Judiska kosmetikjätten L’Oréal tar bort ordet ”vithet” från sina produkter

ANTIVIT RASISM. Vitfärgning och blekning – ”Whitening” och ”Lightening” – ska inte längre omnämnas på L’Oréals produkter. Det för tankarna till det vackra vita skönhetsidealet.

Fair & Lovely från judiska Unilever ska få nytt varumärke. Nu följer judiska L’Oréal efter i hetsen mot vita uppfattningar.

Den judiska kosmetikjätten L’Oréal Group har beslutat att ta bort flera ord som indikerar blondhet, vithet och ljushet (white/whitening, fair/fairness, light/lightening) från sina hudprodukter .

Enligt företaget innebär detta en signal om att företaget ”tar ställning mot rasliga stereotyper”.

Eftersom många kvinnor från svarta och bruna raser hellre skulle vilja vara vita kvinnor, är L’Oréals krämer för att bleka huden bland de mest populära populära på marknaden. Dessa krämer riktar sig enligt Fox News till asiatiska, afrikanska och karibiska köpare.

Beslutet offentliggjordes dagen efter att det judiska storföretaget Unilever lät meddela att de tar bort namnet Fair & Lovely (Ljus & Underbar) på sin blekkräm för asiatiska marknaden. Enbart denna kräm drog under förra året in en halv miljard dollar  i Indien.

Istället för att öka marknadsföringen för produkter som gör hud mörkare som ett sätt att skapa större mångfald bland kundernas värderingar om vad som är vackert – exempelvis med tanningsprodukter under möjliga produktnamn som ”Black & Beautiful” – tar man ännu så länge bara bort vitheten från etiketterna på de kassakor avsedda för dem som föredrar ljusa hudtoner.

— Vi är fast beslutna att ha en global portfölj av hudvårdsvarumärken som är inkluderande och bryr sig om alla hudtoner och hyllar en större mångfald av skönhet, sade chefen för Unilevers Beauty & Personal Care med det ljust klingande namnet Sunny Jain.

— Vi inser att användningen av orden ”blond”, ”vit” och ”ljus” tyder på ett ensidigt skönhetsideal som vi inte tycker är rätt, och vi vill ta itu med detta, fortsatte Sunny.

Trots det anser Unilever att produktfamiljen Fair & Lovely ”aldrig har varit en hudblekningsprodukt”.

På både den vita och den grå marknaden finns ett stort utbud av vitgörande produkter, av vilka en del är hälsovådliga.

Om Unilever även tänker ta bort begreppet whitening från sina tandvårdsprodukter och tuggummin, rapporteras inte.

L’Oréals styrelseordförande, judinnan Françoise Bettencourt Meyers, var enda dottern och arvtagaren till en mångmiljardförmögenhet. Hon gifte sig sedermera med ett barnbarn till en ”förintelse-rabbin” och tillhör nu jordens officiellt 20 rikaste personer.

Vid sidan om sina lukrativa kosmetikbolag ägnar sig Meyers åt att ”arbeta på” judisk-kristna relationer. Hon författar även Bibelkommentarer som syftar till att påverka den kristna religionen så att den bättre kan fungera som ett verktyg för judiska och sionistiska intressen.

Sprid artikeln på sociala medier!

Taggat med:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

Prenumerera
Meddela om
2 Kommentarer
Äldst
Senaste Mest röstad
Inline Feedbacks
View all comments
Andres
Nybörjare
Andres
1 månad sedan

Det är dessa frågor som upptar intelligenta personers huvudbry.

Klaus
Nybörjare
Klaus
1 månad sedan

Varför finns det överhuvudtaget så otroligt många kosmetiska (miljöskadliga) produkter och skönhetsoperationer särskilt i USA? Det är eftersom det finns många psykopatiska svartsjuka bastarder och skuggmörka folk som resultat av mångkulturen.