ÅSIKTSCENSUR. Den kristna rysk-ortodoxa organisationen Russian Faith har stängts av för att företaget Mailchip anser dem gjort sig skyldiga till ”hets mot folkgrupp”.

Mailchimp är en ledande leverantör inom nyhetsbrevstjänster och e-postlistor baserad i Atlanta, USA, som har 15 miljoner användare. Utan förvarning stängde de för en tid sedan av den kristna rysk-ortodoxa organisationen Russian Faith som var kund hos Mailchimp.

Russian Faith kunde plötsligt inte längre skicka nyhetsbrev till sina följare, göra insamlingar eller publicera nyheter.

Det dröjde flera dagar innan Mailchimp ville ge någon motivering. När denna slutligen kom, lät de endast meddela att de ansåg att Russian Faith hade gjort sig skyldiga till hatbrott, motsvarande lagen om hets mot folkgrupp (HMF) i Sverige.

Russian Faith fick inte ens veta vad det var i deras publicerade material som utgjorde HMF. Organisationen gör därför sin egen gissning om varför Mailchimp bröt avtalet med dem.

Vi kan anta – baserat på Mailchimps lobbyism för sodomi – att de har upprörts av de många artiklar som Russian Faith publicerar till stöd för den traditionella familjen.

Efter förhandlingar gick Mailchimp efter ett tag med på att låta organisationen få tillbaka innehållet i de e-postlistor de byggt upp under årens lopp, vilket annars skulle ha försvunnit för alltid.

Det tog flera veckor av arbete för Russian Faith att återställa materialet och återuppta sina e-postutskick.

Markus Andersson Nya Dagbladet skriver att Mailchimps agerande visar på en oroande trend:

Tilltaget är en del i en oroväckande trend där teknik- och serviceföretag i allt högre grad upphör att vara neutrala tjänsteleverantörer, utan istället arbetar mer med politisk aktivism och diskriminerar kunder baserat på dessas politiska uppfattning.


  • Publicerad:
    2020-06-25 16:25