VÄRLDEN. Krisdrabbade biltillverkaren National Electric Vehicle Sweden (NEVS) har tagit in kinesiska hamnstaden Tianjin som ny delägare. Den andra delägaren ägs av bland andra den stora mobiloperatören China Unicom.

Saab

Bilden har inget med nyheten att göra.

National Electric Vehicle Sweden AB som köpte SAAB automobiles konkursbo har nu fått ännu en kinesisk stad att gå in med pengar. Totalt rör det sig om 200 miljoner dollar och NEVS har redan fått in 40 miljoner dollar in på kontot. Genom samarbetet är det tänkt att NEVS skall bygga en bilfabrik i Kina vilket subventioneras av den kinesiska delstaten. Tanken är att producera bilar för den kinesiska marknaden i Kina medan fabriken i Trollhättan skall producera bilar för resten av världen.

NEVS köpte, förutom konkursboet, även lokalerna som innan hade sålts till Hemfosa AB och de gjorde ett avtal med Saab AB om att använda varumärket Saab. General Motors som äger rättigheterna till 9-5-plattformen gick inte med på att licensera ut tekniken till NEVS och därför kunde endast bilar byggda på Saabs Phoenixplattform börja tillverkas.

Först var tanken att Sun investments skulle äga 49 procent av NEVS och att NBE Holdings skulle äga 51 procent men Sun investments hoppade av på grund av osäkerheter kring varumärket. NEVS sökte sig därför till en annan partner och den kinesiska staden Qingdao nappade och lovade att gå in med strax över 2 miljarder kronor, mot 22 procent av bolaget. Qingdao betalade bara några hundra miljoner och Kai Johan Jiang började få problem med att täcka upp för förlusterna som NEVS gjorde.

NEVS hade som mål att börja producera elbilar årsskiftet 2013/2014 men detta försenades och istället återupptogs produktionen av bensin och dieselversionen av Saab 9-3. I september 2013 tillverkades den första Saabbilen sedan konkursen och produktionstakten startade med två bilar per dag. Eftersom nuvarande Saab 9-3 inte uppfyller kraven när det gäller säkerhet för fotgängare kunde bilen bara tillverkas i 1000 exemplar och därför var de nyproducerade 9-3 främst riktade till Saab-entusiaster. Försäljningen blev en katastrof och endast 126 bilar såldes till privatpersoner och företag de första sex månaderna. Den första kinesiska delstaten Qindao som investerade i NEVS betalade bara en mindre del av det avtalade vilket ledde till att NEVS inte längre kunde täcka för förlusterna.

Den 28 augusti tvingades NEVS att ansöka om rekonstruktion på grund av att företaget hade svårt att betala ut lönerna till de anställda och räkningarna till leverantörerna. Saab AB reagerade och stoppade omedelbart samarbetet kring varumärket SAAB då de inte ville bli förknippade med ytterligare en konkurs. Rekonstruktionen förlängdes två gånger för att sedan avslutas efter att fordringsägarna gick med på en nedskrivning med 50 procent för ett belopp på över 500 000 kronor.

Produktionen har nu stått stilla i snart ett år och några elbilar har fortfarande inte blivit tillverkade.

Källor:
Slutligt beslut NEVS
Nya delägare stärker Nevs i Kina


  • Publicerad:
    2015-05-27 19:30