Känd biltillverkare ville ha med provit aktivist i reklamfilm

USA. Biltillverkaren Cadillac har hamnat i blåsväder efter att ha velat ha med en nationalistisk alt right-sympatisör i en reklamfilm. Filmen, som var tänkt att ”spegla amerikaner från alla olika samhällsskikt”, blir dock utan nationalist efter att etablissemangsmedia uppmärksammat jobbannonsen.

Cadillac var nära att bli grodan Pepes favoritbil.

Cadillac var nära att bli Grodan Pepes favoritbil.

Det var under fredagen som den amerikanska biltillverkaren Cadillac la ut en jobbansökan på Facebook och Twitter. Anledningen var att en ”vackert konstnärlig” reklamfilm skulle spelas in som var tänkt att spegla ”amerikaner från alla olika samhällsskikt”. Cadillac eftersökte aktiva militärer, veteraner, taxichaufförer, olympier samt människor från den omtalade provita och judekritiska ”alt-right”-rörelsen.

Efter att bland annat Reuters och antivita Twitter-användare uppmärksammat jobbannonsen gjorde dock Cadillac snabbt en pudel. De tog avstånd från annonsen och krävde omedelbara svar från sin kreativa byrå samt det inblandade castingföretaget The Cast Station. Dessa sade i sin tur att jobbannonsen var ett ”misstag” av en kvinnlig anställd som omedelbart avskedades för sitt inkluderande tilltag.

”Alt-right”-rörelsen hamnade i rampljuset under USA:s nyvalde president Donald Trumps presidentvalskampanj, vilken de unisont stödde. Bland annat tog demokraternas Hillary Clinton upp rörelsen under ett tal inför valet i ett försök att skrämma bort Trump-väljare, något som det visade sig inte hjälpte.

Källor:
Cadillac backs away from alt-right portrayal after social media blast
Cadillac condemns casting call that sought actors for ‘alt-right (neo-nazi)’ role in a Cadillac ad

Dela artikeln på sociala medier:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här.

Lämna en kommentar

Var den första att kommentera

Meddela om
wpDiscuz