Internetsidan nationell.nu genomförde för en tid sedan en intervju med Motståndsrörelsens Magnus Söderman. Här återges denna intervju.

Magnus Söderman är född 1977 och växte upp i en helt vanlig medelklassfamilj. Han blev aktiv nationalist redan vid 12 års ålder genom att sätta upp klistermärken för ett nationellt parti. På 1990-talet gick han med i fascistiska Riksfronten. I samband med att Riksfronten lades ner kom Magnus i kontakt med amerikanska Aryan Nations och dess kyrka Church of Jesus Christ Christian. Han anammade den identitetskristna tron och utbildade sig till pastor under ledning av Aryan Nations grundare Richard Butler. Magnus berättar för nationell.nu att pastorstiteln är något han är stolt över och fortfarande kan kalla sig. 2003 gick Magnus Söderman med i Svenska motstånsrörelsen, där han idag är en av ledarna samt organisationens mest uppskattade talare.

När och varför blev du nationalist?
– Du ska få den korta versionen så att jag inte tröttnar ut läsaren. Jag har varit aktiv på olika sätt, mer eller mindre seriöst, sedan jag var 12- 13 år gammal då jag började sätta upp klistermärken för något nationellt källarparti, jag minns inte vilket. Varför jag blev aktiv vet jag inte; ibland är jag benägen att tro som David Lane, att man valt det långt innan man föddes till jordelivet – andra gånger tror jag att det handlar om att man av någon anledning har instinkterna mer välbevarade än andra.

När och varför bildades Svenska motståndsrörelsen?
– Motståndsrörelsen grundades för 10-12 år sedan, beroende på hur man räknar.

För att förklara varför Svenska motståndsrörelsen bildades tar Magnus fram ett gammalt nummer av organisationens tidning Nationellt Motstånd och citerar ledaren Klas Lund:

“Meningen var att skapa en organisation som var anpassad för den framtid jag såg framför mig. Jag ville få bort allt som varit dåligt med organisationer före och se till så att det som måste finnas fanns när tiden är inne.”

Stämmer det att ni är en “militant” organisation?
– Det stämmer om man definierar ordet som att vi är “kämpande” och “stridslystna”. Man vill gärna från etablissemangets sida få oss att framstå som kryptoterrorister och en sammanslutning av personer som inget annat vill än att få gå ut i raskrig, men detta är fel! Vi hävdar vår rätt att föra fram vårt politiska budskap och vi är beredda att kämpa oss till den rätten om man försöker hindra oss detta.

Vilka ideologiska förebilder bör en medlem i Svenska motståndsrörelsen ha?
– Grunderna finner vi hos de nationalsocialistiska kämparna, filosoferna och politikerna runt om i världen genom vilka man kan finna den ideologiska grunden samt även hos företrädarna för organisationen vilka strävar efter att göra det som jag tog upp i svaret för förra frågan.

Men är inte nationalsocialismen förlegad?
– Nej, denna världsåskådning är inte förlegad eftersom den är de naturliga lagarna presenterade som realpolitik. Däremot är många av uttryckssätten som NSDAP använde sig av förlegade. Historien har tagit den manifestationen till sig och de kan endast användas av oss som inspiration. En åldrad kämpe från Tyskland förklarade för mig att det är vår uppgift att utveckla nationalsocialismen enligt vår nationella särart samt finna de uttryckssätt som är effektiva och passande för vår tid. Jag kan inte annat än att hålla med honom och därför arbeta för just detta.

Vad anser ni om demokrati?
– Demokrati i dagligt tal är i första hand det system som råder i Västerlandets nationer och det är det system som etablissemanget med religiös nit hävdar vara frälsningen för mänskligheten. Det är alltså det system som är ansvarigt för den rådande situationen i Sverige; det system som kastar människor i fängelse bara för att de ifrågasätter ett historiskt ”faktum” som i Tyskland; ett system som låter sina nationers etniska invånare sakta men säkert förvandlas till minoriteter i sina fädernesland; som nedvärderar den ursprungliga kulturen i varje land till förmån för främlingarnas seder och bruk; som tiger om alla de övergrepp som kommer i kölvattnet av främlingsinvasionen och som ser till att försöka tysta ner alla som har mage att ifrågasätta de samtida skeendena. Dagens ”demokrati” är kriminell och jag anser att vi ska använda dess rätta namn: demokratur.

Magnus Söderman menar att dagens demokrati måste “bekämpas och besegras”. Men samtidigt är han inte emot folkstyre. Istället vill han återge folket rätten att bestämma över sitt eget öde genom att “framhäva folkviljan” och se till att folkets vilja kan “praktiseras effektivt och kraftfullt” genom att tillämpa den germanska ledar- och ansvarsprincipen. Magnus Söderman berättar också, säkert till mångas förvåning, att Svenska motstånsrörelsen är motståndare till alla totalitära system, inklusive den rådande demokratin.

