ANTINORDISK REKLAM. Flygbolaget SAS får hård kritik för en reklamfilm som attackerar nordisk kultur.

SAS – tidigare Scandinavian Airlines – är ett flygkonsortium baserat i Norge, Sverige och Danmark. SAS har dock nu valt att gå ut med en reklamfilm som utgör en aggressiv attack mot de folk som byggt upp de länder som företaget är baserade i.

Samtidigt som bilder rullar på bland annat blonda flätor och en mor som gratulerar sin dotter på dennes födelsedag säger reklamens speakerröst att ”absolut ingenting är sant skandinaviskt”.

”Allting är kopierat” menar rösten vidare, som bland annat menar att föräldraledighet kommer ifrån Schweiz och att midsommarstången kommer från vårt germanska brödrafolk tyskarna.

Meningen ”vi är inte bättre än våra vikingaförfäder” som följer därefter avslutas komiskt nog av en svart person. Meningen anspelar på att vikingarna inspirerades av andra kulturer och anammade och modererade saker utifrån som de gillade.

”Skandinavien togs hit bit för bit” menar speakerrösten i sluttampen.

I skrivande stund har filmen 110 gillamarkeringar och 2 845 nedåttummar på Youtube.

Reklamen har även fått spridning på Twitter där kritiken mot den inte är nådig bland användarna, som bland annat kopplar två av de antinordiskt rabblande barnskådespelarna med de obehagliga systrarna i filmen The Shining.


  • Publicerad:
    2020-02-11 20:00