Mittmedia gör storförlust

MEDIA. Det går dåligt för Mittmedia. Fjällsjö Nyheter kan nu rapportera om en brakförlust för den judiska lokalmediakoncernen efter en serie av fake news-artiklar, hetsjakter på oliktänkande och splittring inom ledningen.

Mittmedia drivs nu med förlust med omkring 34 miljoner kronor om året. Det framgår efter Mittmedias färska bokslut från 2016. Under räkenskapsåret har dessutom ledningen splittrats genom att tunga namn som VD:n Thomas Peterssohn och redaktionella chefen AnnaKarin Lith bytts ut.

En del av förlusten kommer ifrån att Mittmedia stärkt sitt mediamonopol genom att köpa upp andra olönsamma lokaltidningar. Detta har i sin tur lett till att många anställda fått sparken, och till att Mittmedia anklagas för en hetsjakt på fackligt förtroendevalda och på arbetsplatsernas skyddsombud.

Att lokaltidningarna är olönsamma beror i sin tur på att de fokuserar på sportupplevelser och på politiskt vinklade fake news-artiklar. Man har också publicerat artiklar som hyllar Muslimska Brödraskapets våldsbejakande extremism i Syrien och kallat den Saudiarabiska terrorgruppen al-Qaida för ”motståndsgrupp”, något som fått många läsare att rynka på näsan.

En annan orsak till att Mittmedia tappat många läsare är de vänsterextrema artiklar som bland annat hyllat en kommunist som själv erkänt att han mordhotat sin egen familj.

Mittmedia har dessutom på ledarplats hittat på lögner om att den judiske aktivisten och Sverigedemokraten Kent Ekeroth skulle vara ”antisemit” och i propagandasyfte förfalskat asylsökares vittnesmål i en uppmärksammad brottsutredning.

Mittmedia har också fått mycket kritik för att man medvetet valde att mörka de signalement polisen i veckan gick ut med, när polisen bad om allmänhetens hjälp att fånga utländska gruppvåldtäktsmän. Anledningen till censuren var att Mittmedia prioriterade massinvandringspolitiken framför att ge folket sakliga samhällsupplysningar.

De skumma affärsmetoderna stämmer dock väl med Mittmedias affärsidé. Mittmedia ägs av en nyliberal stiftelse som låtsas driva ”röda”, ”blå” och ”gröna” lokaltidningar, som dock alla står för samma nyliberala politik vilken är fastslagen i ägarstiftelsens stadgar.

Tidigare i år försökte sig koncernen på en hetskampnj mot Nordiska motståndsrörelsens fjärde näste. I ett kort bemötande beskrev då Näste 4:s korrespondent serien av artiklar som ”innehållslösa” och konstaterande att dylika försök att stoppa Motståndsrörelsens tillväxt har visat sig kontraproduktiva.

Ursprungligen publicerat på Fjällsjö Nyheter.

Dela artikeln på sociala medier:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här.

Lämna en kommentar

Var den första att kommentera

Meddela om