Dagens datum 29 juli: Denna dag 1908 föddes den legendariska simmerskan Sally Bauer i Helsingborg.

image001

Sally började simma som barn och var redan vid 10 års ålder siminstruktör hos Helsingborgs Simsällskap. Under sina mest aktiva år 1934-1937 slog Sally Bauer inte mindre än 17 svenska rekord i bansimning, trots att den typen av korta och medellånga distanser inte var hennes egentliga styrka. Istället var Sally mest känd för sin enorma uthållighetsförmåga. Tillsammans med sina två äldre systrar Carla och Paula ägnade hon sin barndoms somrar åt att simma riktigt långt, och drömde om att simma över haven. Sally var känd för att aldrig ge sig och kunna simma nästan hur långt som helst.

Sally – Den svenska delfinen

Sally Bauer blev först känd 1931 då hon simmade över Öresund från Dragör till Limhamn på 6 timmar och 22 minuter, en sträcka på 18 km. För sina simfärdigheters skull fick hon snart smeknamnen ”Den mänskliga torpeden” och ”Den svenska delfinen”. 1938 simmade Sally över Kattegatt, mellan Själlands Odde och Katholm söder om Grenå. Kattegattsträckan är 48 km och Sally simmade den på 17 timmar och 5 minuter. Samma år den 12 augusti 1938 simmade Sally över Ålands hav, mellan Grisslehamn och Signildsskärsarkipelagen i Eckerö, 31 kilometer på 13 timmar och 6 minuter. Sally hoppade i klockan 5.57 från Grisslehamns yttersta klippa och var iland strax efter klockan sju på kvällen svensk tid.

Sally simmar över Engelska Kanalen

Sally Bauer insmord i fett för att stå emot nedkylning.

Sally Bauer insmord i fett för att stå emot nedkylning.

1939 var det oroligt i Europa. I fristaten Danzig hade väljarna valt en nationalsocialistisk ledning och ville ansluta fristaten till Tyskland. Men diktatorn i Polen krävde att Danzig skulle annekteras av Polen. England tog Polens parti och ett storkrig hotade. Ända sedan amerikanskan Gertrud Ederle lyckades simma över Engelska kanalen 1926 hade Sally velat göra ett försök på detsamma. Den officiella sträckan var 27 km, men den faktiska sträckan varierade från mellan 50 km till 100 km, främst på grund av det starka tidvattnet som beroende på månens läge i förhållande till Jorden rör sig mellan 3-7 km per timme.

Edward Temme, den ende människa som vid den tidpunkten simmat över Engelska kanalen i båda riktningarna, sade: ”Att simma över Kanalen är ungefär det svåraste företag, som en simmare kan ge sig på näst efter att ta sig levande nedför Niagara. Var och en som klarat ’The Channel’ har haft tur, och det är också bara 15 som har lyckats.” Idrottsbladet skrev: ”Sally måste simma minst 5 mil kanske också 10! – för att lyckas. Ingen hjälp av Tidvattnet, som går längs med kusten – ej mot den. Om världens bäste simmare, samtidigt den uthålligaste och den starkaste, skulle försöka ta sig över Engelska Kanalen, är hans chans att lyckas högst 1 mot 10.”
Söndagen den 27 augusti 1939, mindre än en vecka före krigsutbrottet, åt Sally en ostsmörgås och en banan, drack en kopp cocomalt (en sorts energidryck med chokladsmak) och hoppade sedan ned i vattnet vid Cap Gris Nez nära Calais i Frankrike. Klockan var då 5.50 och vattnet var endast 13-14 grader varmt och Sally var därför väl insmord med fett för kylans skull. Sally simmade mot England med 56 crawltag i minuten.

Sally Bauer hyllas efter den andra kanalsimningen 1951.

Sally Bauer hyllas efter den andra kanalsimningen 1951.

Ebben drev snart Sally mot sydväst och fettet kornade sig och gled av armar och skuldror. Det salta vattnet gjorde det svårare än vanligt att simma eftersom hon fick större flytkraft och därför inte kunde få någon riktig kraft i sina bensparkar. Saltet trängde sig in i munnens och näsans slemhinnor och gjorde så att slemhinnorna, svalget och tungan svullnade. Det var ett otäckt salt, och kanalen tycktes för Sally bestå av hälften vatten hälften salt.

Klockan 11.40 hade Sally kommit halvvägs och såg då Dovers vita klippor. Några timmar senare kom ebben med kraft, och den drog henne ut mot havet igen. Sally simmade och simmade men tog sig inte framåt. Det började mörkna, och följebåten tände då en liten ficklampa som riktmärke. Fyra timmar kämpade Sally mot ebben i mörkret. Plötsligt såg hon en eld som tänts på stranden, och en stund senare fick hon handen full med smågrus. Inte förrän klockan 21.12 hade Sally Bauer nått iland, 9 km sydväst om Dover.

Omslag på Sally Bauers bok "Kattegatt, Ålandshav, Kanalen" från 1939.

Omslag på Sally Bauers bok ”Kattegatt, Ålandshav, Kanalen” från 1939.

Efter att ha klättrat uppför repstegen till båten Ocean Prince sa Sally: ”Jag är inte trött och inte fryser jag heller. Men jag är törstig.” Efter att ha åkt båt in till Dover telegraferade Sally till sina föräldrar. Meddelandet var kort och koncist. ”Tiden 15.22. Happy Sally.” När Sally kom hem igen till Sverige blev det fest. 20 000 nyfikna kom till Folkets Park i Malmö för att höra när Sally berättade om simningen över kanalen. Stämningen var på topp och publiken ville inte släppa ifrån sig Sally. Till sist fick hon åka iväg i en blomsterprydd bil. Dagen efter startade Andra världskriget. Sally Bauer hade simmat över kanalen i allra sista stund.

Kattegatt, Ålandshav, Kanalen

Sally Bauer betraktades som en av världens starkaste kvinnliga långdistanssimmare. Hon väckte därför återigen stor internationell uppmärksamhet när hon 1951 genomförde sin andra kanalsimning praktiskt taget otränad. Denna gång simmade hon sträckan lite snabbare, på 14 timmar och 40 minuter. Sally avled den 20 juni 2001, 93 år gammal. Hon har fått ge namn åt Sally Bauer-skolorna i Helsingborg, där idrott och simning är en naturlig del av barnens skoldag.

Nedan följer ett utdrag ur Sally Bauers bok ”Kattegatt, Ålandshav, Kanalen”:

Tullbehandlingen här var av det slaget, att det förefaller, som om en Kamel skulle ha lättare att gå genom ett nålsöga. Allra först måste vi på blanketter skriva vad vi hade där att göra i England. Jag för min del skrev: ”Swim the Channel” – Simma över Kanalen. Tullofficeren glodde stort på mig, som om han tänkte: Ånej, försök nu bara inte! Han trodde faktiskt, att det var ett dåligt skämt och att jag bara drev med honom. Först efter åtskilligt argumenterande ville han tro mig. Var det verkligen så märkvärdigt, att jag tänkte simma över Kanalen? Ja, det var det visst, åtminstone att döma av den därpå följande Tullvisitationen.

En tulltjänsteman genomsökte nitiskt vårt gepäck, stod tveksam inför våra farliga kameror och måste så i sin nöd tillkalla en högre tjänsteman. Kamerorna klarade sig äntligen efter mycket diskuterande genom skärselden. Så fick mannen emellertid syn på min inreselapp, läste den och skrev något. Naturligtvis måste jag absolut kika på den. Kan man tänka sig så fräckt! Karlen skrev faktiskt orden ”trying” så att där stod: skall försöka simma över Engelska kanalen. Men de där orden måtte faktiskt ha varit utmärkande för engelskt psyke, ty överallt i alla tidningar, som skrev om mig, förekom just denna ordvändning: ”skall försöka”. Och det var nog inte så tokigt tänkt iallafall, för senare fick jag reda på att det gjordes inalles inte mindre än 500 försök att krossa Kanalen varav endast 15 lyckats.

Artikeln publicerades ursprungligen 2013-07-29.


  • Publicerad:
    2018-07-29 00:22