Numera är det väl kampanjen mot glassmärket Nogger Black som man förknippar med Centrum mot rasism (CMR). Men för den som minns tillbaka till för en vecka sedan var det helt annorlunda. Då var det ett annat strålkastarljus som riktades mot CMR, sedan det då uppdagades att organisationen utreder ett fall av sextrakasserier inom den egna styrelsen. Nu menar avhoppare från CMR att kampanjen mot GB inte är något dåligt skämt, eller illa utförd kampanj, utan att själva syftet med den från första början varit att ta bort fokus från sextrakasseriaffären.

Fokus från sextrakasserier till glassar
Efter att Stig Wallin och Amina Ek från Centrum mot rasism inledde kampanjen mot GB-glassen Nogger Black ställde journalistkåren sig märkligt nog inte på deras sida. Tvärtom. Krönikörer och reportrar från svenskfientlig media har under den gångna veckan spottat ut artiklar som fördömer kampanjen mot glassen. I Aftonbladet, Expressen och de andra tidningarna har man hånat kampanjen och, på satiriskt sätt, besvarat den med än mer kryptiska artiklar. Som bekant har tidningarna sökt rasistiska/nazistiska kodord och sublima budskap hos andra glassmärken och på så sätt förlöjligat kampanjen mot GB. Humoristiskt? Ja. Dåligt för Centrum mot rasism? Nej.

Dessa medier har tidigare inte haft några som helst problem att försvara, eller själv initiera, skumma och konspirativa kampanjer mot ”rasism” eller mot patrioter. Varför kastar media sådant ljus på just denna händelse? Då dessa medier är uttalat antirasistiska, vore det då inte bättre för dem att försvara kampanjen, eller tysta ner den, som de gör med allt annat? Tjänar skriverierna helt enkelt något annat syfte?

Nogger Black säljer som aldrig förr – inte väsentligt för Stig Wallin och Centrum mot rasism
I pressen framgår det nu att den nya GB-glassen Nogger Black säljer som aldrig förr.
– Plötsligt ville alla köpa Nogger Black. Den är slut i dag och har sålt slut flera gånger, säger Emilia Susena på ICA Bea i Stockholm, till Aftonbladet.
Stig Wallin, Ordförande för Centrum mot rasism, är dock inte det minsta bekymrad över bakslaget utan han säger till Aftonbladet att ”det är inte väsentligt för oss” om glassen säljer bättre eller sämre. Wallin menar att det för CMR var viktigt att visa sin ståndpunkt då han anser att CMR är ”rösten för de trampade”.

Kampanjen mot GB synad av andra antirasister
Men enligt andra bedömare, som nu tar bladet ifrån munnen, har det hela ingenting med principer att göra. På affärstidningen realtid.se konstaterar man att Nogger-bråk döljer sextrakasserier och på hemsidan för en annan antirasistisk organisation, Immigrant-institutet, tar man det ett steg längre då man antyder att kampanjen mot GB varit planlagd. Man skriver: ”Vi är lika förvånade som ni andra över vad Stig Wallin tar sig till”, och vidare ”Det kan vara så att glasskampanjen var ett utslag av att behöva visa sig och stjäla uppmärksamheten från trakasserierna.”

Sextrakasseriaffären bortglömd
Visserligen är Immigrant-Institutet, som tidigare varit anslutet till Centrum mot rasism, till synes i konflikt med organisationen. Men teorin är verkligen inte långsökt. Frågan man måste ställa sig är hur många svenskar som numera förknippar Centrum mot rasism med sextrakasserier inom dess styrelse? Nej, det är rasistiska glassar, och inte sextrakasserier, som man tänker på nu när ordet ”Centrum mot rasism” nämns. Och detta är Stig Wallin såklart mycket glad för. Med medias hjälp har fokus förflyttats från sextrakasserier till glassar, och Centrum mot rasism lever vidare.

Centrum mot rasism har alltså fått det hela precis dit de vill. Svenska folket skrattar visserligen åt deras bojkottkampanj mot Nogger Black men ingen minns längre sextrakasseriaffären. Vad är då mest intressant, att Centrum mot rasism attackerar en ”rasistisk” glass, eller att det i denna organisation, som säger sig värna tolerans och påstår sig vara det civila samhällets röst, förekommer sextrakasserier? Svaret är givetvis glasklart. Så låt oss därför återigen sätta fokus på rätt saker.

Patriot.nu har försökt nå Stig Wallin för en kommentar men Centrum mot rasism tar för tillfället inte längre emot telefonsamtal utan låter en telefonsvarare sköta kontakten med media.


  • Publicerad:
    2005-04-25 00:00