Josefin Ekermann dog på grund av outsourcing

ROVKAPITALISM. Nedskärningar och outsourcing av flygplanskonstruktionen var orsaken till att Boeing 737 Max var livsfarlig att flyga med.

Instrumentpanelen på Boeing 737 MAX.

Den så kallade människorättsaktivisten Josefin Ekermann från judisk makt-organisationen Civil Rights Defenders dog i mars i en flygkrasch i Afrika.

Flygplanet som kraschade var en Boeing 737 Max. Det var då det andra 737 Max som kraschat på kort tid och olyckan gjorde att hundratals exemplar av flygplansmodellen världen över togs ur bruk.

Kraschen berodde på ett grundläggande mjukvarufel på en flygdator som reglerade vingklaffarna efter att sensorer felaktigt gav signaler om att flygplanet höll på att stalla.

Bloomberg avslöjar nu att det enkla mjukvarufelet skylls på outsourcing av programmeringen till oerfarna och billiga indiska programmerare som hade en timlön på nio dollar.

Boeing hade skurit ned sin egen arbetskraft, inklusive erfarna programmeringsexperter, och istället hyrt in den billiga arbetskraften i Indien. Detta blev orsaken till att Ekermann, Jonathan Seex, vd för företaget Tamarind Group i Kenya, två SIDA-medarbetare samt alla andra ombord på flygplanet tillhörande Ethiopian Airlines dog.

Initialt förnekade Boeing att det skulle finnas några problem med den nya 737 Max-modellen som började levereras 2017. Men senare sade de att de tidigt fått indikationer om att en varningslampa inte hade installerats på rätt sätt i kontrollsystemets mjukvara. Lampan skulle ha visat piloterna om sensorn för vingklaffarna inte fungerade som den skulle.

I maj i år meddelade företaget att man inte informerade om saken på grund av att ingenjörer hade gjort bedömningen att felet inte innebar någon säkerhetsrisk.

Källor:
Boeing’s 737 Max Software Outsourced to $9-an-Hour Engineers
Everything you need to know about the Boeing 737 Max airplane crashes

Dela artikeln på sociala medier:

Taggat med:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

2
Lämna en kommentar

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
RokvikenKlaus Recent comment authors
  Subscribe  
Senaste Äldst Mest röstad
Meddela om
Klaus
Medlem

Boeings företagsledning är väl inte särskilt klok eller bara amerikansk att trycka ner löner och spara pengar med okvalificerad personal. Boeing har också problem med andra flygplan. Ett japanskt bolag fann svarvspån kvar och kvarlämnade verktyg i levererade 787, och USAF hittade lösa delar i KC46A’s (milit. 767) vingerna och utrymmen mellan yterskal och kabinpaneler som Flygrevyn rapporterar. Jag kommer ihog en skämtteckning i en tysk tidning för flera år sedan där Boeing under personalsökande frågar gatsopare om de också kan sköta hammare. Ja! OK, anställd.
Hur vore det med Afa-personal, somalier och knarkeliten?

Rokviken
Medlem

Fruktansvärt! Inkvotering utan kompetens. Vad är nästa svepskäl för att sätta skräck i folk om inte flygskammet räcker? När får man nog?