”Pojke” och ”flicka” stryks i förskolans läroplan

KULTURMARXISM. I en pågående revision av läroplanen för den svenska förskolan tas begreppen ”flickor” och ”pojkar” bort och ersätts med ”barn”.

Enligt en statlig rapport om jämställdhetsarbetet i förskolan från Skolinspektionen kan barns fria lek kan ses som ett problem. I rapporten står bland annat: ”Forskningen visar att om vuxna inte vägleder i leken så befäster förskolan traditionella könsroller.”

Skolverket ställer därför följande krav i den nya läroplanen: ”Alla som arbetar i förskolan ska medvetet och aktivt arbeta med jämställdhet så att förskolan bidrar till att motverka könsstereotypa uppfattningar.”

Kristdemokraten Sara Skyttedal, kommunalråd i Linköping, riktar hård kritik mot förslaget och menar att det innebär att leksakerna nu ska slitas ur händerna på barnen.

— Problemet är att man väljer att göra barn till försökskaniner utifrån en bas av genusteorier som det finns begränsat med vetenskapligt stöd för, säger hon till tidningen Dagen.

Skyttedal menar att den reviderade läroplanen uppmanar personalen att bli aktivistisk i kampen mot traditionella könsroller, som att bryta in i barns fria lek.

— Oavsett om barn vill leka med dockor eller brandbilar så är det ingenting som förskolepersonalen ska styra över. Det är inte ett problem, säger hon.

Även Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor gick i sitt sommartal på Hönö till storms mot det hon ansåg vara genusflum.

Utbildningsminister Gustav Fridolin säger i ett uttalande att han ser KD:s kritik som valrörelsepanik. Han menar att detta är viktiga förtydliganden i läroplanen, bland annat för att kunna förändra en mansroll som i vissa fall möjliggör övergrepp.

Källa:
”Pojke” och ”flicka” stryks i förskolans läroplan

Sprid artikeln på sociala medier!

Taggat med:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och skapa ett konto här.

Prenumerera
Meddela om
7 Kommentarer
Äldst
Senaste Mest röstad
Inline Feedbacks
View all comments