Skulle du kunna tänka dig att döda politiska motståndare?
– Jag är beredd att använda mig av dödligt våld i självförsvar. Om jag med visshet inser att jag själv, min familj eller mina kamrater riskerar att själva dö på grund av en eller flera politiska motståndares handlingar, eller för den delen angripare vars politiska hemvist är oklar, så skulle jag inte ha några som helst problem att ta deras liv. Men jag ser helst att detta kan undvikas. Däremot skulle jag aldrig kunna döda någon, eller förespråka att någon ska dödas, på grund av deras politiska åsikter, deras rasliga härstamning och så vidare – detta är otänkbart.

Tror du verkligen att Svenska motståndsrörelsen kan ta makten i Sverige?
– Ja, jag är övertygad om att vi kan ta makten i Sverige. När och hur går inte att spekulera om eftersom det är flera olika aspekter, kända men framförallt okända, som måste tas i beaktande. Vi måste vara redo när tillfället ges och detta kan ske när som helst. David Lane skrev att en revolution inte kan påskyndas utan att den sker när den sker, men att den då heller inte går att hindra – vi måste se till att ha gjort allt förarbete som går att göra, och sedan göra så gott vi kan för att segra.

Hitler kom ju till makten genom politiken, har ni samma mål?
– Motståndsrörelsen är politik, men jag antar att du menar ett parti. Ja, detta är inte omöjligt framöver. Vi är inte bundna av något annat än effektiviteten. Anser vi att vi framöver kan tjäna något på ett renodlat politiskt parti så kommer vi att grunda ett sådant.

I december 2007 dömdes organisationsmedlemmen Niklas Frost till fem års fängelse för försök till dråp på en AFA-aktivist. Men den tekniska bevisningen var bristfällig och kniven som hittades visade inga fingeravtryck. Domstolen förlitade sig istället på ett ombytligt och jävigt vittne. Nu har Svenska motståndsrörelsen startat en insamlingskampanj på frigefrost.nu för att kunna bekosta en resning i Högsta domstolen.

Varför tror du åklagaren valde att åtala Niklas Frost?
– Det handlar dels om att statuera ett exempel och visa att man minsann tar i med krafttag mot ”brottslighet” där förövaren är en nationell aktivist. Men det handlar även om att utpröva en ny taktik som går ut på att man i en situation likt denna som rättsvårdande myndighet helt enkelt kidnappar första bästa person. Vi hamnar då i en situation där vi antingen låter den ”skyldige” träda fram och därmed öppna upp för liknande scenarier framöver, eller så använder vi fallet som ett exempel på systemets illvilliga intentioner, arbetar för att rättvisan ska segra samt visar styrkan av sann offervilja i organisationen. Förhoppningsvis kommer Niklas Frost obevekliga styrka även resultera i att systemet inser att denna kidnappningstaktik inte fungerar på Motståndsrörelsen. Systemet vill skrämma oss, de har misslyckats.

Tror du att ni kan få honom fri?
– Vi har ägnat mycket tid sedan hovrätten fastställde domen mot Frost med egna undersökningar och utredningar. Dessa kommer att ligga till grund för vår resningsansökan. Jag kan inte gå in på detaljer men mycket intressant har framkommit som talar till Niklas fördel och vår advokat är försiktigt optimistisk.

Vad anser du om “nationella” som super och blandar alkohol med politik?
– Missbruk av droger är aldrig bra och att konsumera stora mängder alkohol är att missbruka en drog. Själv är jag ingen nykterist men jag anser att vi måste vara måttfulla, även om jag i mina dagar inte alltid varit det. Det kommer inget gott ut av att dricka sig redlös och det gagnar inte Saken, därför är det dåligt. Speciellt måste vi som nationalsocialister se till att vara förebilder och inte acceptera sådant beteende på våra tillställningar. Inom organisationen blandar vi aldrig alkohol och politik utan alkohol serveras bara på rent sociala tillställningar, och då med måtta. Som sagt, det är klart att vuxna män och kvinnor ska kunna få tillfälle att umgås och då även dricka god öl eller vin, men fylleslag är inget organisationen vill uppmuntra.

Magnus Söderman berättar vidare att Svenska motståndsrörelsen bara accepterar alkohol och tobak. Andra droger är strängt förbjudna och resulterar i tidsbegränsad eller definitiv uteslutning ur organisationen.

Varför tror du det finns så många konflikter i den “nationella rörelsen”?
– På grund utav att det är många starka viljor som vill olika saker samt att nationella tenderar att vara starka individualister, vilket är nödvändigt i en värld som denna då det krävs för att simma mot strömmen och göra kraftfulla ställningstaganden. Tiden kommer att utröna vem eller vilka det var som valde rätt väg. Vi oroar oss inte för konkurrens eftersom sådan tjänar oss då vi måste prestera bättre hela tiden. Sedan finns även problemen med konflikter som bottnar i personliga bråk vilka får oanade proportioner eftersom vissa använder en gruppering för att få revansch gentemot en annan. Lägg därtill den ändlösa ryktesspridningen som existerar vilken mycket sällan har någon egentlig substans. Slutligen bottnar många konflikter i det faktum att “rörelsen” fortfarande dras med många asociala element; människor som inte har någon som helst plats i våra led. Vi ska heller inte glömma att fienden på olika sätt använder sig av provokatörer för att skapa oro och misstro inom den vidare rörelsen.

