Postnord marknadsför sig själva och Eurovisionjippot med regnbågsfärgade brevlådor

STOCKHOLM. Under perioden 4-14 maj ansluter sig Postnord till homolobbyn genom att måla brevlådor i centrala Stockholm i regnbågsfärgerna. Att detta utspel görs i samband med Eurovisionjippot ses som medveten marknadsföring.

brevlådisar

Det har tidigare lanserats ett ”pridefrimärke” och nu finns det alltså sex ”pridebrevlådor” i centrala Stockholm på följande platser: Mynttorget, Kungsträdgårdsgatan 6, Regeringsgatan 23, Skeppsbron 20, Västerlånggatan 19 och Vattugatan 9. Brevlådorna kommer vara regnbågsfärgade under perioden 4-14 maj, vilket sammanfaller med Eurovisionjippot.

— Vi tycker att det passade väldigt bra med våra värderingar inom Postnord. Vi tycker att det är viktigt att framhålla alla människors lika värde, säger Anne Källgren Jiremar som är pressansvarig på Postnord.

Det politiskt korrekta utspelet hyllas av Magnus Kolsjö som är RFSL:s vice förbundsordförande. Han säger att det är jättebra att kampen för HBTQ-personers rättigheter uppmärksammas. Postnords ”pridefrimärke” och ”pridebrevlådor” har också fått uppmärksamhet i sociala medier.

Raoul Galli, som forskat om reklam och är doktor i socialantropologi, säger dock att det inte alls är någon slump att Postnord väljer att måla om sina brevlådor i regnbågens färger just nu. Han menar att det är ett medvetet sätt för dem att marknadsföra sig i samband med Eurovision.

— Vi vet att det finns människor som inte sympatiserar med detta, men de är i minoritet, många tycker nog att det verkar modernt och trevligt, säger Galli.

Källa:
Postnord lanserar regnbågsbrevlådor

Sprid artikeln på sociala medier!

Taggat med:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och skapa ett konto här.

Prenumerera
Meddela om
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments