Nationellt Motstånd kan idag rapportera att butiken som under mer än två år drivits i Stockholmsförorten Huddinge av Motståndsrörelsen, nu har lagts ned. Vi har talat med nästeschef Pär Öberg om orsakerna.

Butiken som nu funnits i över två år har under lång tid brottats med dalande försäljningssiffror. Detta fick till sist Pär Öberg att fatta det tråkiga beslutet.
– I slutänden måste vi se företagsekonomiskt på det hela, det hade kommit till ett skede då butiken började kosta mer än den drog in, så då fanns det inga andra alternativ, berättar han.

Vi frågar Pär vad han tror det beror på, med tanke på att det i Stockholm med omnejd bor många nationellt tänkande.
– Jag tror att orsakerna är ganska många. Dels är ju kundunderlaget begränsad och mättas relativt fort, vilket gör att man måste nyinvestera mer frekvent för att hålla intresset uppe. Vidare kan man nog misstänka att allt fler väljer att handla från Internet hellre än att besöka en butik, en genomgående trend för specialiserade butiker.

Inledningsvis var butiken välbesökt, men allt eftersom sinade besökarantalet.
– Vi såg en trend som utvecklades till att butiken till sist i stort sett enkom besöktes av aktivister eller stödmedlemmar till organisationen. Och för att tillgodose dem behöver vi ingen butik, förklarar Pär.

Vi frågar om uthängningen av butiken som skedde för en tid sedan har någon med beslutet att göra.
– Nej, faktum är väl snarare att butiken fick ett kort uppsving i och med artikeln i Mitt i Huddinge och tack vare NMR:s (Nätverket mot rasism) flygblad. Butiken besöktes då av fler vanliga huddingebor som var intresserade av att se vilka vi var. Men det var ett kort uppsving.

Hur ser du själv på beslutet att lägga ned butiken?
– Det är ett misslyckande, utan tvekan. Men jag försöker att snarare se det positiva i det hela. Först och främst lägger vi ned av ekonomiska orsaker, inte på grund av påtryckningar eller annat. Jag är glad över att organisationen visat att vi kan ha en officiell lokal som våra antagonister av olika, kloka, orsaker valt att inte angripa.
– Vidare tjänande butiken sitt syfte medan den fanns. Rekryteringsmöten har hållits och propaganda har pumpats ut. Och slutligen, nu när butiken är nedlagd kan vi frigöra både ekonomi och manskap för gatukamp och propagandaspridning, vilket i slutänden är vår kärnverksamhet.

Kan vi förvänta oss en utförsäljning nu med rabatterade priser, en lagerrensning?
– Nej, produkterna har överförts till vår mobila försäljningsgrupp i nästet. Butiken i Huddinge är redan tömd och verksamheten har upphört.

Vi tackar Pär Öberg för klargörandena.


  • Publicerad:
    2007-10-15 00:00