I tisdags aviserade Svenska fotbollsförbundet att man genomför en kampanj mot raslig medvetenhet och stolthet, även kallad ”rasism”, tillsammans med olika fotbollsföreningar. Alla 42 elitfotbollslag i Sverige har, som det heter i otaliga medierapporter, ”tagit ställning” (vad händer om de vägrar?). Kampanjen ”Ge rasismen rött kort” syftar till att utnyttja fotbollsspelare, lagkaptener och andra i politiska sammanhang.

Redan vid fotbolls-VM nyligen kunde man se fotbollsspelare uppträda som dresserade cirkusapor hållandes banderoller med politiska budskap. Banderollerna manade till avståndtagande till raslig stolthet, eller rasism som det kallades i sammanhanget.

Huruvida politiska fraser har något att göra med sport är en fråga i sig. Svenska fotbollsförbundet tycker däremot att det fungerar finfint och har därför nu aviserat kampanjen ”Ge rasismen rött kort”.

Projektet drivs gemensamt Svenska Fotbollförbundet (SvFF), Föreningen Svensk Elitfotboll (SEF), Elitfotbollföreningen Damer (EFD), Föreningen Svenska fotbollsspelare (FSF), samt stiftelsen ”Älska fotboll”. Samtliga 42 elitfotbollslag i Sverige – lagen i allsvenskan, superettan och damallsvenskan – kommer delta i spektaklet. Under en och en halv vecka, 9-20 september, kommer publiken tvingas in i detta politiska skådespel vid varje match.

Svenska fotbollsförbundet beskriver på sin hemsida vad som kommer ske vid varje match:
• En banderoll med antirasistiskt budskap visas på innerplan.
• Speakern berättar om kampanjen före matchen.
• Alla i publiken och alla spelarna får en A4 med logon ”Ge rasismen rött kort”.
• Vid spelarpresentationen håller alla spelare upp en A4 med logon för ”Ge rasismen rött kort”.
• Lagkaptenerna ska också vid spelarpresentationen på innerplan läsa upp ett budskap om antirasism.


  • Publicerad:
    2006-09-07 00:00