Kort sammanfattning av Putilov-fallet

MEDIA. Aftonbladet har polisanmälts efter att de hängt ut en journalist som har skyddad identitet. Turerna kring uthängningen har varit väldigt märkliga och har involverat Chang Frick som genom Nyheter Idag dragit in Kent Ekeroth och Avpixlat i härvan.

egor putilov

Det var för snart två veckor sedan som Aftonbladet valde att hänga ut journalisten och bloggaren Egor Putilov med namn och bild. Putilov har arbetat som journalist på flera etablerade svenska medier och han har även jobbat på Migrationsverket. Då Putilov tidigare i år kritiskt ville granska massinvandringen fick han sparken från sitt nya vikariat på Sveriges Radio.

— Det händer att folk bryter mot programreglerna som vi har och det är okej om de uttalar sig vänsteranstruket. Men om de inte uttalar sig vänsteranstruket, då kommer genast cheferna. Ungefär så är det, kunde man höra Putilovs chef Luise Steinberger säga i ett samtal som Putilov till SR:s förtret spelade in och släppte på sin blogg.

Putilov ska också ha uppvaktats av Sverigedemokraterna och sedan i februari arbetar han på partiets riksdagskansli.

Putilov är av rysk härkomst och har skyddad identitet, då han menar att det finns en hotbild mot honom. Han har bland annat avslöjat att Vänsterpartiet skickade pengar till en pro-rysk grupp i de separatistiska utbrytarrepublikerna i östra Ukraina och han har skrivit kritiska artiklar om regimen i Ryssland.

Artikeln om att V sponsrade pro-ryska separatister skrev Putilov tillsammans med Lisa Röstlund. Röstlund har tidigare skrivit flera lögnaktiga artiklar om Nordiska motståndsrörelsen. Det var också konstigt nog Röstlund som fick uppgiften att hänga ut sin forne kollega då Aftonbladet gick ut med uppgiften att journalisten Egor Putilov egentligen heter Alexander Fridback och har hemlighållit att han i år börjat jobba för SD.

Som förevändning till uthängningen använde Aftonbladet påståendet att tidningen kunnat koppla Putilov till en annan pseudonym som skickade in en debattartikel som förespråkade att asylsökare ska få rösträtt. Debattartikeln var så politiskt korrekt att Aftonbladet ådrog sig kraftigt hat från upprörda svenskar när de publicerade den och tidningen blev i efterhand misstänksam och menar sig ha undersökt vem som skickade in insändaren och kommit fram till att det var Putilov som gjort det. Bevisen ska bestå i att han tidigare använt samma mejl och att e-posten går att koppla till ett telefonnummer som går till honom.

— Jag har möjligtvis läst artikeln. Men jag har ingen aning om vem som har skrivit den. Det stämmer helt enkelt inte. Antingen måste det vara en provokation eller så har ni missförstått allting, säger Putilov till Aftonbladet.

Aftonbladets uthängning av en hotad journalist som tidigare skrivit för tidningen väckte kontrovers och Putilov har polisanmält tidningen för förtal, dataintrång samt brott mot personuppgiftslagen.

Rysshetsen
I uthängningsartikelns rubrik kallar Aftonbladet Putilov för ”desinformatör”, men man presenterar inte vad han har ljugit om annat än att tidningen menar att han bettet sig bedrägligt genom att skicka in en insändare under annat namn.”Desinformation” är något som svenska medier gillar att anklaga Ryssland för att sprida i Sverige och andra västerländska stater som sitter i USA:s knä. I en uppföljande artikel skriver också Aftonbladets Lena Mellin att Putilovs sätt att agera tyder på att han går Rysslands ärenden:

Det finns ingenting som tyder på att Alexander Fridback har kontakter med Ryssland. Utom hans sätt att agera. Ryssland jobba [sic] gärna genom nationalistiska grupper och partier och deras syfte är att destabilisera. EU står högt upp på listan över organisationer som ska störas sedan de ekonomiska sanktionerna började införas i mars 2014.

Detta tar också Putilov upp i ett genmäle han publicerade på sin blogg efter att Aftonbladet nekade honom rätten att förvara sig i en insändare i tidningen. Där skriver han följande:

För en tid sedan inledde identitetsvänstern och diverse liberaler som anslöt sig till dessa en opinionsbildning som skulle förklara bort den strida strömmen av negativa nyheter och information som har uppkommit till följd av den havererade asylpolitiken. Det var då man kom på ett lysande narrativ – att koppla en djupt rotad misstänksamhet mot den historiska ärkefienden samman med dem som kritiserar makten och – inte minst – migrationspolitiken. Numera skulle allt samhällskritiskt kunna stämplas som Kreml-propaganda styrd av Kreml-troll. Vissa gick så långt att de påstod att begreppet ”systemkollaps” som använts flitigt av flera borgerliga debattörer var myntat av Ryssland för att splittra det svenska samhället och att någon egentlig systemkollaps inte finns. Detta alltså trots 10 tusen asylsökande per vecka den hösten och en pågående kollaps i välfärden och rättsvårdande myndigheter som inte gått obemärkt förbi de flesta.

Sverigedemokraterna hade en viktig roll i detta narrativ då de skulle dras in som Putin-agenter och femtekolonnare. Dock – utan några belägg vilket var det största problemet. Med ljus och lykta sökte man efter något som skulle belägga narrativet: åsiktstexter var bra men man kan inte överleva länge på att upprepa samma budskap om Kreml-troll utan några bevis.

Det var då jag kom in i bilden: en anställd på Sverigedemokraternas kansli med ryskt ursprung och skyddad identitet, eller med andra ord: en passande syndabock för ändamålet. Jag måste säga att valet av syndabocken var nästan perfekt för ”agendasättande journalistik” – ryssar är ju skyldiga per definition på grund av sitt ursprung. Det är där antirasister kan uttrycka sin oförblommerad rasism utan att bli ifrågasatta. Vem skulle bry sig om en ryss – även om han är svensk enligt passet och enligt samma människors definition av svenskar? Skyddad identitet gav det hela en mystisk hemlighetsfull stämning där man kan fritt insinuera om ”flera identiteter” samt en omöjlighet att kontrollera tidningens påståenden genom offentliga register.

Chang Frick hakar på
I kölvattnet av Putilov-uthängningen hakade också opportunisten och juden Chang Frick, som driver Nyheter Idag, på drevet. Frick skrev bland annat en artikel med Mathias Wåg från vänsterextrema Researchgruppen där man på extremt lösa grunder pekade ut juden Kent Ekeroth och Egor Putilov som hemliga medarbetare på Avpixlat.

chang wåg

Mathias Wåg, som står som medförfattare till Nyheter Idags artikel, har bakgrund inom det vänsterextrema terrornätverket AFA. Numera arbetar han med Researchgruppen som ägnar sig åt att kartlägga och hänga ut invandringskritiker, ofta i samarbete med etablerade medier. Researchgruppen levererar ofta uppgifter som endast kan fås fram genom olagliga dataintrång.

Beviset för detta påstående bestod av att Ekeroth och Putilov verkar ha medverkat i produktionen av en film som lagts upp på Avpixlat. Vidare har Nyheter Idag, antagligen genom den halvkriminella Researchgruppen, kommit över privata mejl som visar hur Ekeroth och Putilov diskuterade filmen som togs fram på initiativ av Putilov och sedan enligt vittnesmål producerades enligt Ekeroths direktiv för att slutligen presenteras som en dokumentär framtagen av Avpixlat.

Dela artikeln på sociala medier:

Taggat med:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

Lämna en kommentar

Please Login to comment
  Subscribe  
Meddela om