Judiska församlingen om Expressens påståenden: ”Ingen skadegörelse på gravplats”

BONNIERMEDIA. Judiska församlingen i Stockholm dementerar Expressens påståenden att ”NMR-nazister” skändat en judisk gravplats.

Bild på den judiska gravplatsen Kasteelwal i Buren, Nederländerna. Foto: John Kirpestein (CC BY-SA 3.0)

Under gårdagen publicerade Expressen en artikel som basunerade ut att ”nazister misstänks ha skändat judars gravar” vid Skogskyrkogården i Stockholm.

Enligt uppgifter som den judiska tidningen påstår sig ha fått, slog Stockholmspolisens regionala insatsstyrka till mot ”flera NMR-nazister” vilket ska ha resulterat i att tre personer blivit anhållna. Dessa ska vara misstänka för brott mot griftefriden och grov skadegörelse alternativt försök till detsamma.

Vid tretiden idag gick dock Judiska församlingen i Stockholm ut på Facebook och dementerade Expressens uppgifter. Enligt dem ska polisen endast ha avvisat tre personer från gravplatsen och ingen skadegörelse ska ha utförts.

Enligt vissa medieuppgifter ska judiska församlingens begravningsplats ha utsatts för skadegörelse.
Natten till 27 januari avvisade polisen tre obehöriga personer från Södra judiska begravningsplatsen. Om dessa har kopplingar till nazistiska organisationer är inte klarlagt.
I nuläget har församlingen inte kunnat fastställa att någon skadegörelse har skett.

Nordiska motståndsrörelsens ledning i Stockholmsområdet har kontaktat samtliga nyckelpersoner i regionen och ingen av dessa är vare sig anhållen eller känner till någonting om händelsen.

Motståndsrörelsens riksledning vill även meddela att organisationen självfallet inte sanktionerar gravskändning.

Nordfront har kontaktat journalisten Mattis Wikström som skrev artikeln för att fråga varifrån han fått sina uppgifter, varför han skriver som han gör och vad som krävs för att någon ska tilldelas epitetet ”NMR-nazist”. Expressen vill dock inte släppa fram honom via telefon utan hänvisar Nordfront till hans mejladress. Än så länge har vi inte fått något svar på våra frågor.

Nordfront har även ringt till Expressens Göteborgsfilial GT där Wikström egentligen är anställd, men inte heller där får vi några svar.

Hittills är det bara den notoriskt svenskfientliga tidningen Expressen som skrivit om det påstådda händelseförloppet.

Sprid artikeln på sociala medier!

Taggat med:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och skapa ett konto här.

Prenumerera
Meddela om
2 Kommentarer
Äldst
Senaste Mest röstad
Inline Feedbacks
View all comments