Tror du att Säpo-infiltratörer kan ligga bakom osämjan?
– Med tanke på att väldigt många inom den samlade nationella rörelsen över huvud taget inte har något vett när det kommer till telefondisciplin, uppgifter som lämnas på Internet och så vidare behöver säkerhetspolisen troligtvis inte några egna infiltratörer för att sammanställa information och bevaka. Detta i sig är enormt skrämmande men bottnar nog i det faktum att många inte tar sitt engagemang på allvar, eller att man vägrar inse vad vår kamp faktiskt handlar om och vilka motståndare vi har. Jag tror inte, av olika orsaker vilka jag inte vill gå in på, att vi har några informatörer i organisationen idag. Däremot vet jag att säkerhetspolisen hela tiden söker efter personer de kan använda sig av, antingen för att få information eller för att skapa rykten, osämja och konflikter. Och så länge folk tror att nationell kamp är ett kafferep kommer de att lyckas väl. Organisationen har flera olika sätt att skydda sig mot detta, med varierande framgång – men vi lär oss hela tiden.

Vad anser du om att Folkets marsch inte kunde genomföras i år?
– Folkets marsch är inte på något sätt avgörande för den nationella sakens framgång och jag väljer att inte stirra mig blind på stora manifestationer. Det handlar som alltid om kvalitet, inte kvantitet. Det är även bättre att de olika grupperna som finns gör det som de tror vara bäst istället för att tvingas in i en form de inte tror på.

Men ni är fortfarande villiga att samarbeta med andra nationella organisationer?
– Om omständigheterna är de rätta så kan vi mycket väl tänka oss att samarbeta med andra organisationer, men vi är inte intresserade av annat än tillfälliga allianser för att uppnå ett specifikt mål. Allianser mellan en starkare och en svagare part utjämnar dem, allianser mellan två jämstarka parter bryter samman.

Stämmer det att du varit aktiv i svenska Ku Klux Klan och Kreativisternas kyrka?
– Nej, jag har inte varit aktiv i svenska KKK, ej heller i Kreativistens kyrka. Detta är medvetna eller omedvetna felaktigheter som florerar om mig. Jag har varit medlem i Aryan Nations samt är pastor i Church of Jesus Christ Christian, båda organisationerna grundades och leddes av pastor Richard Butler och de upphörde att existera vid hans död. Detta var spännande och lärorika år vilka jag kommer att vårda. Vissa försöker göra sig lustiga över min pastorstitel vilket jag tycker är komiskt, eftersom jag inte på något sätt önskar bort den. Pastor är något man blir på livstid och min utnämning kvarstår. Orsaken till att jag inte använder mig av titeln är att jag inte är verksam inom någon församling. Pastor är latinets ord för herde, och en herde anser jag mig fortfarande vara. Det jag lärde mig, eller snarare den gåva jag fick, är ett gudstroende som alltid kommer att finnas med mig. Min gudstro har visserligen förändrats och fördjupats, men den finns kvar.

Men hur går din tro på gud ihop med Svenska motståndsrörelsen, som använder hedniska symboler?
– När det kommer till min gudstro så har den väldigt litet att göra med kristendomen och Bibeln – det jag menar när jag säger gudstroende är att jag tror på en gud, en Skapare i någon bemärkelse, utan att för den skull bekänna mig till någon religiös strömning. Även medlemmarna i SS var tvungna att erkänna sig som gudstroende. Svenska motståndsrörelsen är inte en religiös organisation även fast det ”hedniska” är predominerande i uttryckssätt såväl som symboler – detta eftersom användandet av vår ras arketyper, vilka är förkristna, naturligt utmynnar i detta. Varje enskild medlem har rätt till sin egen tro och uppfattning så länge den inte går emot organisationens mål och världsåskådning.

Vilka är Svenska motståndsrörelsens närmaste mål?
– Att bli mer effektiva med vår informationsspridning, att bli effektivare i vår organisering och att växa kvalitativ såväl som kvantitativt.

Vi avslutar intervjun med att fråga Magnus var han ser Svenska motståndsrörelsen om 10 år. Hans svar är att organisationen då står väl rustad för den tidens möjligheter och problem. Vi frågar också hur han skulle beskriva sig själv med ett enda ord. Han svarar snabbt “plikttrogen”.

Med vilket ord skulle du beskriva Svenska motståndsrörelsen?
– Framtiden.

Tidigare publicerad på www.nationell.nu


  • Publicerad:
    2009-09-01 00:00