MARKNADSFÖRING. En kontroversiell reklamfilm där Jesus på korset uppmuntras till att donera sina organ har skapat debatt i Australien.

Skärmdump Youtube (klicka för länk till filmen)

Lobbygruppen Dying to Live i Australien har låtit göra en reklamfilm för att skapa debatt kring organdonationer. Orsaken är att det råder stor brist på organ för transplantationer och lobbygruppens mål är att få fler människor att ställa upp som donatorer.

På filmen ser man två romerska soldater som frågar Jesus som hänger på korset om han skulle vilja donera sina organ. Jesus säger ja och soldaterna frågar då om han kan tänka sig att gå online för att registrera sig som organdonator. Med hjälp av ett spjut skickar soldaterna upp en mobiltelefon så att Jesus får ge sitt medgivande.

Reaktionerna på filmen har varit minst sagt delade. Vissa muslimska ledare har blivit rasande. Keysar Trad som är grundare av Islamic Friendship Association of Australia menar att Jesus blir vanvördad, vilket både muslimer och kristna kan känna sig kränkta av.

Ett annat sätt att se på saken uttrycks av Michael Stead, anglikansk biskop i South Sydney, som menar att ärendet är så viktigt att det går att överse med gestaltningen:

— Filmen går att tolka som att Jesus offrar sig själv för att kommunicera ett budskap som är viktigare än allt annat, säger han till tidningen Daily Mail.

På sociala medier har också en livlig debatt pågått om reklamfilmen. En person kommenterade:

De är för fega och politiskt korrekta för att våga göra en motsvarande film om Muhammeds död.

En annan skriver:

Det är lite problematiskt, men jag tror att Jesus skulle ha gillat det. Han levde för att göra goda saker, och organdonation är precis det.

Filmen slutar med uppmaningen: Gör det som Jesus skulle göra!

Källa:
’Do what Jesus would do’: Controversial ad showing Christ agreeing to become an organ donor infuriates a Muslim leader (but Christians aren’t bothered by it)


  • Publicerad:
    2018-10-18 09:35