se hur allt detta slutar, men oavsett vad går det fortfarande att bojkotta SAS och kontakta flygbolaget och berätta vad man tycker om deras reklamfilm.

Låt oss visa världen vad nätverk av ”högerextremister” och ”ryska botar” kan göra!


  • Publicerad:
    2020-02-12 15:45