Jakten på ”hatpropaganda” hårdnar

INTERNET. Nu har flera stora IT-jättar och aktörer inom social media lovat att lägga ännu mer resurser på att censurera så kallad hatpropaganda.

social_media_strategy

Bland andra IT-jättarna Facebook, Twitter, Youtube och Microsoft kommer nu att ta i med ännu hårdare tag för att stoppa så kallat hatpropaganda från att spridas genom deras mediekanaler. Företagen har nu lovat EU-kommissionen att man inom tjugofyra timmar ska radera innehåll som anses vara alltför grovt och hatiskt.

De sociala mediernas anmälningsfunktion menar man kommer att vara avgörande i jakten på feltänkare och man hoppas att användarna ska bli Internets motsvarighet till östtyska Stasi.

— Med 1,3 miljarder Facebookanvändare har vi det som skulle kunna beskrivas som världens största nätverk av grannsamverkan mot brott, menar Monica Bickert som leder Facebooks censuravdelning.

Men det är inte bara med EU-kommissionen som man slutit avtal, i USA jobbar de stora IT-företagen tillsammans med statliga myndigheten FBI för att stoppa visst innehåll från att spridas på Internet.

Den allt hårdare censuren på Internet rättfärdigar man genom att peka på innehåll med självmordshot, barnpornografi och terrorhot men kommer även att drabba till exempel kritik mot sionister och massinvandringen.

Källa:
IT-jättar ska slå ner på hatpropaganda

Dela artikeln på sociala medier:

Taggat med:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

Lämna en kommentar

Please Login to comment
  Subscribe  
Meddela om