Dagens datum 25 januari: SAAB 340, en fullträff på den civila marknaden med ett svårslaget rekord i tillförlitlighet och bäst säljande 30-sätes-flygplan i världen genom tiderna.

Den 25 januari 1983 flögs för första gången prototypen av SF-340. Vid spakarna satt chefprovflygaren Per Pelleberg och projektprovflygaren Eric Sjöberg.

340 Skyways

I slutet av 70-talet började det bli oroligt på SAAB. Det hade börjat diskuteras om Viggen skulle bli det sista flygplanet som utvecklats och byggts av SAAB. Projektet B3LA hade lagts ner då det ansågs för dyrt och inte motsvarade kraven från Flygvapnet. SAAB sökte efter andra produkter och samarbeten inom den civila sektorn.

Ett litet hopp sipprade fram under 1977 då kontrakt skrevs med McDonnel Douglas om att tillverka vingklaffar till MD 80-modellerna (nyare versioner av DC9:an). Detta blev starten på nya satsningar av civila produkter, som följdes av samarbete med British Aerospace, BAe. SAAB tillverkade alla roderdelar samt luftbromsar till BAe 146.

Att bygga ett eget civilt flygplan hade legat och grott på SAAB, men en helt egen satsning på detta skulle bli både dyrt och osäkert. Detta ledde till att man fick igång ett samarbete med den amerikanska flygplanstillverkaren Fairchild. Projektet startades under 1980 och blev SAAB Fairchild 340 eller SF-340. Målsättningen var att få 25 till 30% av marknaden i 30- till 35-sätes-segmentet.

Tre år senare, 1983, flög SF-340 och blev certifierat för civilflygning 1984. 340 blev också det första flygplanet i världen att certifieras samtidigt i en gemensam process av elva nationer. Det första serietillverkade exemplaret levererades till schweiziska bolaget Crossair 1984.

SAAB 340 i Crossairs färger.

SAAB 340 i Crossairs färger.

Året därpå, 1985, drog sig Fairchild ur projektet på grund av ekonomiska svårigheter och då döptes flygplanet om till SAAB 340A. 340 är ett så kallat turbopropflygplan, med det menas att man har en jetturbin som driver propelleraxeln istället för en kolvmotor.

Till en början gick försäljningen i Europa lite trögt men i USA blev 340 direkt en succé. Många av de stora bolagen köpte 340 till sina ”commuter” bolag såsom American Eagle (med 60 köpta plan på ett bräde), Northwest Airlink, United express med flera.

340 i American Eagles färger.

340 i American Eagles färger.

1987 kom nästa modell av 340 ut och det blev SAAB 340B. Då hade 159 plan av 340A byggts. Den nya modellen fick starkare motorer vilket innebar bättre prestanda i varmt klimat och på högt belägna flygplatser. Stjärtpartiet hade också byggts större och passagerarkabinen fick en väsentligt bättre ljudisolering. SAAB 340B började levereras 1989.

340B blev den mest sålda civila modellen, för det finns också några militära versioner av den. Svenska flygvapnet har anskaffat nio Saab 340 som där används som transportflygplan och bärare av en radarspaningsanläggning. Den senare är en version som kallas SAAB 340B AEW. Två av de fyra AEW planen har inte den stora antennen på ryggen hela tiden utan kan även användas som transportplan. Av de tre övriga används två som ren transport, bland annat till kungahuset, regering och andra dignitärer och är idag benämnt TP 100C. Ett plan används som rustningskontrollplan av Sverige, Tyskland och Storbritannien med beteckningen OS 100 (OS står för Open Skies).

SAAB 340 AEW (flygvapenbeteckning S 100 B).

SAAB 340 AEW (flygvapenbeteckning S 100 B).

Svenska ”Kungaplanet”.

Svenska ”Kungaplanet”.

Förutom svenska Flygvapnet använder även Grekland, Thailand, Pakistan och Förenade Arabemiraten SAAB 340 AEW.

Försäljningen gick länge strålande och SAAB kom ut med ytterligare en modell av 340 som blev kallad 340B Plus. Flygkroppen blev något förlängd och ytterligare hästkrafter stoppades i motorerna. Men så hände det som inte fick hända. En olycka med en helt annan typ, ett ATR 72 turbopropflygplan störtade i USA på grund av nedisning. Det blev hysteri bland flygpassagerare i USA då olyckan presenterades på ett sätt som fick passagerare att få intrycket av att turbopropflygplan skulle vara osäkrare än jetflygplan.

Detta medförde att luften gick ur den fina försäljningen av 340 i USA. I övriga världen gick försäljningen inte dåligt, men efter kollapsen i USA började lönsamheten med SAAB 340 gå utför och i oktober 1997 kom beskedet att tillverkningen skulle läggas ner.

Under sommaren 1999 tillverkades den allra sista SAAB 340. Det totala antalet tillverkade 340 ur alla modellerna blev 459 st inklusive 3 provflygplan. Av alla tillverkade 340 har 11 avskrivits efter olyckor, men endast tre av dessa olyckor har inneburit dödsfall av besättning och passagerare. Det flyger än idag över 400 SAAB 340 runt om i världen hos fler än 50 bolag. Senaste statistik visar att alla 340 tillsammans har flugit mer än 13.000.000 timmar under 15.000.000 flygningar. Svensk flygindustri kan inte bara tillverka militära flygplan utan även förstklassiga civila passagerarplan, vilket SAAB 340 har bevisat.

Förarkabinen i en SAAB 340.

Förarkabinen i en SAAB 340.

Typisk passagerarkabin SAAB 340.

Typisk passagerarkabin SAAB 340.

Swedair först i Sverige med SAAB 340.

Swedair först i Sverige med SAAB 340.

Artikeln publicerades ursprungligen 2014-01-25.


  • Publicerad:
    2017-01-25 00:46