Icke-europeiska barn är mindre empatiska

MASSINVANDRINGEN. Icke-europeiska barn som går på dagis är mindre empatiska och har sämre sociala färdigheter än danska barn visar en ny studie. Djupt oroväckande enligt forskarna bakom studien.

barnehage

Icke-europeiska dagisbarn har långt mindre empatisk förmåga än danska dagisbarn visar en ny rapport som släppts av forskare från Århus universitetet, Syddanska universitetet och konsultföretaget Ramböll.

I rapporten, som heter ”Barns tidiga utveckling och lärande”, drar forskarna slutsatsen att ett fem år gammalt barn av icke-europeisk härkomst har mycket svårare för att samarbeta, har mindre empatiförmåga och svårare att uttrycka känslor än ett tre år gammalt danskt barn.

Hanne Nielsen, chef för företaget Ramböll, anser att resultatet är djupt oroväckande och menar att situationen kommer att få långsiktiga konsekvenser.

— När vi redan i tre till femårsåldern kan se så stora skillnader mellan europeiska och icke-europeiska barn är det verkligt oroväckande, säger Nielsen.

Professorn Dorthe Bleses från universitetet i Århus håller med Nielsen, men påpekar samtidigt att resultatet inte kommer som någon överraskning för de som arbetar med barn dagligen.

Enligt rapporten har ett icke-europeiskt barn en utvecklingsnivå som ligger två år efter ett danskt barn. Skillnaden fortsätter att hålla i sig upp till fem och ett halvt års ålder, vilken är den äldsta gruppen som deltog i undersökningen. Rapporten menar även att det inte finns något som tyder på att de utländska barnen kommer ikapp de danska barnens kompetensnivå senare i livet.

Icke-europeiska barn påvisade även en dålig matematisk förståelse och var markant sämre på det danska språket.

Högre risk för kriminalitet
Kriminologen Linda Kjær Minke vid Syddanska universitetet menar att de icke-europeiska barnen har långt större risk för att bli kriminella än de danska. Anledningen uppges vara att de har långt sämre förutsättningar för att lyckas i skolan.

— Dessa barn har dåliga kort på hand och när de börjar i skolan kan man vara orolig för att de inte hinner med. De kan själva hoppa av eller på andra sätt inte klara av sin utbildning, sån är kråksången, säger hon.

Kriminella

Erkänd metod användes
Metoden som användes för att mäta barns sociala egenskaper er den erkända SEAM-metoden, förklarar Peter Jensen som är professor vid universitetet i Århus. SEAM-metoden er utvecklad av Jane Squires från universitetet i Oregon, USA. Squires ligger också bakom det pedagogiska verktyget ”Ages and Stages Questionnaire”, som är ett av världens mest använda pedagogiska verktyg och har blivit översatt till mer än 65 olika språk.

Undersökningen varade i fyra år och totalt ingick 13 000 barn och 4000 pedagoger på 140 olika institutioner i 14 kommuner.

Ursprungligen publicerad på Frihetskamp.

Sprid artikeln på sociala medier!

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

Subscribe
Meddela om
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments