Nyhetsbyrån Associated Press, AP, avslöjade i dagarna ett utbrett skolfusk bland de allmänna skolorna i USA. Varje år ska skolorna enligt lagen ”No child left behind” genom tester uppvisa hur de olika rasgrupperna förbättrar sina resultat. Men när testerna räknas ihop tar man medvetet bort runt 2 miljoner resultat. Den stora majoriteten av elever som exkluderas tillhör minoritetsgrupper, avslöjar AP.

No child left behind-lagen, som antogs av president Bush 2002, kräver att skolorna testar mer än 25 miljoner elever årligen i ämnena läsning och matte. Man vill uppnå att alla elever vid de allmänna skolorna har goda färdigheter i matte och läsning till år 2014. Utöver detta testar man utvecklingen hos olika rasgrupper, vilka man sedan jämför. Skolorna får bidrag av regeringen om de uppnår goda resultat.

Men 1,9 miljoner testresultat – ungefär 1 av 14 i varje testgrupp – tas inte med i statistiken och enligt nyhetsbyrån AP sker detta mygel med regeringens insyn och godkännande.

Enligt nyhetsbyråns analytiker har de sämsta resultaten exkluderats. Mindre än 2 procent av resultaten från de vita räknats bort. Motsvarande siffor för de svarta och latinamerikanska eleverna är drygt 10 procent.

Av den förfalskade statistiken framgår sedan att resultaten från ”minoriteterna” är nära på jämnbördiga med de vitas testresultat. Statistiken kan sedan tjäna som propaganda för mångkulturen.

Fusket har dock förnärmat många svarta. En mamma vars dotter är en av många svarta som inte fått sina resultat inräknade säger att ”Jag kan inte förstå att mitt barn precis som den som sitter bredvid henne går igenom ett test, men att hennes resultat inte räknas”

”Det är fruktansvärt”, säger en svart elev vid Eleanor Roosevelt High School i New York. ”Vi är en del av Amerika. Vi byggde också Amerika. Vi borde bli räknade som en del av Amerika”, säger han.

Läs mer om saken här.


  • Publicerad:
    2006-04-19 00:00