Ordet ”hen” nästlar sig in i TV-reklamen

Det könsneutrala ordet ”hen”, som oftast används på icke-könsneutrala människor, sprids alltmer, främst bland feminister, dagispersonal, journalister och andra förmedlare av politisk korrekthet. Tidigare i år har Nationell.nu rapporterat om hur massmedia börjat använda ordet i sina rubriker.

Nu har ordet även spridit sig till TV-reklamen. ICA sänder numera en reklamfilm där ICA-Stig tillrättavisar en kvinnlig anställd som kallar en pojke för han och en flicka för hon. Stig förklarar att ”det heter ”hen” nu för tiden” och att ”vi gör inte skillnad på kön”. Filmen är tillsynes ironisk då Stig ändå till sist behandlar barnen på ett ”könsstereotypt” sätt.

Sprid artikeln på sociala medier!

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och skapa ett konto här.

Prenumerera
Meddela om
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments