Knutby #1 – Dödens armé

Av ,
Kulturskribent
2

KNUTBY. Vi känner alla till den onda Knutbypastorn och den oskyldiga barnflickan, men vad hände egentligen? I den första delen av tre lär vi känna den kvinnliga ledaren, pastorn och hans första hustru Heléne.

Fallet Knutby med den sekteriska Filadelfiaförsamlingen har sedan de tragiska dödsfallen kring sekelskiftet ständigt legat och bubblat under ytan. Nu senast har det uppenbarats fler missförhållanden med sexuella utnyttjanden och misshandel. Nya kort har lagts på bordet och berättelsen blir alltmer invecklad och märklig för varje ny detalj som uppenbaras. Vad hände egentligen i den lilla församlingen och vem eller vilka var det som drog i alla trådar?

I den här och kommande artiklar kommer jag att dra lite i de olika trådarna men kan inte lova att några frågetecken kommer att rätas ut, snarare tvärtom. Jag vill börja med att klargöra att jag inte känner de här personerna eller sitter på någon hemlig information.

Jag har bara följt fallet, läst böcker, sett dokumentärer, läst förundersökningar, lyssnat på poddar och dragit mina egna slutsatser. Ju mer jag har fördjupat mig i fallet, desto mer har jag börjat se hur märkliga och ologiska många aspekter är.

I den här artikelserien har jag tagit ut alla udda pusselbitar som jag hittat. För det finns många borttappade bitar i Knutbypusslet som utan tvekan borde vara med i det pussel som den svenska medieapparaten lagt under de senaste 15 åren.

Vi börjar med att måla med den breda penseln. Bilden som media har målat upp och som de flesta förknippar med fallet. Det vill säga den onda Knutbypastorn och den oskyldiga barnflickan.

I slutet av 1990 talet sattes en boll i rullning i det lilla samhället Knutby som skulle komma att få förödande konsekvenser för många människor. Här, åtta mil norr om Stockholm, fanns en liten pingstförsamling, Filadelphiaförsamlingen.

En eld skulle utgå från Knutby löd profetiorna, denna lilla församling skulle frälsa världen och vara guds redskap under den kommande apokalypsen. Under den här tiden var Ulf Ekman och Livets Ord ett nytt fenomen och detta var något som inspirerade Filadelfiaförsamlingen och dess ledare i Knutby. Det talades i tungor och en del av församlingsmedlemmarna började få profetior om framtiden och tecken från Gud i sina drömmar.

En av församlingens kvinnliga ledare, Åsa Waldau, reste runt och värvade medlemmar och den lilla församlingen började växa med allt fler nyinflyttade medlemmar, främst yngre människor. Under en av sina resor träffar hon en ung karismatisk pastor, Helge Fossmo och inom kort flyttar även han med sin familj till Knutby.

Helge blir snabbt omtyckt och tillsammans med Åsa kommer de att utgöra toppen av församlingens ledarskikt och en kort tid är allt mycket positivt. Framtiden är väldigt lovande och församlingen är omtyckt i det lilla samhället. Man ordnar med bibelstudier, musik, café, idrott och annat i den kristna gemenskapens anda.

Den 18 december 1999 händer plötsligt något väldigt tragiskt som får allt att vända. Helges fru, Heléne, halkar och slår ihjäl sig i badkaret. Helge misstänks för mord men frias och snart börjar livet gå vidare i församlingen. Helge gifter om sig med Åsa Waldaus lillasyster, Alexandra, och den nya familjen får hjälp av en barnflicka från Uppsala, Sara Svensson. Sara är också rekryterad av Åsa och hon får snart en viktig roll i församlingen.

Efter några år börjar dock den lilla församlingen bli alltmer innesluten och den åttonde november 2003 händer ännu en tragisk händelse. Sara anfaller Alexandra med en hammare och den 10 januari året efter skjuts Alexandra och Daniel Linde, en av församlingens medlemmar.

Alexandra avlider av sina skador men Daniel överlever mirakulöst trots att han skjutits i ansiktet. Sara grips dagen efter och erkänner dåden. Hon säger att det var på uppdrag av Gud och att hon ensam bär allt ansvar. Det dröjer dock inte länge innan hon börjar inse att det kanske inte alls var Gud som var uppdragsgivaren utan att det nog egentligen var Helge.

Den svenska medieapparaten lägger in den högsta växeln sedan Palmemordet och Helge blir snabbt den onda och manipulerande Knutbypastorn och Sara blir den stackars oskyldiga och hjärntvättade barnflickan för det svenska folket och stora delar av västvärlden.

Helge döms till livstid för anstiftan till mord och mordförsök medan Sara döms till rättspsykiatrisk vård. Hösten 2017 anmäler pastor Peter Gembäck sig själv tillsammans med Åsa Waldau och ytterligare en pastor för brott som begåtts i församlingen åren efter mordet fram till församlingens upplösning. Tidigt 2020 döms samtliga och Åsa Waldau överklagar, något som hon senare kom att dra tillbaka.

Som man snabbt märker är det många personer inblandade och under ytan finns många intriger, otrohetsaffärer och maktstrider. Vi kan börja med att fokusera på de som står i fokus och eftersom allt fler detaljer kommer fram syr vi in fler viktiga personer.

Vi börjar med den kvinnliga ledaren Åsa Waldau, som är mest känd som ”Kristi brud”. Åsa föddes den 26 oktober 1965 i Örebro och är äldst av fyra syskon. Åsas morfar, Willis Säwe, var efterträdare till Lewi Petrus, en av den svenska pingströrelsens förgrundsgestalter. Trots hennes morfars gedigna livsgärning uppfostrades hon inte kristet men när hon blev frälst vid 16 års ålder kände hon ett kall att fortsätta Willis arbete inom pingströrelsen.

Åsa Waldau. Bild: Public Domain

Åsa fick sin teologiska utbildning i Filadelphiaförsamlingen i Stockholm 1985. Hon var ungdomspastor och med sin karismatiska stil blev hon snabbt populär bland ungdomarna. Hennes lägenhet var väldigt välbesökt och många ungdomar övernattade hos henne. Det blev dock lite problem när hon började anses vara lite väl fysisk med vissa yngre pojkar och hon blev snart tvungen att flytta. Hon flyttade in hos familjen Waldau i Knutby där den då 16 årige Patrik Waldau bodde. De kom senare att gifta sig och har två barn tillsammans. Hon är numer skild och har tagit tillbaks sitt födelsenamn, Jacobsson.

Åsa var vid den här tiden ett ”resande vittne” och det var vid en sådan resa hon träffade Helge Fossmo i Kristinehamn 1993.

Vilket leder oss in på ”Knutbypastorn”. Helge föddes 27 juli 1971 i Björneborg. Hans föräldrar kom från Norge och han är yngst av fem syskon. Helges familj var inte heller kristen och hans far var starkt kritisk till religion. När Helge var 12 år och blev frälst förbjöds han till och med av sin far att döpa sig.

Helge Fossmo.

Under gymnasietiden träffade han Heléne Johansson. Heléne hade en bakgrund i en kristen familj och hennes föräldrar var väldigt missnöjda med sin dotters val av make. Helge fick kämpa i flera år innan han lyckades få Heléne på fall. De fick tre barn tillsammans.

Helge blev ungdomspastor 1993 och gifte sig med Heléne året efter. Han startade upp en missionsstiftelse Aid for Nations som verkade i Estland, Indien och Hong Kong och 1997 flyttade familjen Fossmo till Knutby. Där arbetade Helge tillsammans med Åsa med församlingens ungdomsverksamhet.

Snart börjar det talas om Kristi brud, ett begrepp ur det gamla testamentet som tros beskriva Israel. I det nya testamentet börjar dock betydelsen glida över till kyrkan eller församlingen som det nya Israel. Man kan även se präster som lever i celibat som vigda med kyrkan och då blir kanske tanken på kyrkan som en brud inte helt ologisk. Även nunnor skulle med denna tolkning kunna vara Kristi brud.

Detta stöttes och blöttes i Knutby och varför skulle inte deras församling kunna vara en så kallad Kristi brud? Helge hade däremot en annan tolkning, varför skulle det inte kunna vara en specifik person? Och om det var en specifik person borde det ju givetvis vara Åsa.

Åsa som uppenbarligen har ett stort bekräftelsebehov suger i sig allt detta som en svamp och snart börjar hon drömma och få profetior om att hon faktiskt är Kristi brud och att hon och Jesus ska gifta sig. Apokalypsen är nära och Jesus kommer snart tillbaka till jorden och nu är det Åsas uppgift att göra sig redo för bröllopet.

Detta hålls till en början väldigt hemligt och inom kort viger Helge Åsa med Jesus. Detta förbund sas vara så kraftfullt att bara just de två kunde närvara när det skedde och om Helge ens skulle ha rört vid Åsa skulle han ha exploderat.

Åsa älskar den här nya ställningen och snart kan hon inte hålla sig utan börjar berätta lite grann för vissa i församlingen och snart sprider sig ordet som en löpeld. Alla verkar dock inte dras med i karusellen, bland annat Helges fru påstås ha skrattat åt det hela vilket Åsa knappast lär ha tagit lätt på. Även Åsas lillasyster Alexandra verkar ha uttryckt en del skepsis till detta likt den senare barnflickan Sara Svensson men henne kommer vi till i nästa artikel.

Men hur gör man egentligen rent tekniskt i ett äktenskap med Guds son då man inte fysiskt kan vara med sin käraste? Man får hitta någon som kan förmedla kärleken givetvis och vem kunde passa bättre för detta ändamål än pastor Helge Fossmo? De tu inleder således ett sexuellt envägsförhållande där Helge utför sexuella handlingar på Åsa. Dessa osjälviska handlingar ska dessutom ha skett väldigt frekvent om man ska tro Helge själv.

Tiden går men Jesus kommer aldrig, hur länge ska vi vänta egentligen börjar alltfler fråga sig. Då får Åsas man, Patrik, också en uppenbarelse, Åsa kanske ska ”gå hem”, det vill säga hem till paradiset och gifta sig med Jesus där istället? Patrik som är 10 år yngre än Åsa har en annan kvinna på sidan av. Denna kvinna är i hans egen ålder och han skulle gärna vilja att Åsa  ”gick hem” så han och den nya kvinnan skulle kunna gifta sig. Detta tar snabbt skruv i församlingen och snart börjar de ha ”bönekvällar” för ”Åsas hemgång”.

Här kan vi ta en liten paus och fundera, var det verkligen så? Önskade man verkligen att Åsa skulle dö för att hon skulle komma till himlen och gifta sig med Jesus? Pastor Kim Wincent kallade församlingen för ”Dödens armé” och han sa bland annat att:

”Vi ska vara goda, tappra soldater som vill ge våra liv, om vi så dör vad gör väl det? Då kommer vi hem. Den herren älskar dödar han.”

Helge gjorde även en känd predikan på samma tema, om att komma hem:

”Vad är du rädd för? Vet du, det är så här: När du på allvar kan säga: ’Jag fruktar inte döden’ , då har du ett hemland du är på väg till. Eller … liksom, vad kan hända? Ja, det absolut värsta som kan hända, det är att du dör. Det är väl inte det vä… Det är väl det bästa som kan hända! Det absolut värsta som kan hända, det är att du inte kommer till ditt hemland! Här fruktas inte döden! Eller hur? Det för oss ju bara ett steg närmre! Kära nå’n! Jag vill Gud att detta ska bli ett bättre år än förra. I mitt liv. För dig. Därför att du är mitt främsta. Därför att du är mitt allt. Därför att Du är det jag lever för. Därför att Du är den jag älskar. Så jag vill dra mig närmre. Gud. Jag vill döda det som står ivägen.”

Det finns som vi märker tecken på att församlingen här börjar bli något av en domedagsförsamling med mycket fokus på döden. Samtidigt har man en märklig slags kramkultur och lägger mycket vikt på saker som kärlek och närhet vilket blir väldigt makabert.

När det kommer till kärleksaspekten börjar medlemmar se att Heléne har problem med just kramar, närhet och intimitet. Åsa bestämmer att församlingsmedlemmen Samuel Frankner ska träna bort detta vilket innebär att Heléne och Samuel träffas och tränar på intimitet där han tar på henne under kläderna.

Jag tror inte Heléne var speciellt bekväm med detta eller att ömhet och intimitet är något man kan lära sig. Hon ville nog hellre få detta av sin egen make istället, vilket hon uttryckte. Jag tror hon även förstod att Åsa och Helge kuckelurade under deras intensiva bönearbete och just denna svartsjuka försökte Åsa kanske dämpa genom att ge en annan ung och viril man till henne. Men Samuel hade ju sin egna kvinna så någon ömhetsflamma fanns troligtvis aldrig där från hans sida heller.

Det här blev ett allt större problem för Åsa som nu stod utan sin egna make och hade en konkurrent om Helge. Till slut sa hon ifrån på skarpen. Om Heléne står i vägen för Helge och Åsa så går hon emot Gud och Gud kan straffa och ”ta hem” henne. Heléne viker sig här och gör en helomvändning. Hon fogar sig och blir en exemplarisk hustru men två veckor senare hittas hon död, till synes drunknad i badkaret med en skallskada.

 

Heléne Fossmo.

Kvällen den 18 december 1999 färgade Heléne håret och spelade fiol medan Helge var och fixade med julens bestyr, han köpte ett par örhängen till Heléne som hon skulle få i julklapp. Han kommer hem sent och paret går och lägger sig tillsammans. Under natten får de magsjuka och kräks och när Samuel kommer förbi nästa dag för att hämta en luskam finner de att Heléne är inlåst på toaletten, de hör även att det rinner vatten. Helge blir uppjagad och börjar banka på dörren som är låst, Samuel springer iväg för att hämta verktyg men när han kommer tillbaks har Helge redan fått upp dörren och håller på att dra den livlösa Heléne ur badkaret. De finner henne liggandes med ansiktet neråt i badkaret som är överfyllt och rinner över.

Helge har berättat senare i förhör att han uppskattade att hon hade varit död 45 minuter eftersom varmvattnet tagit slut, vilket tar ungefär den tiden. De ser även att hon slagit i huvudet. Man tror således att hon velat ta ett bad och i sin svaghet från magsjukan halkat och slagit huvudet och drunknat. Låt oss bena ut detta lite närmare.

Heléne hittades med sitt nattlinne på sig och det fanns inget vatten i hennes lungor. Hon hade svalt blod och det fanns ett sår som liknade vredet på badkarskranen i huvudet. Redan här staplas frågorna på varandra. Skulle hon verkligen bada i sitt nattlinne och hur kunde hon ha drunknat utan att få vatten i lungorna och varför hade hon svalt blod?

Såret i huvudet var även det märkligt, det var väldigt djupt vilket kräver mycket kraft och formen på såret var förbryllande. Här kan man också börja fundera då det verkar ha varit en böjfraktur och inte en stansfraktur. Utan att bli allt för teknisk kan vi summera detta till att om hon hade halkat och slagit i huvudet borde såret varit annorlunda. Dessutom satt det en kran under vredet så rent tekniskt hade det varit närapå omöjligt att ramla och slå i huvudet på det viset. Hon hade även märken på andra delar av kroppen som inte har kunnat förklarats men som jag, i form av amatörexpert, vill härleda till att hon fick i kampen för sitt liv.

FM Mattsons badkarsblandare, en liknande modell av den som satt i familjen Fossmos badrum.

Passande nog städade en annan medlem i församlingen ur badrummet ordentligt och slängde alla kläder och handdukar när man åkte in med Heléne till sjukhuset, vilket ledde till att polisen inte kunde säkra några spår överhuvudtaget. Om detta var planerat eller bara en olycklig slump kan vi bara spekulera i.

Slutligen fann man en hög dos av Dextropropoxifen vid obduktionen som hon bara kan ha fått i sig via en injektion, vaginalt eller analt då man inte fann några rester i magsäcken. Enligt Helge hade de samlag under natten och rent tekniskt kunde han ha lyckats få in piller i henne men kan man verkligen peta in massa piller i någons underliv utan att de märker det?

En annan möjlig förklaring är att Helge använt sig av en av sina diabetessprutor men kan man spruta in annat än insulin med en insulinpenna? Och på tal om insulin så kan man även dö av en insulinöverdos vilket dessutom inte syns i en obduktion då insulin är ett kroppseget ämne. Dog Heléne egentligen av en insulinöverdos?

Helene hade en lång historia av mental ohälsa och upplevde många djupa dalar i sitt psykiska mående, kan den höga dosen av Dextropropoxifen varit ett självmordsförsök och kan det ha utlösts eller till och med uppmuntrats av någon? Att komma hem är väl mycket bättre än att lida i den här världen?

Svaret på den största frågan är kanske lösningen på hela gåtan, vad dog Heléne egentligen av? Drogöverdosen, frakturen i huvudet eller blev hon kvävd vilket blåmärkena och blodet i magsäcken kan vara tecken på?

Blev Helène drogad för att sedan läggas och drunkna i badkaret men mördaren fick panik när hon stretade emot och dunkade in hennes huvud i badkarsblandaren? Vissa utredare hävdade dessutom att det inte var badkarsblandaren som orsakat frakturen i huvudet överhuvudtaget och då måste hon ju ha blivit bragd om livet. Men vad var i såna fall mordvapnet och dog hon ens i badrummet?

Frågorna är många och man kan undra vem som egentligen hade motiv. Helge fick jobba ordentligt för att få Heléne och de hade ett fungerande förhållande så varför skulle han vilja mörda henne mitt i alltihop? Helge berättade innan Helénes död att han drömde att hon skulle gå hem, var detta ett tecken från Gud eller helt enkelt hans egna önskedrömmar som han senare gjorde slag i? Även andra i församlingen hade liknande drömmar, tyder det på skuldkänslor inför något de visste skulle ske?

Han och Åsa ändrade obduktionsprotokollet och tog bort överdosen av Dextropropoxifen för att inte Helénes föräldrar skulle se det. Att man förfalskar ett obduktionsprotokoll är väldigt talande och det pekar på att inte bara Helge utan även Åsa hade ett finger med i spelet. Åsa som just förlorat sin man till en annan kvinna och höll på att förlora Helge till en svartsjuk fru.

Att något var väldigt fel kunde även brandmannen som skjutsade hem Åsa och Helge från sjukhuset bekräfta. Han har berättat att de var väldigt glada i bilen och när han tyckte det var tragiskt och att barnen förlorat sin mamma svarade de att det var väl inte något att vara ledsen för? Heléne var ju hos Jesus i himlen nu.

Sen har vi Samuel Frankner, Helénes intima tränare, som på något märkligt vis alltid verkar vara med när någon hittas död. Han hittade senare den döda Alexandra Fossmo och han var med när Daniel Linde sköts. Han hittade även den misstänkt homosexuelle idrottsledaren Ernest Davies från Etiopien mystiskt drunknad i Långsjön 1996. Ernest hade haft samtal med Åsa några veckor innan sin död. Enligt Knutbyförsamlingen var homosexualitet den värsta synden men om Ernest kom till insikt med sitt syndfulla leverne eller tvingades att åka ”hem” får vi troligtvis aldrig veta.

Som vi märker fanns det ett tätt nät av intriger under ytan i Knutby redan innan det gick utför på allvar. Det fanns en väldigt osund syn på liv och död som eskalerade alltmer och skapade ett fruktansvärt lidande för många.

I del två i den här artikelserien kommer barnflickan Sara Svensson in i bilden. Vem var hon och hur oskyldig var hon egentligen? Följ med när jag lägger ytterligare pusselbitar till det tragiska och overkliga Knutbypusslet.

Sprid artikeln på sociala medier!

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och skapa ett konto här.

Prenumerera
Meddela om
2 Kommentarer
Äldst
Senaste Mest röstad
Inline Feedbacks
View all comments