MUSIK. The New York Youth Symphony har valt att stoppa ett specialbeställt musikstycke av den estländske kompositören Jonas Tarm. Anledningen är att den citerar Horst Wessel-sången (”Die Fahne hoch”) som handlar om den nationalsocialistiske martyren Horst Wessel och fungerade som en officiell sång för NSDAP.

Jonas Tarm. Foto: Elena Snow.

Jonas Tarm. Foto: Elena Snow.

Kompositören Jonas Tarm, 21, hade tänkt framföra ett nio minuter långt musikstycke som citerar 45 sekunder av Die Fahne hoch på konserthuset Cornegie Hall i New York. Musikstycket har tidigare framförts i Washington.

Men inför den planerade konserten på Carnegie Hall nu på söndag har kompositören stoppats. Anledningen är att någon ur publiken i Washington skickat ett anonymt brev till arrangörerna om att stycket citerar Die Fahne hoch. Brevet är undertecknat “A Nazi Survivor”.

Jonas Tarm förklarar att arrangörerna missar hela poängen med musikstycket, som går under namnet ”March to Oblivion” (Marschen mot glömska). Enligt kompositören handlar stycket om ”grymhet och hat som drabbade så många offer för krig och diktatur”. Förutom delar av Die Fahne hoch har kompositören med 45 sekunder av Ukrainska socialistiska sovjetrepublikens nationalsång.

Tarm säger att han blev mycket förvånad över beslutet och att han aldrig fick möjlighet att förklara sina konstnärliga ståndpunkter.

— Jag tror starkt på att musiken borde få tala för sig själv, fortsätter han. Detta är för mig den mest nedslående delen i situationen. Jag kände att jag hade något viktigt att säga, musikaliskt sett, och jag fick inte möjlighet till det.

Och kompositören får medhåll av National Coalition Against Censorship (NCAC) som motverkar censur inom en rad olika områden, däribland konsten.

— Vissa inom publiken kan ha smärtsamma minnen som förknippas med den officiella musiken av förtryckande regimer, men det borde inte betyda att något verk som drar referenser till denna musik ska tystas, säger Svetlana Mintcheva för NCAC.

Jonas Tarm påpekar att det inte var något konstigt med att Tjajkovskij citerade Marseljäsen (en låt av de franska revolutionärerna som kom till i samband med en krigsförklaring) i sin ouvertyr. Kompositören citerar det gamla skämtet om att det endast med övning, övning, övning går att få inträde till Carnegie Hall, och avslutar: ”Tydligen måste du även kunna tillämpa självcensur”.

Källor:
Youth Symphony Drops Commissioned Work, Cites Nazi Element
Young Composer’s Work Dropped For Nazi Melody

 


  • Publicerad:
    2015-03-07 03:00