HANDEL. Under gårdagen skickades ett falskt e-mail ut till webbshoppen Midgårds kunder där det påstods att butiken slår igen för gott. Nordfront har talat med Martin från Midgård som dementerar den falska informationen och förklarar vad som har hänt.

Igår blev e-handelsföretaget Midgård utsatt för ytterligare ett dataintrång. Angriparna passade även på att skicka ut ett falskt e-mail till alla kunder med meddelandet att Midgård stängt butiken för gott. Nordfront har varit i kontakt med Martin, som är en av personerna som driver Midgård.

Falskt e-mail som skickats ut till Midgårds kunder. Svara ej på det.

Hej Martin! Vad var det egentligen som hände?

I går morse var jag på väg och skulle avliva min katt när jag fick ett sms där en kund frågade vad som hänt med sidan.

Efter att ha kikat insåg jag att några IT-kunniga grabbar hade lyckats ta sig in på sidan och gjort den omöjlig att handla från.

Det var gjort med viss humor, det måste jag ge dem!

Skärmdump från Midgårds webbshop efter det senaste intrånget.

Så ni har inte stängt butiken?

Nej, självklart inte. Vi kommer snart att öppna portarna igen. Till dess kan kunder antingen maila oss ordrar via support@midgaard.org eller på vår Facebook. För att söka i våra produkter använd denna länk: http://web.archive.org/web/20170901091112/http://midgaardshop.com.

Dessutom sporrar det här oss att äntligen få tummen ur att göra förbättringar vi länge pratat om, så på sikt kommer detta leda till något positivt för våra kunder.

Det var dålig timing för min del men så kan det ju tyvärr vara i livet.

Har du något mer att tillägga?

Ja en sak, en del kunder har hört av sig och frågat om de kan hjälpa oss på något vis. Rent ekonomiskt går det givetvis bra, IT är dyrt och alla bidrag tas så klart tacksamt emot.

Swish: 1231616713
Bankgiro: 837-7830
IBAN: SE9050000000051141005328
Bic: ESSESESS
(Märk betalningen med ”bidrag”).

Förutom detta vill jag bara önska alla en fortsatt trevlig helg!


  • Publicerad:
    2017-09-09 17:15