FOLKUTBYTET. Belastningen på Migrationsverkets nyöppnade så kallade kundcenter har blivit så pass hög att man nu måste anställa fler personer som kan hjälpa rasfrämlingarna att ta sig till Sverige.

Migrationsverket har öppnat ett nytt så kallat nationellt kundcenter i Kalmar som ska hjälpa fler invandrare att ta sig till Sverige. Det främsta syftet med det så kallade centret uppges vara att besvara frågor från rasfrämlingar som inte redan bor i landet, men som vill ta sig hit.

Varje vecka uppges ”kundcentret” ta emot närmare 1 500 samtal och 500 mejl från personer som vill till Sverige. Antalet samtal till det så kallade kundcentret har därmed redan blivit så pass många att man nu måste anställa fler.

— Vi har fått beslut om att vara 22-23 personer, i dag är vi 16 personer på plats så vi kommer behöva anställa fler, säger Cecilia Karlsson, enhetschef för Migrationsverket i Kalmar.

Enheten i Kalmar var fram tills i fjol en mottagningsenhet för så kallade nyanlända.

Källa:
Migrationsverket öppnar nationellt kundcenter i Kalmar


  • Publicerad:
    2018-04-16 21:25